Papegøye Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 http://www.uio.no/studier/program/dri/ Noen som har gått eller går dette studiet? Synes det virker som en spennende kombinasjon av IT, samfunnsfag og litt juss, men tenker det er mulig det kan være vanskelig å finne en jobb etterpå. Ville likt å høre litt erfaringer Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Noen som har gått eller går dette studiet? Synes det virker som en spennende kombinasjon av IT, samfunnsfag og litt juss, men tenker det er mulig det kan være vanskelig å finne en jobb etterpå. Ville likt å høre litt erfaringe Ingen som har gått/går dette studie? Lenke til kommentar
Mata- Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Velger å dra opp denne tråden 3 år etter at den ble opprettet. Noen på forumet som har noe erfaring med studiet? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Hm. Jeg studerte i sin tid forvaltningsinformatikk på AFIN. Det var på hovedfagsnivå (altså master) før det fantes et DRI-fag på bachelornivå. Jeg har også vært innom og gjesteforelest på DRI-studiet et par ganger, og kjenner de som er ansvarlige for faget. Jobbmarkedet for en som kan en kombinasjon av juss, samfunnsfag og IT er enormt. Det kan være litt småvanskelig i starten, siden det ikke alltid er så lett å skjønne hvilke jobber man skal søke på, og ikke alle arbeidsgivere vet hvordan de skal bruke en som kan "alt", men det er et enormt behov i både offentlig og privat sektor for personer som klarer å "connect the dots" mellom spesielt juss og it. Fokuserer du etter hvert på enten informasjonssikkerht/personvern og/eller offentlige anskaffelser er det en nær uendelig etterspørsel etter "sånne som deg". Kan ikke annet enn å gi studiet mine varmeste anbefalinger. I de 8 årene som har gått fra jeg kom i jobb har jeg i prinsippet gått fra drømmejobb til drømmejobb (ut ifra faglig interesse). De fleste andre jeg kjenner fra studiet driver også med noe de syns er veldig, veldig spennende. Endret 7. april 2013 av Anew 1 Lenke til kommentar
Mata- Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Takk for meget utfyllende svar! Virker som en meget interessant utdannelse, og ikke minst svært aktuell i fremtidens samfunn. Det eneste jeg er litt redd for er hvilke jobbmuligheter som finnes. Er det tyngde nok med tanke på at man verken får en fullverdig jus- eller informatikk-utdannelse? Ser for meg at spesielt jurister vil få mye av det samme, men mer tyngde og vil dermed få et fortrinn. Synspunkter? Finnes det evt. gode måter å bygge på bacheloren? Endret 7. april 2013 av Mata- Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Jeg vet jo ingenting om deg eller interessene dine, så det er litt vanskelig å gi gode råd om hvordan du skal planlegge resten av livet ditt. En master i forvaltningsinformatikk er den naturlige påbygningen på en DRI-bachelor: http://www.uio.no/studier/program/forvaltningsit-master/ Jeg vil tro at en bachelor i DRI alene ikke er spesielt gunstig om du har ambisjoner. Om du er happy med å tilbringe livet som førstekonsulent eller rådgiver i en eller annen etat ute i distriktene (noe som kan være spennende nok!), så kan det kanskje være nok, men vil du "opp og frem" så blir det nok litt tynt. Det er på masterstudiet du skaffer deg en spesialitet som vil gjøre deg ettertraktet på jobbmarkedet. Jurister flest skjønner ikke en ting av IT og det går ofte veldig dårlig når de forsøker å kjøre IT-prosjekter. Noen av folka fra SERI (http://www.jus.uio.no/ifp/om/organisasjon/seri/) er imidlertid svært oppegående, og eier totalt på IT-kontraktsjuss. De er imidlertid mulig å telle på én hånd, så konkurransen derfra er ikke så stor. Altså: Er du mest jurist i hodet, så vil kanskje et standard profesjonsstudium i juss som avsluttes på SERI være greia. Du blir rik, men du får en kjedelig jobb (IMHO - jurister vil selvsagt være uenige) Er du mest IT, men ønsker å skjønne verden rundt deg og er happy med ikke å dykke for dypt ned i de tekniske detaljene, så kan DRI+FINF være en god plan. Du blir ikke rik, men du kan tjene bra og du kan ha det skikkelig gøy på jobb og gjøre en forskjell i samfunnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå