Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kreve pengene tilbake på Eplehuset


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Sommeren 2008 kjøpte jeg en hvit Macbook, dyreste versjonen av de hvite modellene som ble lansert første halvår 2008. Har hatt noen problemer med denne maskinen gjennom de 20 månedene jeg har hatt den, har vært 3 ganger hos service alle med mindre enn et år i mellomrom så garantien skal visst gjelde.

Men det jeg spør meg selv om denne gangen (den ligger for øyeblikket på service) vil jeg ha den igjen ? Har jeg noen rettigheter på nytt produkt eller pengene tilbake ? Er nemlig møkklei av å levere inn maskinen på service, har laget flere artikler, prosjekter, alt mulig i det siste. Alt borte... Nei jeg sitter faktisk ikke med maskinen plugget til en ekstern hardisk hele tiden, det skulle være nødvendig heller ! : /

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det tredje gang med samme feil? Hvis det er tilfellet så har du rettigheten til å få ny/tilsvarende vare eller penger tilbake. Hva du får er avhengig av hva er enklest for selgeren. Du får også denne retten hvis reparasjonen tar urimelig lang tid.

 

Edit:

mente å skrive "...enklest for deg" istedefor "...enklest for selgeren"

Endret av camxer
Lenke til kommentar
Er det tredje gang med samme feil? Hvis det er tilfellet så har du rettigheten til å få ny/tilsvarende vare eller penger tilbake. Hva du får er avhengig av hva er enklest for selgeren. Du får også denne retten hvis reparasjonen tar urimelig lang tid.

Litt feil her,det er ikke selger som velger om du kan få heve kjøpet etter hva som er enklest for selger..

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fr...wNG?section=all

Endret av taz
Lenke til kommentar
Er det tredje gang med samme feil? Hvis det er tilfellet så har du rettigheten til å få ny/tilsvarende vare eller penger tilbake. Hva du får er avhengig av hva er enklest for selgeren. Du får også denne retten hvis reparasjonen tar urimelig lang tid.

Når du klarer å komme med slike grunnløse påstander, så skal jeg like å se hva du bygger din argumentasjon på (les: dokumentasjon).

 

Det du sier er i alle fall ikke korrekt. Ved tre ganger samme mangel (symptomer), så har kunde dersom det er snakk om et forbrukerkjøp krav på å få hele kjøpsummen tilbake. Selger kan trekke for bruksnytte (bruksnytte=kjøpssum/60*antall måneder kunde har hatt maskinen). Kunde kan da kreve forsinkelsesrente på hele kjøpssummen fra kjøpsdato. Dette utgjør i stor grad hele bruksnyttefradraget, så det er sjeldent noe poeng å trekke for det.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Hva er så grunnløst med det jeg skriver Nuffern? Eneste jeg har skrevet feil er at jeg av en eller annen grunn skrev "selgeren" istedenfor "deg". Denne forskjellen forandrer nok betydningen av det jeg skrev i ganske stor grad, men jeg fortsatt ser ikke en grunn til å være såpass krass. Selv i original form, har jeg gitt han nyttig informasjon selv om den er ikke like optimal som den kunne ha vært.

 

Er ganske lurt å faktisk referere til dokumentasjonen man baserer argumentet sitt på når man påstår at det noen skriver er grunnløst ;)

Lenke til kommentar
Hva er så grunnløst med det jeg skriver Nuffern? Eneste jeg har skrevet feil er at jeg av en eller annen grunn skrev "selgeren" istedenfor "deg". Denne forskjellen forandrer nok betydningen av det jeg skrev i ganske stor grad, men jeg fortsatt ser ikke en grunn til å være såpass krass. Selv i original form, har jeg gitt han nyttig informasjon selv om den er ikke like optimal som den kunne ha vært.

 

Er ganske lurt å faktisk referere til dokumentasjonen man baserer argumentet sitt på når man påstår at det noen skriver er grunnløst ;)

Jeg var kanskje litt krass, men det var kun fordi ditt innlegg var direkte feilaktig. TS har skrevet i emnefeltet: "Kreve pengene tilbake på Eplehuset", og med ditt svar svarte du at det ikke var noe kunde hadde rett til da det var opptil selger å avgjøre. Det er det ikke.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Dersom disse to avhjelpsforsøkene for samme mangel ikke har hjulpet:

 

§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Dette betinger selvfølgelig at det er snakk om tredje gang samme mangel som du etterspør, men som vi ikke har fått svar på - samt at det dreier seg om et forbrukerkjøp.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Du skriver at hva han kan få er avhengig av hva som er enklest for selger.

 

En kjapp skumlesing av Forbrukerkjøpsloven ville fortalt deg at han har krav på heving, altså pengene tilbake. Selger kan ikke velge omlevering istedet for heving, da omlevering er likestilt med reparasjon etter loven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...