FKL982 Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Hvordan lytter man til musikk analytisk? går VG1 Musikk, og har fått i oppgave å lytte til "Drawing The Line" av Porcupine Tree analytisk og si noe om den. Men hva kan man si om den? Bare gi meg noen pekepinner, jeg skjønner bare ikke helt hvordan man lytter til musikk analytisk EDIT: Leif Endret 8. februar 2010 av Shikari Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Nå går ikke jeg musikk på VGS, men er overmiddels interessert og spesielt i gitar. Oppgaven er vel enten å høre på teksten og analysere den og/eller å se på stemningen i melodien, evt hvis du ha kommet så langt på pensum hvilke skalaer (dur, moll, dorian osv.) den går i Lenke til kommentar
someOen Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE I'M DRAWING THE LINE !!! seriøst, da, eg aner ikkje. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) ...slem oppgave ! ...som å lempe mest mulig vann med en sil... Hva skal man si...synes jo at intensiteten i deler av låta svarer til det noget opprørske budskapet i teksten.... lykke til ! Endret 8. februar 2010 av flu Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Hvis du står helt fritt i hva du ønsker å finne ut, kan du jo se på den i et hvilket som helst analytisk perspektiv. Analyser skalabruk, tekst opp mot stemninger i musikken, i hvilken grad det er mulig å si at denne låta tilhører den og den sjangeren og hvorfor, etc etc. Selv ville jeg kanskje prøvd å gjøre meg opp en mening om låtas budskap ved å titte på tekst, melodi, albumet i sin helhet, musikk-kontekst og annen kontekst. NB! Har ikke gått musikklinja på vgs, så om det sier seg selv hva de mener utover bare "analyser", beklager jeg. Men, hvis de ikke sier mer, står du veldig fritt, noe som kan være vanskelig. Endret 8. februar 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
gard. Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Går selv førsteåret musikk, og vil tro du skal/burde inkludere rytme, form (refreng-vers osv), melodier, harmonier, stemning, muligens toneart, skalaer og akkorder. Også kan du sikkert bare si litt om sangen generellt og hvilken sjanger (og hva som gjør det til den sjageren). Endret 8. februar 2010 av blade-bunny Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 how to ruin music: first assignment. Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 how to ruin music: first assignment. ...javisst ! Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Går selv førsteåret musikk, og vil tro du skal/burde inkludere rytme, form (refreng-vers osv), melodier, harmonier, stemning, muligens toneart, skalaer og akkorder. Også kan du sikkert bare si litt om sangen generellt og hvilken sjanger (og hva som gjør det til den sjageren). Bra svar. Kort fortalt, beskriv hvorfor du opplever musikken som du gjør. Form er et godt sted å begynne, deretter tonalitet iforholdt til form. Andre hint: instrument-"behandling", vokal-uttrykk. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 how to ruin music: first assignment. Forklar! Mye av det blade-bunny sier stemmer bra. Det aller viktigste: - Form (ABA, vers-refreng, sonatesats osv.) - Toneart - Akkordbruk (Enkel blues, mer jazz?) - Du kan også analysere dypere, type tonika, subdominant, dominant osv. - Tekst, og samsvar mellom tekst og melodi? - Taktart og tempo Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Det er forskjell på emotiv lytting og analytisk lytting. Er det analytisk lytting du skal gjøre eller var det bare noe du fant på? I så fall, rytme/tempo, harmonikk, melodi, form, instrumentering, dynamikk ... bare finn på alt som kan virke fornuftig å ta med. Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Det er forskjell på emotiv lytting og analytisk lytting. Er det analytisk lytting du skal gjøre eller var det bare noe du fant på? I så fall, rytme/tempo, harmonikk, melodi, form, instrumentering, dynamikk ... bare finn på alt som kan virke fornuftig å ta med. Er analytisk. Mange gode tips her, takk folkens! Hva kan jeg si om denne sangen? Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 gjør leksene dine selv. Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Haha, sant det, skjønte ikke at jeg hadde formulert det på den måten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå