maskinmann Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hei Jeg lurer på om jeg enten skal bygge pc eller kjøpe en mac. Hva anbefaler dere? Går det an å spille spill som crysis på en mac? Går det an og koble mac en til en lcd monitor? Vurderer enten denne: MAC: Apple MacBook Pro 13" 2.53GHz, 4GB, 250GB, GeForce 9400M Eller BYGGE PC: Kabinett: Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort Hovedkort: ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3 Harddisk: WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA, DVD: Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL9 Prossesor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Skjermkort: XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 Strøm: Chieftec Super Series 750W PSU Opperativsystem: Windows 7 ultimate 64bit Lenke til kommentar
espengj Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det spørs helt hva du skal bruke maskinen til. En Windows-PC er mer allsidig og kan brukes til det meste, mens en MAC, sånn som det ligger ann i dag, ikke har alle de funksjonene, programmene som en PC kan ha. MAC er kanskje mer brukervennlig i forhold til bilde, video, musikk-arbeid. Lenke til kommentar
mrDave Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Gjelder gaming mer enn 70% så velger du det. Ellers så "pisser" mac på windows Lenke til kommentar
maskinmann Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Hadde tenkt å bruke PCen til hovedsakkelig bilde,videoredigering og musikk men også litt gaming. bør jeg gå for MAC då eller? Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Ellers så "pisser" mac på windows Prøv å hold deg litt mer saklig enn det når du skal gi tips til andre... Trollbias hjelper ikke trådstarter. On topic: Her kan du se en interessant diskusjon ang. Mac og Windows: http://vgd.no/forbruker/data-og-internett/.../mac-vs-windows I bunn er det vel egentlig bare du som kan bestemme. Liker du mac best eller Windows? Med det soleklare unntaket at Windows er enormt mye bedre tilpasset gaming, så er det mer smak og behag på andre faktorer i mellom de to. Siden det virker som du skal bruke den til multimedia og spill ville jeg (personlig) valgt Windows. Du velger en kraftig PC (den bygge-PCen), og jeg tror du kanskje vil angre om du velger mac, som du da kan ende opp med begrensinger mht. spilling. Men den andre er jo også en laptop, så den er jo en svakere PC uansett OS. Men som sagt, kommer an på hva du liker, begge er bra Endret 8. februar 2010 av Frode789 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Spørsmålet blir vel fort om du har lyst på bærbar eller stasjonær og hvor mye penger du har til rådighet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Bygg maskin, det grafikkortet til mac er uendelig mye tregere enn det andre alternativet du lister opp. Så om du vil spille og drive med kraftig grafisk arbeid er pc den foretrukne alternativet. Så om du vil ha mac os, så får du ta en hackintosh. Lenke til kommentar
espengj Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 En PC fungere bra til media-oppgaver den også, bare at MAC'en kanskje er mer tilrettelagt for det. Det er for det meste samme programmene en bruker. Men går du får PC, bør du legge i en del RAM hvis du skal drive med foto/video. Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Skal du i det hele tatt spille, så er det ikke engang vits å tenke på en Mac framfor en PC med Windows. Lenke til kommentar
mrDave Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Ellers så "pisser" mac på windows Prøv å hold deg litt mer saklig enn det når du skal gi tips til andre... Trollbias hjelper ikke trådstarter. On topic: Her kan du se en interessant diskusjon ang. Mac og Windows: http://vgd.no/forbruker/data-og-internett/.../mac-vs-windows I bunn er det vel egentlig bare du som kan bestemme. Liker du mac best eller Windows? Med det soleklare unntaket at Windows er enormt mye bedre tilpasset gaming, så er det mer smak og behag på andre faktorer i mellom de to. Siden det virker som du skal bruke den til multimedia og spill ville jeg (personlig) valgt Windows. Du velger en kraftig PC (den bygge-PCen), og jeg tror du kanskje vil angre om du velger mac, som du da kan ende opp med begrensinger mht. spilling. Men den andre er jo også en laptop, så den er jo en svakere PC uansett OS. Men som sagt, kommer an på hva du liker, begge er bra Beklager, jeg kan virkelig ikke se hvordan svaret ditt ga mer hjelp? Hvis du leser også ditt eget innlegg sammenlignet med mitt. Så står det egentlig akkuratt det samme? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hei Jeg lurer på om jeg enten skal bygge pc eller kjøpe en mac. Hva anbefaler dere? Går det an å spille spill som crysis på en mac? Går det an og koble mac en til en lcd monitor? Går det an å spille spill som crysis på en mac? Ja og nei. Du kan spille noen spill på Mac OSX, men utvalget er magert for å si det mildt. Mac OSX er ikke et godt valg for en som spiller mye, men det finnes en måte å gå rundt problemet (se lengre ned i posten). Jeg tror ikke Crysis finnes direkte til Mac OSX. Går det an og koble mac en til en lcd monitor? Ja, skjermer er generellt sett ikke knyttet til noen spesiell plattform, så alle skermer vil kunne fungere mot alle OS så lenge maskinen har den typen sjermkontakt som du trenger for å koble dem sammen. Personlig foretrekker jeg selv PC over Mac, men fordelene og ulempene med dette har blitt diskutert opp og ned i mente og vel så det, så jeg vil ikke begynne å legge ut om dette. Se i stedet de tusenvis av andre slike tråder som allerede eksisterer. Den løsningen jeg vil annbefale om du er usikker, dersom du tåler å betale litt ekstra for å ha muligheten, er å kjøpe en nyere modell Mac basert på Intel, da disse også støtter å installere windows. Da kan du dualboote og ha fulle fordeler av begge to operativsystemene. Du kan spille på windows og bruke programmer som ikke finnes til Mac der, og hoppe over til OSX til daglig bruk for andre ting om du fortrekker det. Ufordelen er at det vil koste noe mer (Mac er hakket dyrere i noen tilfeller, plus pris for ekstra OS om du ikke har dette fra før som du kan bruke videre), men økningen i pris er jo relativt liten i forhold til at du i praksis får "begge deler" i stedet for å måtte velge, så er du tross alt garantert at du ikke kan angre deg senere. Det er også mulig å installere OSX på vanlige PCer vel og merke, men det er litt mer arbeid involvert fordi OSX er veldig kresen på hardwarestøtte og annbefales ikke om du ikke har relativt bra peil på PC. Windows på Mac er dog relativt enkelt. Lykke til med valget. -Stigma Endret 9. februar 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå