aDelicateSetting Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Eh jeg trenger litt hjelp. Jeg er usikker om jeg skal kjøpe mac eller pc, hva jeg trenger den til er spill og musikk. Jeg vil gjerne ha en maskin som kan kjøre alle de beste spillene og ha et bra musikk redigerings program. Jeg har 15tusen maks å bruke. Hvilken maskin får jeg mest får penga? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Skal du spille mye i 3D så kjøp en PC, siden du da får mer spillaktuell HW for pengene og kan oppgradere etterhvert. Alternativet er en iMac, og den lar seg ikke oppgradere utover mer minne. Om du skal drive musikkredigering på et avansert nivå trenger du utstyr med lite latency, noe Macer er gode på, men skal du bare leke deg så er det ikke så farlig. Skal du spille må du jo uansett bruke Windows. Lenke til kommentar
aDelicateSetting Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Ah da er jeg usikker jeg trenger et bra musikk program, fins det noen til pc? Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Om du i all hovedsak skal ha en spill-data er det bare PC du burde gå for. Er ikke alle spill idag som e kompatibel med mac, eller så kan det bli mye arbeid for å få de til å funke på en mac. Lenke til kommentar
aDelicateSetting Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Om du i all hovedsak skal ha en spill-data er det bare PC du burde gå for. Er ikke alle spill idag som e kompatibel med mac, eller så kan det bli mye arbeid for å få de til å funke på en mac. Ja du har vell rett ;P Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 PS: om du har 15k å bruke og du setter sammen din egen PC kan jeg love deg at du kommer til å få en heftig maskin å spille på Lenke til kommentar
aDelicateSetting Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Det er bra! men holder nvidia skjermkortet mitt? det kosta 2,3k eller noe. Den er inni pcen så gidder ikke å ta den ut. Dumt denne pcen ikke er bra nok til å kjøre den ;( Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 hvor nytt er det? Når det kommer til enkeltkomponenter i PC må du nok spørre noen andre da jeg er ganske uoppdatert. Lenke til kommentar
areah Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 vist du trenger spillmaskin er PC veien å gå. regner med du skal ha stasjonær. du har 15k å bruke så her er et heftig oppsett som kjører nesten alle spill på max. vist du har ting fra før kan du spare litt, vist du har lyst til å bruke opp hele budsjettet slenger du på en skjerm eller to, eller en større ssd. Lenke til kommentar
aDelicateSetting Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 hvor nytt er det? Når det kommer til enkeltkomponenter i PC må du nok spørre noen andre da jeg er ganske uoppdatert. Det er 1år gammelt, det var et av de beste som lå på komplett.no vist du trenger spillmaskin er PC veien å gå. regner med du skal ha stasjonær. du har 15k å bruke så her er et heftig oppsett som kjører nesten alle spill på max. vist du har ting fra før kan du spare litt, vist du har lyst til å bruke opp hele budsjettet slenger du på en skjerm eller to, eller en større ssd. Fett, takk for hjelpen Lenke til kommentar
aDelicateSetting Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Hva er minimum penger jeg må ha for å få en bra spill pc? nb! har skjermkort til 2,7k fra før. Lenke til kommentar
saccosekk Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 nb! har skjermkort til 2,7k fra før. Det sier veldig lite. Du må finne ut hvilken modell skjermkortet er, for eksempel ved å kjøre dxdiag og se på "display"-fanen, husker ikke hva den heter på norsk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Høres ut som en GTX 280-285? Hvis du har det er det godt nok til å kjøre 3D spill. Lenke til kommentar
aDelicateSetting Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg vet skjermkortet holder, hva vil det koste med alt det andre? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Dersom du har et bra skjermkort, dvs GTX 280 eller bedre, så trenger du ikke å bruke mer enn 5 - 6 000 kr på resten (eks skjerm). Men du får langt bedre hjelp om du oppgir spesifikasjonene på det du har i dag, kan være deler du faktisk kan bruke. Bruker du programmet SIW, så vil du finne all nødvendig info. Kabinett er litt smak og behag. Personlig liker jeg kabinett som Fraktal Design R2, Antec sine og en del fornuftig prisa Lian LI. Men du får OK kabinett fra 500 - 1 100 kr. PSU: Corsiar HX 650W er en glimrende PSU. Ca 1 000 kr Hovedkort: Gigabyte GA-770TA-UD3, Socket-AM3. Ca 800 kr. Helt OK om man ikke skal ha SLI eller CF. CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition, ca kr 1 500. Minne: Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 4GB CL8, ca kr 1 100. Om vi sier 800 kr for kabinett så blir summen på kr 5 200. Andre butikker enn Komplett kan ha det rimeligere. Harddisk kan du regne en 500 - 700 kr til, men jeg ville med ditt budsjett spandert på meg en SSD, f.eks Intel X25-M SSD 80GB 2,5". OS vil koste en 800 - 900 kr om du trenger det, og så kommer det du eventuelt trenger av tastatur, mus, skjerm og DVD. Men akkurat dette kan det jo hende du har bra deler av alt. Lenke til kommentar
aDelicateSetting Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) Skjertmkortet sitter i pcen, men den får ikke nok strømtilførsel til å fugere maksimalt. Her er SIW resultatet: Property Value Manufacturer ASUSTek Computer INC. Model NARRA2 Version 2.00 Serial Number MS1C75S32300642 North Bridge NVIDIA MCP61 Revision A3 South Bridge NVIDIA MCP61 Revision A3 CPU AMD Athlon 64 Processor 3800+ Cpu Socket Socket AM2 (940) System Slots 4 PCI Memory Summary Maximum Capacity 4096 MBytes Maximum Memory Module Size 1024 MBytes Memory Slots 4 Error Correction None Warning! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed Har også denne: Windows System Assessment CPU Score 4.20 (Calculations per second) Memory Score 4.70 (Memory operations per second) Graphics Score 3.10 (Desktop performance for Windows Aero) D3D Score 3.00 (3D business and gaming graphics performance) Disk Score 5.40 (Disk data transfer rate) Windows Experience Index 3.00 (Base score) Endret 6. mars 2010 av ChildOfTheGrave Lenke til kommentar
aDelicateSetting Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 Men hvis jeg må bygge pcen selv så har jeg litt problemer ;( Hakke peiling på hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Har ingenting å føye til diskusjonen, men ville bare si at en Mac per definisjon også er en PC. En Windows-PC og en Mac har i utgsngspunktet samme hardware, og det eneste som skiller dem er OS-et. Lenke til kommentar
aDelicateSetting Skrevet 10. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2010 Så, er det ingen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Om du har bestemt deg for å kjøpe PC og skal ha en stasjonær, så er det trolig greiest for deg å bygge selv. Det er ikke så hysterisk vanskelig, bare du tenker litt før du gjør noe og generelt er forsiktig. Er grafikkortet ditt OK, kan du komme unna med å kjøpe "alt det andre". I en spill-pc er det ofte grafikkort som drar avgårde. Hva musikk-fikling angår, vil jeg våge å påstå at om du holder på på et nivå der latency virker hemmende, spør du ikke om hjelp her. Ei heller har du en kombinert spill- og musikkpc. Om du går inn på "enhetsbehandling" så står det der hvilket skjermkort du har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå