Gå til innhold

Noen som har testet D-link DIR-600?

fUsiOn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
D-link DIR-600 , hw:B1

CPU : RT3050F , 320.00 MHz

RAM : 32MB

FLASH : 4MB

Gode specs for den prisen. Burde yte bra med DD-WRT ombord.

Ja det var det jeg tenkte og. Yter litt bedre enn vanlig g-standard også. Hadde jo vært kjekt med en skikkelig n router for en billig penge som støtter DD-wrt, men blir vel fortvekk litt dyrere enn 300kr.

Edit:

Nå viser det seg at jeg kan få tak i denne til 265kr, nesten så jeg vurdere å kjøpe den bare for å ha den. :p

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Etter mye miksing og triksing med en litt buggy DD-WRT til DIR-600 så fungerer den ganske greit. Den overfører fortere trådløst enn det Linksys WRT54GL gjør og den er betydelig raskere i menyene.

Hvordan den takler flere brukere og større trafikk vet jeg ikke, men jeg vil tro den takler dette bedre også.

I DD-wrt firmwaren står det faktisk at CPUen kjører på 384Mhz.

Med tanke på sendestyrke så viser det seg at den her også er bedre enn Linksysen. Hverfall under mine forhold. Det er da altså en etasje ned og gjennom gulv pluss 2 eller 3 vegger.

Har da en Linksys WRT54GL også stående som ruter, det er den som er i en etjase ned. Denne viser at den mottar så godt som samme signal fra fra både WRT54GLen jeg har stående her oppe og DIR-600en, altså 62+- RSSI. De er da målt fra samme punkt.

Noe annet som vekte min oppsikt var hvor godt signal DIR-600 mottok. Denne viste 85+- RSSI i motsetning til WRT54GL sine 62+-. Dette forventet jeg da egentelig da DIR-600 har en innebygget antenne og en ekstern mens WRT54GL har 2 eksterne. Synd DIR-600en ikke har 2 eksterne, da hadde den virkelig vært god.

Jeg kunne ha testet DIR-600en nedenfra og opp, men det er samme vei ned som det er opp så jeg syns det å lese av signalstyrken på Linksysen som stod nede fra før av var godt nok.

Etter min mening verdt "alle" de 265 kronene jeg brukte på den. Billig, støtter DD-WRT ganske bra og er nå etter min mening en god erstatter for Linksys WRT54GL.

Nå skal det sies Linksysen har noen ekstra funksjoner, men for de som klarer seg med modene AP, Client, Repeater og Repeater Bridge så er denne ganske bra. Nå er jeg ikke 100% sikker på om sistnevnte mode fungerer helt som den skal, men resten har jeg testet, og det fungere godt.

Lenke til kommentar
Positivt at mottakeren er tilsynelatende bedre. Ikke sikkert at signalstyrken måles likt på begge enheter og det beste er nok å se hvordan den fungerer i praksis ved vanskelige forhold.

Routeren bør være god på torrents. Tipper noen tusen forbindelser ikke skal by på noe problem.

Mulig jeg får testet hvor mye del tåler sånn etterhvert. Vet bare at Linksysen står og butter på 100% load når det nærmer seg 1200 connections. Da altså connections på router, TCP og UDP.

Signalstyrken "målte" jeg med DD-wrt på hovedruteren, så hva den ser av signalstyrke burde være det samme uansett repeater/maskin den ser på.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Ja, da skjønner jeg at signalstyrken var bra.

Du har dobbelt så mye ram og det burde bety at du kan gange 1200 med 10 kanskje?

Jeg testet en WRT54GS=WRT54GL specs med Tomato og en DIR-655 og begge fungerte bra til ca 1200 forbindelser. Etter det ble routeren treg og var trolig på 100% load.

Med ASUS RT-N16 så har jeg 128MB ram, 32MB ROM, rask CPU og den tåler i følge ASUS >300.000 forbindelser ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har kjøpt en DIR-600 og prøver å bytte til dd-wrt firmware, men når jeg prøver å uploade filen, får jeg beskjed om: "The chosen file is not a valid firmware image file".

Hentet den filen som kommer når jeg går på dd-wrt's router database.

Har prøvd å laste ned filen 3 ganger for å være sikker på at filen ikke er korrupt.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Har kjøpt en DIR-600 og prøver å bytte til dd-wrt firmware, men når jeg prøver å uploade filen, får jeg beskjed om: "The chosen file is not a valid firmware image file".

Hentet den filen som kommer når jeg går på dd-wrt's router database.

Har prøvd å laste ned filen 3 ganger for å være sikker på at filen ikke er korrupt.

Noen tips?

1. Download the latest firmware from: http://dd-wrt.com/site/support/router-database , and enter the model as DIR600 or DIR300 as appropriate. There will be two files, "dlink-revb-factory-webflash.bin" and "dir600-revb-ddwrt-webflash.bin" / "dir300-revb-ddwrt-webflash.bin". You only need the factory-webflash file.
  2. Connect to the DIR-600/DIR-300 using an ethernet cable.
  3. Open http://192.168.0.1/ in your web browser, which should open the DIR600's/DIR300's administrative page from the standard D-link firmware.
    1. The D-link's default login details are user "admin", password is blank, and type the captcha from the image.
    2. Maintenance -> Firmware Update
    3. Click "browse" button -> select the "dlink-revb-factory-webflash.bin" file -> click "Upload" button.
    4. Wait 2 or 3 minutes for the DIR-600/DIR-300 to flash and do the update. (it should have finished when your browser tries to connect after the reboot, and probably fails because the IP address has changed). After the flash & update is done, the router will reboot to dd-wrt, and the IP address will have changed to 192.168.1.1. There is no need to do any reset.

[*] Open http://192.168.1.1/ in web browser. Will probably have to update your IP address (if using static IP) to this subnet to be able to connect. This should open DD-WRT's web interface. Configure DD-WRT as desired.[*] You're finished!

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Beklager gjenopplivningen av tråden.. Men hvorfor ikke?

Har nettopp kjøpt en DIR-600 for 177,- : p

Har ikke fått den ennå, så spør her hva deres erfaring er, original dlinkFW eller DD-wrt(el. annen costum FW)?

Skal om den duger brukes som hovedrouter.. Også til BitTorrent, da med en del connections.

Har 15/15 linje, så den bør takle det med fwen dere foreslår : )

Lenke til kommentar

Beklager gjenopplivningen av tråden.. Men hvorfor ikke?

Har nettopp kjøpt en DIR-600 for 177,- : p

Har ikke fått den ennå, så spør her hva deres erfaring er, original dlinkFW eller DD-wrt(el. annen costum FW)?

Skal om den duger brukes som hovedrouter.. Også til BitTorrent, da med en del connections.

Har 15/15 linje, så den bør takle det med fwen dere foreslår : )

Jeg prøvde ikke orginale D-Link firmwaren engang. Tok ruteren ut av esken, koblet den til og installerte DD-Wrt. Jeg har fortsatt Linksys WRT54GL som hovedruter, men jeg har testet DIR-600 som hovedruter og den er raskere og takler flere connections.

Lenke til kommentar

Ah, det høres deilig ut : D Blir synd å måtte bytte Tomato, som jeg nå har på min Linksys WRT54G, mot DD-WRT. Men får håpe den takler linja, og som nevnt flere connections, bedre enn Linksysen, som har noen år på baken nå.

DIR-600 har jo tross alt en prosessor med om lag 100 Mhz mer enn WRT54G samt dobbelt så mye RAM.

Om du ikke har prøvd Tomato på din WRT54GL anbefaler jeg deg på det sterkeste å prøve det ut. Ta backup av konfigurasjonen du har i DD-WRT først da, slik at du kan gå tilbake om du skulle ønske det.

Endret av jonaseg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...