Gå til innhold

Søkt BS Hæren, når?

Armador

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opptaket er til sommern, og da vil opptaket starte samtidig som innrykket på Kjevik leir. Her vil du bli vurdert, og selektert ut til BS. Etter opptaket går det en stund før du får vite om du har kommet inn på befalskolen. Hvis du kommer inn, starter utdanningsåret som regel på Rena leir/Østerdal garnison, og mye av utdanningsåret skjer ved den avdelingen/våpengrenen du har søkt, altså for eksempel Skjold/Maukstadmoen leir, Bardufoss leir, Setermoen etc.

Lenke til kommentar
Opptaket er til sommern, og da vil opptaket starte samtidig som innrykket på Kjevik leir.

Sikker? Det høres veldig rart ut at det skal være samtidig som noe innrykk, da FOS allerede nesten sprenger kapasitetene til Kjevik.

"Nesten"? I fjor sov jeg kun de første to nettene av FOS inne på basen - på feltseng i idrettshallen sammen med noen hundre andre kandidater. Resten av opptaket bodde vi på sivilforsvarsleiren eller i felt.

Innrykk på Madla er meg bekjent stort sett januar, mars, juli og september. Mars-kontigenten ser ut til å starte rundt den 16. (ser ihvertfall én her på forumet har fått innkalling til da). Regner man ca 7 uker rekruttskole - jeg regner med det fortsatt er relativt vanlig - er man da ferdig der i starten av mai. Sier vi 2-4 uker spesialisering etter dette er vernepliktig personell i fgtj klar til å entre Kjevik i midten eller slutten av mai. FOS starter typisk rundt 20. juni.

Lenke til kommentar

Jo, det har jo vært snakk om det. IMO er det helt latterlig. De skal helt uten videre legge ned Madla (såvidt jeg har forstått), en av de største leirene i landet, og flytte rekruttskolene til henholdsvis Haakonsvern og Kjevik. Jeg ikke særlig godt kjent med ståa på Haakonsvern på tross av at jeg er bergenser selv, men Kjevik er ikke dimensjonert for rekruttskole - eller var det ihvertfall ikke da jeg var der sist i sommer.

Jeg fatter overhodet ikke logikken her. Man har jo utvidet Madla med flere nye bygg - messen var helt ny da jeg var der i 07, vi var den aller første kontigenten som brukte den. Kan godt tenke meg det er den største messen i landet. Flere nye kaserner borte ved fotballbanen, ihvertfall relativt nye. Tror også KP1-3-kasernene er ganske nye. De skal altså legge ned dette her og flytte begge rekruttskolene til steder som vil kreve ytterligere utbygging begge steder.

Er Kjevik liksom et taktisk bedre sted å ha en rekruttskole rent geografisk?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...