Parafan Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Heisann. Jeg er litt ny innenfor dette med å starte "bedrift" å skal hjelpe min bror med å holde orden på dette. Jeg lurer på hvordan dette med MVA fungerer før 50 000 i omsetning? Enkeltmannsforetaket ble ikke registrert før 7. januar, og skal være "moms-registrert" Det var ihvertfall betalt en sum på 2500kr. Det er vel hva det koster å være i momsregisteret? Han driver utleie av biler, og hadde i desember en brutto inntekt på 15000kr i mnd (inkl moms) Altså leietaker betalte inkl. moms. Blir dette rett ved første betaling? Eller skulle vi aldri ha krevd moms fra kunden? Eller er det slik at vi skal kreve moms fra kunden, men ikke har rett til å føre opp og skrive av inngående moms (mva. på kostnader) i regnskapet til "firmaet" før vi har omsatt for over 50 000? Ergo den dagen vi passerer 50 000 i omsetning skylder vi staten 12500 i moms (utgående moms)? eller starter vi på 0 som skyldig mva etter 50 000? Endret 8. februar 2010 av Parafan Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Heisann. Jeg er litt ny innenfor dette med å starte "bedrift" å skal hjelpe min bror med å holde orden på dette. Jeg lurer på hvordan dette med MVA fungerer før 50 000 i omsetning? Enkeltmannsforetaket ble ikke registrert før 7. januar, og skal være "moms-registrert" Det var ihvertfall betalt en sum på 2500kr. Det er vel hva det koster å være i momsregisteret? Han driver utleie av biler, og hadde i desember en brutto inntekt på 15000kr i mnd (inkl moms) Altså leietaker betalte inkl. moms. Blir dette rett ved første betaling? Eller skulle vi aldri ha krevd moms fra kunden? Eller er det slik at vi skal kreve moms fra kunden, men ikke har rett til å føre opp og skrive av inngående moms (mva. på kostnader) i regnskapet til "firmaet" før vi har omsatt for over 50 000? Ergo den dagen vi passerer 50 000 i omsetning skylder vi staten 12500 i moms (utgående moms)? eller starter vi på 0 som skyldig mva etter 50 000? Du har ikke rett til å kreve inn mva før du er registrert i mantallet - dermed skulle du ikke krevd inn mva på de første fakturaene. Det koster ikke noe å være registrert i MVA mantallet. det som koster noe er å bli registrert i foretaksregisteret, det er det du har betalt for. Mest sannsynlig er du ikke mva registrert enda. Du må kunne dokumentere at deres virksomhet har omsatt for 50.000-, eks mva før du blir det. Når du har utgående fakturaer som til sammen overstiger 50.000,- sender du en kopi av dette samt samordnet registermelding via altinn til myndighetene. Da blir du registerert. Mva du allerede har krevd inn på utgående fakturaer må selvfølgelig betales inn nå. Strengt tatt har en ikke fradrag for inngående mva før en er registrert, men når en blir registrert kan en søke om tilbakegående avgiftsoppgjør for de anskaffelse man gjør før mva registreringen trer i kraft. vanskelig? Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Heisann. Jeg er litt ny innenfor dette med å starte "bedrift" å skal hjelpe min bror med å holde orden på dette. Jeg lurer på hvordan dette med MVA fungerer før 50 000 i omsetning? Enkeltmannsforetaket ble ikke registrert før 7. januar, og skal være "moms-registrert" Det var ihvertfall betalt en sum på 2500kr. Det er vel hva det koster å være i momsregisteret? Han driver utleie av biler, og hadde i desember en brutto inntekt på 15000kr i mnd (inkl moms) Altså leietaker betalte inkl. moms. Blir dette rett ved første betaling? Eller skulle vi aldri ha krevd moms fra kunden? Eller er det slik at vi skal kreve moms fra kunden, men ikke har rett til å føre opp og skrive av inngående moms (mva. på kostnader) i regnskapet til "firmaet" før vi har omsatt for over 50 000? Ergo den dagen vi passerer 50 000 i omsetning skylder vi staten 12500 i moms (utgående moms)? eller starter vi på 0 som skyldig mva etter 50 000? Du har ikke rett til å kreve inn mva før du er registrert i mantallet - dermed skulle du ikke krevd inn mva på de første fakturaene. Det koster ikke noe å være registrert i MVA mantallet. det som koster noe er å bli registrert i foretaksregisteret, det er det du har betalt for. Mest sannsynlig er du ikke mva registrert enda. Du må kunne dokumentere at deres virksomhet har omsatt for 50.000-, eks mva før du blir det. Når du har utgående fakturaer som til sammen overstiger 50.000,- sender du en kopi av dette samt samordnet registermelding via altinn til myndighetene. Da blir du registerert. Mva du allerede har krevd inn på utgående fakturaer må selvfølgelig betales inn nå. Strengt tatt har en ikke fradrag for inngående mva før en er registrert, men når en blir registrert kan en søke om tilbakegående avgiftsoppgjør for de anskaffelse man gjør før mva registreringen trer i kraft. vanskelig? Nei bra dette. Dermed skylder jeg ikke staten 12500 i mva etter at jeg passerer 50 000,- ex mva. for jeg skal ikke kreve moms fra kunden. Grei den:) Men det har jo medført endel kostnader før enkeltmannsforetaket rakk å bli registrert (nye bil deler etc.) Er ikke det naturlig å få fradrag på inngående moms på de kostnadene jeg har hatt for å iverksette bilen(e) ? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Nei bra dette. Dermed skylder jeg ikke staten 12500 i mva etter at jeg passerer 50 000,- ex mva. for jeg skal ikke kreve moms fra kunden. Grei den:) Men det har jo medført endel kostnader før enkeltmannsforetaket rakk å bli registrert (nye bil deler etc.) Er ikke det naturlig å få fradrag på inngående moms på de kostnadene jeg har hatt for å iverksette bilen(e) ? Nei, ikke egentlig. Det at du ikke er mva-registrert gjør jo også at du kan ta en høyere ut-pris og fremdeles være konkurransedyktig (du kan ta utsalgspris på 12500 "rett i lomma uten moms" kontra 10000 til deg og 2500 i mva) overfor forbruker. Med det i bakhodet, så er ikke manglende fradragsrett på innkjøpte varer så unaturlig likevel. Du kan få fradrag (tilbakegående etter søknad) på verktøy og lignende varige driftsmidler du har i behold ved registreringstidspunktet, men ikke for forbruksartikler som er brukt, slik som reservedeler osv. Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Nei bra dette. Dermed skylder jeg ikke staten 12500 i mva etter at jeg passerer 50 000,- ex mva. for jeg skal ikke kreve moms fra kunden. Grei den:) Men det har jo medført endel kostnader før enkeltmannsforetaket rakk å bli registrert (nye bil deler etc.) Er ikke det naturlig å få fradrag på inngående moms på de kostnadene jeg har hatt for å iverksette bilen(e) ? Nei, ikke egentlig. Det at du ikke er mva-registrert gjør jo også at du kan ta en høyere ut-pris og fremdeles være konkurransedyktig (du kan ta utsalgspris på 12500 "rett i lomma uten moms" kontra 10000 til deg og 2500 i mva) overfor forbruker. Med det i bakhodet, så er ikke manglende fradragsrett på innkjøpte varer så unaturlig likevel. Du kan få fradrag (tilbakegående etter søknad) på verktøy og lignende varige driftsmidler du har i behold ved registreringstidspunktet, men ikke for forbruksartikler som er brukt, slik som reservedeler osv. Min erfaring her, er at du kan søke tilbakegående avgiftsoppgjør på alle anskaffelser som er foretatt i selskapets navn før registrering finner sted. dette blir som regel aldri kontrollert og er også vanskelig å kontrollere. Hva som er lovmessig korrekt er en annen sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå