eSuba Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hei! Nå sitter jeg med filer på over 4gb og lurer på hvordan jeg kan få dette over på en ekstern harddisk ? Jeg har hørt at det ikke går med mer enn 4 gb. Noen andre muligheter? Lenke til kommentar
War Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Den er formatert som FAT nå, formater den som NTFS. Edit: Kommer litt an på hva du skal bruke den til / OS osv. Endret 8. februar 2010 av War Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 ganske enkelt formater disken fra fat til ntfs Lenke til kommentar
eSuba Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Hvordan gjør jeg dette? Jeg skal formatere den eksterne hdd? Lenke til kommentar
War Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Ja, Start -Høyreklikk på Computer - trykk på behandle/manage -trykk på disk. Der inne finner du den eksterne disken, nå kan du formatere den. Den må være tom , den blir iallefall tom etter formateringen. Lenke til kommentar
eSuba Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 når jeg har fått den over til ntfs , hvordan blir det å få den tilbake til vanlig da ? har HD filmer på 11gb osv som jeg gjerne skulle hatt på den Lenke til kommentar
War Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) NTFS er "vanlig". FAT32 som du sansynligvis hadde det står for File Allocation Table og er et gammelt filsystem som går tilbake til DOS-dagene. Det var etterfølgeren til FAT 16. Bruker du win xp, win vista eller win 7 er det ingen grunn til å ville ha FAT 32. NTFS har kortere aksesstid også da den søker etter filer som et binært tre i motsetning til FAT som søker gjennom hele disken fil etter fil. Vil du ha tilbake så formaterer du bare til FAT 32 igjen. Endret 8. februar 2010 av War Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Anbefalt er at du formatere den og så velge ny NTFS som ny format. Du kan conventere den til NTFS formaten uten data tap, men ikkje alltid anbefalt pga. Du kan miste data likavel. Run -> Skriv CMD Du får opp ein svart boks, der skriver du CONVERT E: /FS:NTFS (Du må velge vilken hardisk, det kan vere, e f g h osv.) Anbefalt du tar backup før du gjer dette! når jeg har fått den over til ntfs , hvordan blir det å få den tilbake til vanlig da ? har HD filmer på 11gb osv som jeg gjerne skulle hatt på den Med NTFS filsystem kan filene overstige 4gb. Derfor vill du ikkje lengre ha problem med filer over denne størelsen. Lenke til kommentar
eSuba Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Så når jeg har gjort dette er det bare å dra filene over til HDD som vanlig ? Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Så når jeg har gjort dette er det bare å dra filene over til HDD som vanlig ? Ja, hardisken kan du bruke som før med at du overføre filene på samme måte som du gjor med det gamle filsystemet. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 NTFS er det man bør ha i dag, det har store fordeler i forhold til FAT på mange måter. Man trenger ikke å formatere for å gå over til NTFS. Det er tilstrekketlig å åpne et command prompt og bruke Convert kommandoen. eks. CONVERT x: /FS:NTFS Hvor x: byttes ut med bokstaven partisjonen har på systemet ditt. På denne måten unngår man å miste data som man gjør ved en formatering. Lenke til kommentar
eSuba Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Takker for alle svar!Er ikke noe viktig på den eksterne HDD så er bare å formatere ! Skal gjøre dette når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
War Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Med andre ord så kommer du ikke til å merke noe forskjell på noen ting annet en raskere søking etter filer samt teoretisk ingen grense på filstørrelsen, kun selve volumstørrelsen. Det kan hende du ikke klarer å flytte enkeltfiler større en 2TB om gangen på enkelte disker. Endret 8. februar 2010 av War Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hehe, 2TB begynner å bli såpass stort at det vil ta betydelig tid å flytte den, med mindre den flyttes innenfor samme volum. For min del har jeg ikke mange filer over 35-40GB. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Bruker du win xp, win vista eller win 7 er det ingen grunn til å ville ha FAT 32.Eneste må vel være om du vil flytte filmer over til f. eks PS3 eller annet enn Windwos for å se på de på en TV-skjerm. FAT32 takler ikke mer enn 4.7 GB, men den responderer iaff med andre systemer enn Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå