Gå til innhold

Kan dette være en lovlig win7 lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat fra facebook for noen dager siden:
Emil Nikolai Bringslid Selger windows 7 64/32 bit og alle windows produkt som finnes koder :D

3. februar kl. 22:39

 

Det lukter svidd for min del iallefall :)

 

Ang personinformasjon: Selger har oppgitt navn og telefonnummer på finn.no så jeg ser det ikke som uetisk av meg å dele informasjon om personen som ligger åpent på nettet videre.

 

Han sier han har 10 lisenser fra hver Microsoft ting. Lukter at han har fått seg sånn MSDN konferanselogin (der man får 10 keys for hvert MS produkt som man kan fikle med). Vet ikke hvor lovlig det er å videreselge disse lisensene.

 

Ville i alle fall gravd nøye før jeg kjøpte. Tross alt er en ugyldig lisens like lite verdt som et piratkopiert produkt i juridisk sammenheng. Eneste er vel at en ugyldig lisens kan gå under å handle i god tro, men fortsatt ulovlig.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Dette er mobilnummeret:

 

http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=93xx...mp;x=52&y=7

 

Dette er fyren:

 

http://www.facebook.com/xxxxd#!/xxxxxxx?v=wall

 

 

Sitat fra facebook for noen dager siden:

Emil xxxx xxxxxxx Selger windows 7 64/32 bit og alle windows produkt som finnes koder :D

3. februar kl. 22:39

 

Det lukter svidd for min del iallefall :)

 

Ang personinformasjon: Selger har oppgitt navn og telefonnummer på finn.no så jeg ser det ikke som uetisk av meg å dele informasjon om personen som ligger åpent på nettet videre.

 

Å all denne infoen legger du selvsagt ukritisk ut?????? Fordi om man har oppgitt navn å tlf nr i en annonse på Finn ,, er vel ikke synomymt med at man kan henges ut på HW vel..... Du har hørt snakk om personvern ja...... eller er det kanskje litt for mye forlangt det??

Lenke til kommentar

Pesonlig syntes jeg på ingen måte at Thorsen gikk for langt. Så lenge informasjonen ligger ute kan jeg ikke se at dette skal bryte med personvern.

 

Jeg vet at dette er rapportert til Microsoft, så i værste fall er det noen som kan vente seg en kjempesmell...

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
Jeg kunne gjerne solgt W7 lisenser for 300kr. Kjøpte 8 Win 7 Pro lisenser for 15kr per stykk i september ifjor. Har valgt å bare gi dem videre til venner, har enda noen igjen, men det er ulovlig å selge dem videre.

Hvis slike lisenser kjøpes for kr.15/stk. og videreselger for 299,- vil det si at denne fyr'n antageligvis har rundt 17 000 kroner i fortjeneste (63 solgte gjenstander)

 

http://www.qxl.no/pris/data-hardware/softw.../v/an595094156/

 

Ikke tvil om at både MS og forhandlerne/nettbutikkene taper masse penger på dette.

Lenke til kommentar
antagelig er koden i seg selv lovlig, f.eks Technet brukere har tilgang til alle kodene så lenge de betaler abonomentet, men det er kun til eget bruk og med visse forhåndsregler.

når abonomnetet tar ikke blir betalt for funker ikke koden lengre.

finnes flere slike løsninger, det er uansett ulovlig bruk av koden.

 

Jeg er technet abonnent, og har 10 lisenser til hvert win op. Har gitt bort

3 stykker, men har aldri solgt noen. Har ikke lest noe om at win slutter og virke

når abonnementet går ut?

 

Det slutter ikke bare plutselig å virke. I hvert fall ikke hvis det er fra Academic Alliance. Har en gang brukt en slik lisens mer enn ett år etter at kontoen min ble slettet etc.

 

Lisensene han selger er IKKE retail, men tilsvarende "OEM". De funker kun på én maskin (hvis du venter en stund kan du kanskje reinstallere med samme lisens på en annen PC uten å bli nektet aktivering). Retail har ingen slike begrensninger. Disse "OEM" lisensene selges på eBay for ca 200 kr for Ultimate f.eks.

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Noen som har varslet Microsoft? :)

 

Dette som bedrives her (på Finn) er så ulovlig som det kan bli.

Tipper vedkommende kan risikere en kraftig økonomisk baksmell dersom Microsoft tok tak i dette.

 

Nei, jeg har ikke/skal ikke "sladre", men synes folk som bedriver slik "business" er tjuvpakk/svindlere.

:thumbdown:

Lenke til kommentar
Dette er mobilnummeret:

 

http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=9301...mp;x=52&y=7

 

Dette er fyren:

 

http://www.facebook.com/bringslid#!/bringslid?v=wall

 

 

Sitat fra facebook for noen dager siden:

Emil Nikolai Bringslid Selger windows 7 64/32 bit og alle windows produkt som finnes koder :D

3. februar kl. 22:39

 

Det lukter svidd for min del iallefall :)

 

Ang personinformasjon: Selger har oppgitt navn og telefonnummer på finn.no så jeg ser det ikke som uetisk av meg å dele informasjon om personen som ligger åpent på nettet videre.

Dette er "hjemmesiden"

http://www.emilnikolai.no/

 

Ifølge NORID er domenet registrert på BRINGSLID TRAFIKKSKOLE som har samme adresse

http://www.norid.no/domenenavnbaser/whois/...1&sok=s%F8k

 

Jeg kjenner ikke Technet-reglene som har vært nevnt, men common sense sier meg at slike lisenser neppe er ment for komersielt videresalg? :roll:

 

 

Technet, Actionpack, MSDN m.f. alle disse typer lisenser er lovlig for intern bruk av person/firma som står juridisk ansvarlig for abbonementet inkludert ansattes PC'er som er brukt i jobb sammenheng.

Det står i avtalene at når abbonementet avsluttes så skal all installert programvare avinstalleres/ikke brukes... dette er en tillitserklæring mellom microsoft og kunde.

Disse lisensene er det ikke lov å "gi" bort og ihvertfall ikke lov å selge.

 

Det finnes "volum lisenser" for bedrifter som kan kjøpes enkeltvis til en veldig rimelig penger, men disse er heller ikke lovlig å videreselge til privatpersoner da de er myntet på større bedrifter for å kunne kjøpe flere lisenser ved behov.

 

Jeg vil tro denne personen vil komme i store problemer hvis han fortsetter med det han gjør nå, jeg anbefaler dere å ikke kjøpe noe av han eller andre som skriver de skal sende lisens på e-post, dette er noe microsoft aldri ville ha godkjent, og som andre over her skriver en "retail"-lisens skal følge med installasjonspakken med CD/DVD, en OEM ligger enten på maskinen du kjøpte som ett installasjonsområde på harddisk eller følger med kjøpt hardware som eget medie.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo ta ett eksempel.

 

Min bedrift har akkurat kjøpt 65 nye PCer. Disse har alle Vista Business OEM klistret på seg. Vi skal kjøre W7 og har W7 volumlisens til maskinene.

 

Hadde jeg vært en slem ansatt, kunne jeg skrevet ned alle disse lisensene (for de blir aldri brukt uansett) og solgt de på finn. Men det gjør jeg ikke, kunne ikke falt meg inn :)

Lenke til kommentar
Technet, Actionpack, MSDN m.f. alle disse typer lisenser er lovlig for intern bruk av person/firma som står juridisk ansvarlig for abbonementet inkludert ansattes PC'er som er brukt i jobb sammenheng.

for technet sin del om brukt på ansatte sine pcr ikke testbruk bryter du avtalen du fikk lisensene under.

Lenke til kommentar
Technet, Actionpack, MSDN m.f. alle disse typer lisenser er lovlig for intern bruk av person/firma som står juridisk ansvarlig for abbonementet inkludert ansattes PC'er som er brukt i jobb sammenheng.

for technet sin del om brukt på ansatte sine pcr ikke testbruk bryter du avtalen du fikk lisensene under.

veldig mye kan gå under testbruk, f.eks test av VPN/OWA/Exchange og lignende kan tas lovlig hjemme.

Lenke til kommentar

Kan være oppgraderingslisenser til 2009 leverte PC'er med Vista. Har selv passet på å bestille oppgraderingslisenser til alle PC'er jeg solgte i 2009 med Vista til kundene mine. De koster ca 200 per stk. Men er jo egentlig lisensiert til en bestemt PC. Ville ikke selv ha solgt de slik.

Lenke til kommentar
Technet, Actionpack, MSDN m.f. alle disse typer lisenser er lovlig for intern bruk av person/firma som står juridisk ansvarlig for abbonementet inkludert ansattes PC'er som er brukt i jobb sammenheng.

for technet sin del om brukt på ansatte sine pcr ikke testbruk bryter du avtalen du fikk lisensene under.

 

 

Ja, for technet spesifikt så er det kun for testing, jeg beklager at jeg ikke tok meg bryet med å definere dette spesifikt... poenget mitt var nå mest at det står i avtalene at programvaren som brukes på lisenser i disse avtalene skal avinstalleres og ikke brukes mer hvis abonnementet ikke fornyes...

Lenke til kommentar
Hvordan kan QXL la noe slikt foregå? Tar de det bare for god fisk når selger skriver at alt er "lovlig"?

Du har tydeligvis ikke sjekka annonsene.

For det første er dette på finn.no, ikke QXL.

 

For det andre står det nå advarsel: "NB: Annonsen avventer kontroll." på den første linka annonsen, og "NB: Annonsen er avvist." på den andre.

 

Hvorfor jeg fortsatt kan initiere kjøp på annonse nr. 2, er et godt spørsmål, men jeg regner med at det kun er et spørsmål om tid.

 

[edit]Oops, min feil. Jeg hadde ikke sett den tredje annonsen på QXL[/edit]

Endret av Leftie
Lenke til kommentar
Hvordan kan QXL la noe slikt foregå? Tar de det bare for god fisk når selger skriver at alt er "lovlig"?

Du har tydeligvis ikke sjekka annonsene.

For det første er dette på finn.no, ikke QXL.

 

For det andre står det nå advarsel: "NB: Annonsen avventer kontroll." på den første linka annonsen, og "NB: Annonsen er avvist." på den andre.

 

Hvorfor jeg fortsatt kan initiere kjøp på annonse nr. 2, er et godt spørsmål, men jeg regner med at det kun er et spørsmål om tid.

 

Tror det er du selv som må følge litt med i timen jeg, hvis du leser litt hva folk skriver så ser du at han også har auksjoner ute på QXL. Jeg er fullstendig klar over at det står "avventer kontroll" på finn, men på QXL er handelen i full gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...