Gå til innhold

Skal skrive særemne om WoW, hva bør jeg få med?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Særemne om WoW? Gjør deg selv en tjeneste, stopp ved Warcraft 3: The frozen throne som er den siste ekspansjonen i RTS serien. Wow ødela 99% av loren til Warcraft når det kom ut.

Men et særemne om Warcraft loren, ja, hvorfor ikke? Et meget fasinerende emne er Arthas Menethil's gange fra Paladin til Death Knight til Lich King, mye interesangt å skrive om der. En annen fasinerende historie er hvordan tidligere high elves ble til blood elves, menneskenes forhåndsdømming av dem og urettferdig bedømmelse av dem.

Deathwing er og en fasinerende bit av historie, the dragon aspects kamp mot ham og hvordan Malygos ble totalt brutt ned av denne kampen.

Eller du kan skrive om kreasjonen, the pantheon og the old gods som f.eks Yogg-Saron eller C'Thun.

Mye interesangt om dette emnet.

Lenke til kommentar

Er enig med Bear. Du bør fokusere på de tre første spillene, men gjerne ta med WoW også. Kanskje ta et "kapittel" for hvert spill, samt et underkapittel for alle expansions?

En ting du bør få med deg er at RTS-spill har vært tilgjengelig helt fra 70-tallet, men det var ikke før Westwood lagde Dune 2: Battle for Arrakis vi fikk RTS-spill som vi kjenner dem i dag med å håndtere ressurser, bygge en hær for å knuse fienden og så videre. Selv om Westwood begynte å lage Command & Conquer ganske tidlig etter at de var ferdige med Dune 2 tok det lang tid før det ble ferdig, så Blizzard benyttet anledningen til å gi oss Warcraft: Orcs & Humans i mellomtiden. Det var det første RTS-et med skimish og gjorde for alvor at folk "krevde" multiplayer i RTS-spill.

Pluss det er et av de beste RTS-ene noensinne, men det er nå bare min mening. ;)

Lenke til kommentar

Som andre har sagt så må du ha en vinkling, og ikke bare temaet "wow". Er også enig i det som er sagt om lore. Hvis du skal skrive om lore i world of warcraft blir det noe ala "Så kom det en slemming, og en stor gruppe eventyrere drepte. Deretter kom det en ny slemming, som en ny gruppe eventyrere drepte." Repeter så mange ganger som nødvendig..

Personlig syntes jeg world of warcraft sin innvirkning på samfunnet er mye mer interessant. Der vil du kunne kikke på ting som hvordan world of warcraft har legitimert det å spilledataspill, spilleavhengighet, eller hvordan de fleste MMO-spill i dag lages etter akkurat samme mal som wow.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Hvis du skal sette WoW i historisk sammenheng, så ville jeg tatt med at WoW er sterkt inspirert av Everquest. Lead Designer Jeff "Tigole" Kaplan (ex GM i EQ guildet Legacy of Steel) og Quest Designer Alex "Furor" Afrasiabi (ex GM i EQ guildet Fires of Heaven) er eksempler på hvordan Blizzard har benyttet seg av erfarne EQ raidere i utviklingen av WoW.

Det er ikke slik at WoW har vært pionerer på mmorpg. WoW er derimot det vi kan kalle det mest raffinerte mmorpg'et. Iinspirasjon og mekanikk har for det meste blitt hentet inn fra andre spill (primært EQ).

Lenke til kommentar

Første tipsen en kommer på er, ikke skriv særemne om wow.

Skal du dog alikevel skrive særemne om wow så ikke ta for deg wow sin innvirkning på samfunn og personer - det har du ikke kapasitet til i et særemne. Resultatet ditt vil bli veldig vagt og vil gi oppgaven din lite.

Da står du igjen med en vinkling rett mot historien i wow, eller historiene. Det eneste forslaget jeg kan komme med her er at du tar for deg 3 gode/onde helter og 1 god/ond helt, dvs. at du legger fokus på 3 helter fra en side av loren og sammenligner med en fra den andre siden. Her kan du ta store historiske figurer som Malfurion/Illidan osv. eller du kan gå noen hakk lavere og ta for deg alliance sidens mindre mektige figurer.

Personlig syns jeg det mest interessante du kan gjøre her er å se på 3 alliance figurer opp imot Thrall som var fanget, opplært og oppvokst under the alliance.

Ta uansett å titt innom wowwiki.com der du har det meste du trenger av råfakta.

Lenke til kommentar

Vil heller si at det å skrive om loren har mer for seg enn WoW's innvirkning på samfunnet.

Finnes 100 000 000 000 000 000 (er det overhode et tall?) "Mrs Lovejoy" artikler der ute om WoWs dødbringende effekt på alt det kommer i nærheten av. Og alle starter som "nøytrale" og ender opp som total frontalangrep på WoW samt et meget snevert generelt syn på envær som overhode vurderer å starte med WoW.

Om en skal skrive noe litt mer "unikt" rundt WoW er det å skrive om og rundt loren til spillet, eller eventuelt noe mer interesangt; blizzards gange fra "Silicon & synapses", retts tvister, til Blizzard til Activison Blizzard samt selskapets invirkning på spillfronten.

Lenke til kommentar

Hadde det vært en bacheloroppgave så hadde jeg vært enig med deg, Bear. Men vi snakker om et særemne, og da er det ikke negativt å trå i oppgåtte spor.

Og hvis det er så mange negative artikler, hvorfor ikke se på saken i et mer positivt lys til en forandring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...