mr_erlend Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Branick: Heisann! Har lest gjennom posten din nå. Der var det MYE relevant informasjon. Har du bestemt deg for oppsett? Jeg skjønner nå at valget av RAID løsning er av en helt avgjørende betydning. Dersom think2ce er innom denne posten, må han mer enn gjerne kommentere. (Se på det som en oppfordring) Lenke til kommentar
branick Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Branick: Heisann! Har lest gjennom posten din nå. Der var det MYE relevant informasjon. Har du bestemt deg for oppsett? Jeg skjønner nå at valget av RAID løsning er av en helt avgjørende betydning. Dersom think2ce er innom denne posten, må han mer enn gjerne kommentere. (Se på det som en oppfordring) Hei. Nei han jeg skulle bygge maskinen for syns at det ble for mange ting å tenke på mtp harddisk, prosessor, skjermkort osv så det ble lagt på hylla. Jeg fikk ikke frie tøyler på det prosjektet heller, så ting MÅTTE gå gjennom han for hver minste endring, og da orket jeg ikke jobbe mer med det. Bare tenkte informasjonen i tråden var nyttig for deg edit: Send PM til think2ce da vel? spør om litt hjelp Endret 12. februar 2010 av branick Lenke til kommentar
mr_erlend Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 ok. Takk! Will do! Virket som han hadde stålkontroll! Lenke til kommentar
think2ce Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) ok. Takk! Will do! Virket som han hadde stålkontroll! hmmmm.... takk for det... men er nok bare litt over middels interessert i emne, mange som kan mye mer enn meg... Kan generelt si som følger: desto flere kjerner desto bedre for encoding/rendering og desto flere tråder hver cpu kjører desto bedre er det, derfor kjøp heller to xeon til 1800 pr.stk og ett hovedkort til 4-5000 enn en cpu til 3000 og hovedkort til 2000. du skrev du muligens hadde noen quadrro kort liggende, bruk ett av disse inntil dere kan retferdiggjøre flere skjermkort, dette hovedkortet fra asus har 3 pci x16 slotter, dvs du kan slenge i noen tesslakort og få ett HEFTIG oppsett for alt av grafisk arbeid(vil kjøre i 8 tall rundt mac'en til en billigere penge selv med ett par tessla kort vil jeg tro...) husk bare å sjekk hvilken skjermkort som kan brukes sammen med tessla kort(har ikke helt oppdatert meg her da det er for dyrt for meg nå). Ett godt FX kort ligger på rundt 4-8000 kroner, men du kan finne billigere, sjekk bare om det finnes drivere som er skrevet for det dere driver med, det er nemlig i driverne mer inn i hardwaren forskjellene på kortene ligger. når det gjelder disker, jeg har i oppsettet under satt opp 2 ssd, en for system/swap og en for arbeidsfiler(80GB bør holde til dette, men det kommer an på mengde arbeid dere har i prosjektene deres). Skal du gå for ssd for arbeidsdisk og systemdisk, så trenger du ikke raid til dette, det holder med en ssd til å begynne med (like kjapp som 4x sas i raid, minst) jeg har satt opp 3 2TB disker til lagring, da jeg NEKTER at dere ikke skal ha ekstern lagring av ferdig materiale, sett opp de 3 diskene i stripe og kjøp ekstra 2TB disker for ekstern lagring(backup) av prosjektene når disse er på milepæler(f.eks. etter hver klippesesjon, etter rendering/enkoding e.l.) Disker er billige og det er grei backup, jeg vet ikke hvor store prosjekter dere har, men vanligvis så ligger de vel rundt en 600-900GB? budsjeter eksterne disker inn i prosjektbudsjettet, kall det dobbel eller trippel sikkerhet og kundene vil stort sett godta det uten å mukke... bare si at sånn er deres nye arbeidsflyt for sikkerhet for kunden...(hmmm.... den skal du få gratis av meg.... hehe) Ett bra sas raid kort fra areca (16-ports)ligger på rundt 7-7500kr ca halvparten for 8 ports sist jeg sjekket(kommer i tillegg hvis det trengs). Du trenger ikke dette for å kjøre 2 ssd som arbeidsdisker i stripe hvis du skulle ønske det... De fleste hovedkort for dual xeon ligger på rundt 4-5000, men du får de faktisk ned i 2-2500 kr (da med litt mindre maks minne osv). Husk: antall kjerner og antall tråder hver kjerne kan kjøre betyr mye i deres arbeid(det blir flere parallelle jobber som går da... Husk også at du trenger 1 sett med 3 minnebrikker til hver av prossessorene hvis du velger xeon for 1366 platformen, så du må kjøpe 2x6GB kit 2x12GB kit osv. Når det gjelder skjermer så vil ett 2 skjermsoppsett være behagelig, 1 for verktøy, en for film... film og bildeskjermen bør ha gode kalibreringsmuligheter, den andre bøhøver jo ikke det. Husk også å fargekalibrer skjermene deres??? (jeg regner med dere gjør det regelmessig siden dere jobber med dette). har satt opp ett lite oppsett fra komplett her: Antall Pris Totalt ASUS Z8PE-D18, Intel 5520 2xSocket-1366, 18xDDR3, 2xGbLAN, PCI-Ex(2.0)x16, E-ATX Varenr.:448677 Lagerstatus:1 stk. på lager 4550.00 4550.00 Crucial DDR3 1066MHz 6GB KIT, CL7, Kit w/3x DDR3 2GB, REG/ECC, 240pin Varenr.:408724 Lagerstatus:3 stk. på lager 1895.00 3790.00 Intel X25-M SSD 160GB 2,5", SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2 Varenr.:485982 Lagerstatus:38 stk. på lager 3695.00 3695.00 Intel X25-M SSD 80GB 2,5", SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2 Varenr.:485983 Lagerstatus:100+ stk. på lager 1850.00 1850.00 Western Digitial Caviar® Green 2TB SATA2, 7200RPM, 64MB, 300 Mb/s Varenr.:575192 Lagerstatus:100+ stk. på lager 1495.00 4485.00 Intel Xeon™ E5520 2,26GHz LGA 1366, 8MB, 5,8 GT/sec, without FAN Varenr.:486176 Lagerstatus:6 stk. på lager 3295.00 6590.00 Totalt: 0,00 24.960,00 ********************************************************* ********************************************************* hmmm... nevnte jeg backup? EDIT: så ikke budsjettet før nå jeg... er egentlig ganske blind til fotograf å være... hehe... har nok stirret altfor mye på skjermen, på tide å gå tilbake til gode gamle mørkerommet... sukk... nåvel... med 30000 så har du jo masse å boltre deg med... kjøp dual xeon nå og godt med minne, oppdater disker osv etter behov senere... f.eks. raidkontroller beste du kan gjøre er å kjøpe ett godt grunnsystem nå også se om det er bra nok, deretter oppgraderer du hvis det er noe som ikke er helt bra... men som jeg sa i PM også, sjekk ut DELL sine dual xeon arbeidsstasjoner, der kan du nemlig også kjøpe deg sikkerhet i form av serviceavtaler(og jeg har veldig gode erfaringer med Dell Bedrift i forhold til hva mange har med Dell Privat). De kan levere skreddersydde løsninger for deg hvis du ønsker... også har de en lekker enhet som er en rackmontert greie med en liten boks på skriveborde... kommunikasjonen går over GB ethernet... suverent med tanke på støy hvis dere allerede har ett lite serverrom med ett rack... ****************************************************************************************** Ny Redigert: Jeg ser jeg har glemt kjølere i lista jeg lagde: Disse får du til rundt 500 kr pr stk altså rundt en tusenlapp(husk at du må kjøpe spesielle kjølere for Xeon, har ihvertfall vært forskjell på innfestning tidligere, men er ikke helt sikker på 1366. Endret 13. februar 2010 av think2ce Lenke til kommentar
H@rd#@r% Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Kjøp en Sony Vaio. Det er en serie av Vaioene som er til spessielt utvilket å kjøre Adboe CS4 eller noe sånt. Den virket ganske grei. Lenke til kommentar
branick Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Kjøp en Sony Vaio. Det er en serie av Vaioene som er til spessielt utvilket å kjøre Adboe CS4 eller noe sånt. Den virket ganske grei. Ingen av de maskinene sony leverer (jeg fant bare 2 stk stasjonære?) er jo i nærheten av den regnekraften de har diskutert tidligere i denne tråden. Dessuten er det jo greit med ting som kan kjøpes i Norge Lenke til kommentar
mr_erlend Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 think2ce: Takk for svært utfyllende og informative svar både i forum og på pm. Vi begynner fra toppen Prosessorene blir nok 2x xeon. Det er rimelig sikkert! Har lest litt om disse tesla kortene, det ser veldig spennende ut. Men tror ikke det blir aktuelt akkurat nå. Men godt mulig jeg utvider litt etterhvert. Slik jeg ser det nå, tror jeg nok det blir et fx kort fra nvidia. Ettersom det også blir litt trangt med 2 skjermer der oppsettet skal stå, går vi kun for to skjermer, men det bør holde! Jeg bestilte to Dell U2410 skjermer som vi fikk en god pris fra fra Dell. De står rett bak meg her, men har ikke hatt tid til å ta de ut fra pakningen enda. Jeg har nok vært noe uklar med dette med backup. Vi skal selvfølgelig ta backup av det vi produserer. Men ikke hver dag, som vi stort sett gjør med alt annet vi har her. Men en gang i uken eller noe i nærheten av det. Slik at et Raid oppsett der en disk kan ryke, er en liten sikkerhet. I aller verste fall kan man da miste en ukes arbeid dersom to av diskene ryker samtidig. Men det er såpass lite sannsynlig at den risikoen er vi villige til å ta. Mulig vi kjøper et eksternt diskoppsett også, noe likt 4 big quadra som vi har på mac`en. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med dette med minne. du skriver at jeg må ha 1 sett med 3 minnebrikker. Videre skriver du for xeon må jeg ha 2x6GB. Er ikke dette 1 sett med 2 minnebrikker? Jada, vi har tilgang til fargekalibreringsverktøy, så skal gjøre det på begge de nye skjermene. Ser at oppsettet ditt er i nærheten av det jeg har vært inne på tidligere. Da har jeg ikke vært helt på jordet hvertfall! Nja, budsjettet er maks 30.000, men jeg begynner ikke og gråte hvis det havner noen tusen under. Jeg har god kjennskap til Dell da 90% av alle maskinen våre kommer derfra. Primært bruker vi Dell fordi de har svært gode serviceavtaler til bedriftskunder (som du var inne på). Så den enkle måten er selvfølgelig å sette sammen en maskin på Dell.no kontakte salgsrepresentanten vår og få en god pris av ham. Men denne gangen tenkte jeg at det var spennende å gjøre det selv. Jeg har vel bygd noen hundre maskiner i mitt liv, men ikke en slik en som dette, så jeg tenkte jeg skulle lære litt av det. Igjen, tusen takk for bra svar! H@rd#@r%: Takk for tipset, men som branick er inne på her, det ligger nok ikke helt innenfor det segmentet det er snakk om her. Men det er en artig maskin, for all del! (sonys svar på imac?) Lenke til kommentar
think2ce Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) hva jeg mener angående det med minne er at du må sjekke om de xeon'ene du kjøper (og hovedkortet) støtter 2 eller 3 kanals ddr3 hvis det støtter 3 kanals så må hvert sett (kit) med minne inneholde 3 brikker (Dette kommer de automatisk med) men... hver prossessor trenger sitt kit med minne altså cpu0 trenger 3 brikker og cpu1 trenger 3 brikker hvis det er 2 kanals minne som støttes så kommer minnebrikkene i kit av 2 og da vil cpu0 trenge to brikker og cpu1 to brikker men enkelte hovedkortfungerer anderledes, noen kan du bruke en brikke for hver cpu... derfor er det viktig å være klar over dette... Bare vær klar over at hver vpu har sine egne minnespor og at du alltid vil trenge minst 2 brikke, men at dette kommer an p hovedkortet altså noen kort holder med 2 brikker andre 4 brikker (2x2moduls kit) andre igjen 6 brikker (2x3moduls kit) hvis maskinen skal stå i ett arbeidsmiljø bør du bruke litt ressurser på å bygge en maskin som har lite støy, ergo lete opp noen ganske bra vifter for xeon'ene bl.a. det blir fort mye belastning på en sånn boks som du sikkert vet, og da snurrer fort vifter på fullt, xeon er jo ikke akkurat den kaldeste prossessoren i verden... og husk at du må kjøpe vifter som kan brukes på xeon... sjekk også at kabinettet kan brukes med dual xeon da det av og til kan være problemer med diskrammer osv... og tidligere har det vært spesielle fester for kjølerne til xeon, jeg vet desverre ikke hvordan det er på 1366, så undersøk dette... Endret 17. februar 2010 av think2ce Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå