Gå til innhold

Kjøpe leilighet som student


Vidalon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg som student skal være i denne byen i 4 1/2 år til. Da har muligheten for å kjøpe leilighet streifet hjernen. Det er litt kjedelig å kaste penger ut av vinduet ved å leie i fem år for så å ikke sitte igjen med noen ting når jeg er ferdig utdannet. Jeg kaster bort ca 240 000,- i løpet av de fem årene bare ved å leie.

 

Gitt at jeg hadde kjøpt en leilighet, la oss si for 1 500 000,- Hvordan skulle jeg som student fått lån? Jeg har deltidsjobb, og regner med at jeg kan ha det i alle mine fem år her. Jeg får vel ikke lån alene, selv med pant i boligen. Kan foreldrene mine stå som kausjonister, og hva betyr det i praksis?

 

Hvordan vil kostnadene pr. mnd bli hvis jeg kjøper en leilighet, kontra det å leie? Er det egentlig smart å kjøpe leilighet? Da får en i hvertfall tilbake en del penger når leiligheten blir solgt.

 

Jeg regner med at hvis jeg skulle kjøpt en leilighet har jeg mulighet til å leie ut et soverom til noen kjente. Å få 4000,- for det hver mnd er realistisk pris.

 

Av utgifter pr. mnd blir mye dekket av fellesutgifter. I tillegg kommer strøm, forsikring, internett, mobil, mat osv..

 

Generelle tips omkring en slik situasjon tas gjerne i mot. Erfaringer det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pr dags dato betaler jeg 4000,- + strøm. Dette vil øke fra og med sommeren.

 

 

Gitt et scenario som ovenfor vil jeg ha følgende inntekt pr mnd

 

Lånekassen: 6500,-

Lønn fra jobb: 4000,-

Inntekt ved utleie av rom: 4000,-

SUM: 14 500,- pr mnd.

 

 

Om jeg tar opp et lån på 1 500 000,- over 30 år og avdragsfrihet i 5 år, med en rente på 6% i gjennomsnitt de årene jeg eier boligen, vil jeg få terminbeløp på 7000,-

 

Ut i fra hva jeg kommer på nå mens jeg sitter her, vil jeg få følgende utgifter hver mnd:

 

Terminbeløp lån : 7000,-

Fellesutgifter: 2000,-

Forsikring: 300,-

Strøm: 800,-

Internett: 400,-

Mat: 2000,-

Annet: 1000,-

Mobil: 150,-

SUM : 13 650,- pr. mnd

 

 

EDIT: I tillegg kan en regne med at jeg kommer tjene minst 15 000,- hver sommerferie.

Endret av Vidalon
Lenke til kommentar

Hvis du låner 1.5 mill til 6% rente er det 90.000 i året. Disse 90.000 er akkurat det samme som om du skulle leie hos noen, bare her er det banken du "leier" av. Eier du kommer det i tillegg boligskatt/formueskatt/fordel å bo i egen bolig skatt. Så de tre avgiftene kan du legge på de 90.000.

 

Leie er så godt som alltid bedre/billigere enn å eie når det er snakk om de størrelser/summer det er snakk om her. Ihvertfall i Oslo.

 

Edit. og med inntekten din er det umulig å få et lån på 1.5mill vil jeg tro.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Ein del bankar er nå blitt litt meir åpne for lån så eit lån med kausjonist bør kunne gå bra, men då må du finne ein kausjonist som har råd til å ta over eit lån på 1,5 mill i tillegg til sine andre lån om du ikkje skulle klare å betale ned lånet sjølv.

 

Den beste løysninga er om du har foreldre med sterk økonomi som kan kjøpe ei leiligheit som du leiger av foreldra dine. Men då må du ha foreldre som kan kjøpe ein bolig til så for dei fleste blir nok dette uaktuellt.

 

Eg er også skeptisk til at du sattser på å få 4000 i månden på å leige ut eit rom (det vil banken være også). Eg veit ikkje korleis du bur no, men det skal nok litt til å finne nokon som vill betaled et samme som du gjer no for eit enkelt rom. Du vil også slite veldig om du ikkje får leigt ut rommet då du gjer deg avhengig av denne inntekta. Inntekt frå utleige bør budsjetterast som ein bonus som gir deg romsligare økonomi, ikkje som ei nødvendigheit for å klare å handtere lånet.

 

Husk også på at det er ein del utgifter knytta til å eige som du slepp no som leigetakar, du betaler f.eks ikkje kommunale avgifter no, ei heller må du betale for reperasjoner og vedlikehold av boligen.

Det er heller ikkje gratis å selge ein bolig etter at du er ferdig å studere.

Og du kan risikere å måtte selge boligen med tap om boligprisane går nedover igjen. Mykje kan forandre seg på 5 år, og sjølv om mange ser på kjøp av bolig som ei investering så kan du like enkelt ende opp med eit tapsprosjekt.

 

 

 

Så her er det viktig å finrekne på økonomien for å finne ut om det lønner seg å eige eller leige.

Lenke til kommentar

Om jeg får lån eller ikke er ikke så nøye akkurat nå. Foreldrene mine ville blitt kausjonister og de har ingen lån fra før av.

 

Jeg er mest interessert i hvorvidt det lønner seg eller ikke, og hvilke utgifter en må huske på kommer i tillegg, forventet prisstigning/nedgang på boligprisene osv.

 

Hvordan er det med rentefradrag hvis jeg har en årsinntekt før skatt på 70 000,-?

Lenke til kommentar
Ein del bankar er nå blitt litt meir åpne for lån så eit lån med kausjonist bør kunne gå bra, men då må du finne ein kausjonist som har råd til å ta over eit lån på 1,5 mill i tillegg til sine andre lån om du ikkje skulle klare å betale ned lånet sjølv.

 

Den beste løysninga er om du har foreldre med sterk økonomi som kan kjøpe ei leiligheit som du leiger av foreldra dine. Men då må du ha foreldre som kan kjøpe ein bolig til så for dei fleste blir nok dette uaktuellt.

 

Eg er også skeptisk til at du sattser på å få 4000 i månden på å leige ut eit rom (det vil banken være også). Eg veit ikkje korleis du bur no, men det skal nok litt til å finne nokon som vill betaled et samme som du gjer no for eit enkelt rom. Du vil også slite veldig om du ikkje får leigt ut rommet då du gjer deg avhengig av denne inntekta. Inntekt frå utleige bør budsjetterast som ein bonus som gir deg romsligare økonomi, ikkje som ei nødvendigheit for å klare å handtere lånet.

 

Husk også på at det er ein del utgifter knytta til å eige som du slepp no som leigetakar, du betaler f.eks ikkje kommunale avgifter no, ei heller må du betale for reperasjoner og vedlikehold av boligen.

Det er heller ikkje gratis å selge ein bolig etter at du er ferdig å studere.

Og du kan risikere å måtte selge boligen med tap om boligprisane går nedover igjen. Mykje kan forandre seg på 5 år, og sjølv om mange ser på kjøp av bolig som ei investering så kan du like enkelt ende opp med eit tapsprosjekt.

 

 

 

Så her er det viktig å finrekne på økonomien for å finne ut om det lønner seg å eige eller leige.

Takk for godt svar.

 

Vel, i prinsippet kommer jeg jo til å leie ut til en venn slik at vi deler leiligheten likt. Det skal ikke være noen problemer med å få en leietaker sånn sett. Jeg bor i dag sammen med tre andre og vi leier en sokkelleilighet sammen.

 

Hvilke utgifter må påberegnes ved salg?

Lenke til kommentar

Du må vel ihvertfall regne med 8-9000 i mnd i avdrag+renter + 2-3000 i felleskostnader. I tillegg kommer selvfølgelig strøm, tv, internett osv.

 

Husk også som nevnt at det er store renteutgifter i året som fort overstiger husleia du betaler nå.

 

Vet ikke om det er Oslo du studerer, men å finne en leilighet til 1.5mill relativt sentralt i Oslo der du kan bo to personer (tre-roms) tror jeg du skal ha litt utfordring med.

Lenke til kommentar
Hvilke utgifter må påberegnes ved salg?

 

Dokumentavgift og honorar til eiendomsmegler.

Om du selger sjølv så er det utgifter ved annonsering og innleigd hjelp til papirarbeidet.

Dokumentavgifta er vel på 2,5% av kjøpesummen om eg ikkje huskar feil. På ein 1,5 mill blir det nesten 40 000 kr.

Det er jo en rimelig stor sum å ta i betraktning ja.

Lenke til kommentar
Du må vel ihvertfall regne med 8-9000 i mnd i avdrag+renter + 2-3000 i felleskostnader. I tillegg kommer selvfølgelig strøm, tv, internett osv.

 

Husk også som nevnt at det er store renteutgifter i året som fort overstiger husleia du betaler nå.

 

Vet ikke om det er Oslo du studerer, men å finne en leilighet til 1.5mill relativt sentralt i Oslo der du kan bo to personer (tre-roms) tror jeg du skal ha litt utfordring med.

Jeg viste sånn ca tall for utgifter ovenfor.

 

Er ikke Oslo, så akkurat det problemet slipper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...