Gå til innhold

Optisk mus til "offroad" bruk

Anbefalte innlegg

Microsft Optical musen som jeg bruker til den bærbare datamaskinen min fungerer veldig bra uten musmatte. De eneste flatene jeg har problemer med optiske mus er flater som er lakkert med relative tykke lag med klarlakk, det har sikkert noe med at lyset ikke blir reflektert der musa tror det blir. Det samme gjelder egentlig Logitech optical musen som jeg har på den stasjonære, men den har jeg ikke prøvd på veldige mange flater, dog har jeg ikke brukt musmatte siden jeg kjøpte den første optiske musen min for flere år siden. Da stod jeg faktisk på venteliste for å få MS sin intellieye explorer, bestilte den fra Danmark fordi den kom dit først :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ms intellimouse explorer og har kjørt den på et gammelt trebor med tja litt klarlakk tror jeg det er (slikt de har på kontoret i filmer, halvmørkebrunt stort som f med masse skuffer) men gikk over til musematte siden håndflaten ikke gled på bordet skikkelig.

musematte er altså et must slik er det

Lenke til kommentar

Har dual optical og fUnc 1030. fUngerer utmerket!

Hvis du har lyst/tid/råd/kunnskap/gidder så kan du jo låne en fres, og frese et 2mm spor i pulten der du kan få en fUnc til å sitte, slik at de ligger kant i kant...

Noe å tenke på for de ekstreme, men antageligvis ikke noe for deg (oss!)?

DrErling

Lenke til kommentar

standard logitech pilot (tror jeg) optisk mus og testere på en lakka treflate, fungerer som fjell her iallefall, koster ca. hundrelappen også, så det skulle ikke være det dyreste eksperimentet ;)

btw: func sucks (har den selv) krøllete overprisa lefse :evil:

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt intellimouse explorer 3.0 og func matte...

Matta er dyr men den er mye bedre enn alt annet jeg har vært borti. Jeg er uenig i at du må være en hardcore gamer/tegner for å rettferdiggjøre kjøp av dyr musmatte. Bevegelsene blir mye mer nøyaktige når du får så god glid og derfor kan du også skru opp sensitiviteten mye mer. Blir mye mer behagelig til vanlig windows bruk også!

Lenke til kommentar

Kan selv bekreft at Ms Intellimose 3.0 ikke er spesiellt kresen på underlag. Bruker selv en blå tøymatte(den gode gamle sorten :D ) hjemme, og når jeg er på lan pleier jeg og improvisere sofaputer og bøker er gjengangere. Men glassbord liker den ikke da...

Lenke til kommentar
Kan selv bekreft at Ms Intellimose 3.0 ikke er spesiellt kresen på underlag. Bruker selv en blå tøymatte(den gode gamle sorten :D ) hjemme, og når jeg er på lan pleier jeg og improvisere sofaputer og bøker er gjengangere. Men glassbord liker den ikke da...

Hva med den berømmelige "lakket kontorpult"?

Lenke til kommentar

Mitt triks for å unngå musmatte er å stille følsomheten til max på musen, dvs jeg slipper å flytte på hånden overhode for å kommer over skjermen.

Tilbake til dette med lakkerte flater etc. På de lakkerte bordet mitt funker den ypperlig, dog er lakken noe slitt og ikke veldig blank lengre. Den ene skrivepulten som jeg bruker den på har ett tykt gjennomsiktig epoxylag(en slags plast) også her fungerer musen helt glimrende. En skrivepult jeg lånte av noen(lyst tre og klarlakk) viste seg å fungere dårlig. Der jeg skrev diplomet mitt hadde jeg en tilsynelatende lik pult, men der fungerte den optiske musa bra... Min konklusjon har vært at man rett og slett må prøve, jeg tror ikke det er noe fasitsvar, da lakktype etc varierer. Utover det bruker jeg på logitech og MS musa på sofaputer, bukser, permer og ellers hvor jeg finner en passende flate akkurat der og da. Dvs det er ingen problem å finne en alternativ flate :)

Personlig ville jeg bare kjøpt en av de nyeste MS eller Logitech musene(vel bortimot samme sensor de bruker), disse har etter det jeg har forstått høyere samplingsrate(heter der det?) enn de som kom for 2-3 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...