Halib Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hei, kan dere gi meg råd om hvilken av de to bilmodellene er best alt fra 2005 og oppover..... deisel eller bensin? en annen ting er om det er lurt å kjøpe ny bil eller brukt? ser frem til gode råd... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Min subjektive mening: VW Touran med 140HK'ers diesel og DSG. Flott kombinasjon. Jeg har dog ikke kjørt Verso, så den kan jeg ikke utale meg om... Lenke til kommentar
Halib Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Har hørt at VW sliter med rust, og det bemerkes at dette gjelder nye modeller.... Min subjektive mening:VW Touran med 140HK'ers diesel og DSG. Flott kombinasjon. Jeg har dog ikke kjørt Verso, så den kan jeg ikke utale meg om... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg var med en å så på biler siden vedkommende hadde totalvraket sin Toyota. Valget der stod blant annet med de modellene du hadde (og noen til) og valget falt på Touran da vedkommende likte setene og komforten i disse bilene bedre. Uansett så prøvekjør bilene. Velger du Touran så kjøp en 2.0 TDI og ikke 1.9 TDI. 2 literen har 140 HK mens 1.9 literen har 105 HK. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Har hørt at VW sliter med rust, og det bemerkes at dette gjelder nye modeller.... Min subjektive mening:VW Touran med 140HK'ers diesel og DSG. Flott kombinasjon. Jeg har dog ikke kjørt Verso, så den kan jeg ikke utale meg om... Det vet jeg egentlig ikke noe om... men jeg bytter uansett bil vært tredje år, så rust er ikke noe problem for meg. Dessuten så blir jo dette også dekket av garanti... Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det vet jeg egentlig ikke noe om... men jeg bytter uansett bil vært tredje år, så rust er ikke noe problem for meg. Dessuten så blir jo dette også dekket av garanti... Sjeldent overflaterust blir dekket av garanti, såfremt bilen ikke er veldig ny. De fleste produsentene har lang garanti mot gjennomrusting. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det vet jeg egentlig ikke noe om... men jeg bytter uansett bil vært tredje år, så rust er ikke noe problem for meg. Dessuten så blir jo dette også dekket av garanti... Sjeldent overflaterust blir dekket av garanti, såfremt bilen ikke er veldig ny. De fleste produsentene har lang garanti mot gjennomrusting. Jeg vil vel kalle en bil under 3 år "veldig ny" Overflaterust på en såpass ny bil kommer enten av skade påført av meg, eller en produksjonsfeil hva grunning/lakkering angår. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det vet jeg egentlig ikke noe om... men jeg bytter uansett bil vært tredje år, så rust er ikke noe problem for meg. Dessuten så blir jo dette også dekket av garanti... Sjeldent overflaterust blir dekket av garanti, såfremt bilen ikke er veldig ny. De fleste produsentene har lang garanti mot gjennomrusting. Jeg vil vel kalle en bil under 3 år "veldig ny" Overflaterust på en såpass ny bil kommer enten av skade påført av meg, eller en produksjonsfeil hva grunning/lakkering angår. 2005 blir vel fem år, ikke tre. Lenke til kommentar
Halib Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg har hørt at diesel er ikke så bra sammenliknet med bensin. Er det lurt å kjøpe helt ny bil? hva syns dere om Touran Cross? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg har hørt at diesel er ikke så bra sammenliknet med bensin. Er det lurt å kjøpe helt ny bil? hva syns dere om Touran Cross? 1. Du kan ikke sammenligne diesel og bensin og si at den ene er bedre enn den andre, begge har sine sterke og svake sider. 2. Nei, det er aldri "lurt" å kjøpe helt ny bil, du får det verste verditapet når den er helt ny. Vurderingen går på hvorvidt du synes det er verdt å svelge den kamelen for å kunne nyte en splitter ny bil. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Sett på noen 19" , litt senk og du har en familiebil som ser knas ut. Som det ble poengtert ovenfor, begge alternativene har sine ulemper og fordeler. En av fordelene med diesel er lavere drivstofforbruk. Og for gudsskyld, ikke cross versjonen. En Touran skal senkes, ikke høynes. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg har hørt at diesel er ikke så bra sammenliknet med bensin. Er det lurt å kjøpe helt ny bil? hva syns dere om Touran Cross? Spørsmålet er vel hva du ønsker av prestasjoner av bilen... Hvis man går ut fra og sammenligne en 2.0TDI med 140HK'er og en 2.0Bensinturbo med 140HK'er så vil i grove trekk dieselbilen være sterkere på lave turtall. Drar du ofte tunge hengere/campingvogn/båt etc. så vil en dieselmotor (TDI) klare jobben på en mer tilfredstillende måte, da den rett og slett er sterkere grunnet høyere moment. I dag er også aksellerasjonen mellom en bensin og diesel ganske lik, hvis man sammenligner to like motorer i vær kategori. Minussiden med diesel er at den kan være litt mer trøblete hvis det er veldig kaldt over lenger tid. Jeg mener ikke at den stopper eller at motoren ryker, men at den bråker litt når den er kald, samt at en dieselbil blir ofte vesentlig saktere varm enn en bensindrevet bil. Min bil som er en Touran 2.0TDI 170HK'er går fra optimal motortempratur til null hvis jeg står på tomgang over lenger tid i 20 minus. Rett og slett forde en dieselmotor er mer "effektiv" enn en bensinmotor. Nå skal det sies at jeg liker begge deler, men på hver sin måte. Bilen jeg nå har bestillt er en Audi 2.0TFSI (bensinturbo) med 180HK'er og Multitronic. Denne bilen er nok tilsvarende Touran'en når det gjelder aksellerasjon hvis man tar tiden, men Touranen har vesentlig mer krefter på lave turtall. I praksis vil du merke dette på følgende måte: Fest en båthenger med båt på begge bilene, og kjør oppover en bakke. Dieselbilen vil med stor sannsynlighet klare dette uten at du merker stort til hengeren. 5.giret holder nok opp hele bakkenuten store anstrengelser, mens bensinturboen nok muligens vil gire ned for og få økt turtall og dermed mer kraft, siden momentet ikke er like høyt på lave turtall. Dieselbiler er ofte litt dyrere i innkjøp, men går vesentlig billigere med tanke på forbruk og literpris på diesel. Så dette går nok stort sett opp i opp. MIN personlige konklusjon til slutt er derfor som følger: I en bil som Touran, velg diesel. (Usikker på om man får touran med bensin i det hele tatt) Velger du bensin her (hvis mulig) så får du ALDRI solgt den igjen. Jeghar ennå ikke sett en Touran med bensinmotor. Jeg tipper det samme gjelder Toyota Verso'en. I slike type biler vil nok Diesel være det klokeste valget uansett... Det er vertfall min mening. Skal du ha en Audi A5 eller en BMW 320 etc. så er nok muligens bensinmotor mer populært, men i følge BMW forhandleren jeg snakket med for 5 uker siden, så velger 90% av alle som kjøper en 5-serie Diesel. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg har hørt at diesel er ikke så bra sammenliknet med bensin. Er det lurt å kjøpe helt ny bil? hva syns dere om Touran Cross? Spørsmålet er vel hva du ønsker av prestasjoner av bilen... Hvis man går ut fra og sammenligne en 2.0TDI med 140HK'er og en 2.0Bensinturbo med 140HK'er så vil i grove trekk dieselbilen være sterkere på lave turtall. Drar du ofte tunge hengere/campingvogn/båt etc. så vil en dieselmotor (TDI) klare jobben på en mer tilfredstillende måte, da den rett og slett er sterkere grunnet høyere moment. I dag er også aksellerasjonen mellom en bensin og diesel ganske lik, hvis man sammenligner to like motorer i vær kategori. Minussiden med diesel er at den kan være litt mer trøblete hvis det er veldig kaldt over lenger tid. Jeg mener ikke at den stopper eller at motoren ryker, men at den bråker litt når den er kald, samt at en dieselbil blir ofte vesentlig saktere varm enn en bensindrevet bil. Min bil som er en Touran 2.0TDI 170HK'er går fra optimal motortempratur til null hvis jeg står på tomgang over lenger tid i 20 minus. Rett og slett forde en dieselmotor er mer "effektiv" enn en bensinmotor. Nå skal det sies at jeg liker begge deler, men på hver sin måte. Bilen jeg nå har bestillt er en Audi 2.0TFSI (bensinturbo) med 180HK'er og Multitronic. Denne bilen er nok tilsvarende Touran'en når det gjelder aksellerasjon hvis man tar tiden, men Touranen har vesentlig mer krefter på lave turtall. I praksis vil du merke dette på følgende måte: Fest en båthenger med båt på begge bilene, og kjør oppover en bakke. Dieselbilen vil med stor sannsynlighet klare dette uten at du merker stort til hengeren. 5.giret holder nok opp hele bakkenuten store anstrengelser, mens bensinturboen nok muligens vil gire ned for og få økt turtall og dermed mer kraft, siden momentet ikke er like høyt på lave turtall. Dieselbiler er ofte litt dyrere i innkjøp, men går vesentlig billigere med tanke på forbruk og literpris på diesel. Så dette går nok stort sett opp i opp. MIN personlige konklusjon til slutt er derfor som følger: I en bil som Touran, velg diesel. (Usikker på om man får touran med bensin i det hele tatt) Velger du bensin her (hvis mulig) så får du ALDRI solgt den igjen. Jeghar ennå ikke sett en Touran med bensinmotor. Jeg tipper det samme gjelder Toyota Verso'en. I slike type biler vil nok Diesel være det klokeste valget uansett... Det er vertfall min mening. Skal du ha en Audi A5 eller en BMW 320 etc. så er nok muligens bensinmotor mer populært, men i følge BMW forhandleren jeg snakket med for 5 uker siden, så velger 90% av alle som kjøper en 5-serie Diesel. Nå er jeg enig i at diesel generelt har høyere moment på lavere turtall, men om man skal legge de tekniske tallene til grunn er det ikke så mye forskjell på en 2,0T 180HK og en 170HK TDI. I følge det jeg fant på google har en A4 med 2,0T 300nm i moment fra 2.200 o/min til 4.000 o/min (flat momentkurve med andre ord). VW Touran med 170TDI står som 350 nm ved 1.750 o/min, jeg tolker det som at den topper momentkurven ved 1.750. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Dette konkluderer vel bare at vi er enige det.... Lenke til kommentar
Halib Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Takk for konstruktiv tilbakemelding Bjerknez. Jeg personlig bruker bilen veldig lite og den står fpr det meste parkert i underjordisk garasjeanlegget. Jeg er ikke så glad i diesel, for det første liker jeg ikke lukten av den og for det andre virker det komplisert. Jeg er enkel menneske og liker enkle ting. For det enkle er ofte det beste. Bjerknez, kunne du fortelle mer om din erfaring av Touran, jeg liker Cross og høye biler. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg er ikke så glad i diesel, for det første liker jeg ikke lukten av den og for det andre virker det komplisert. Jeg er enkel menneske og liker enkle ting. For det enkle er ofte det beste. Uansett om du kjøper diesel eller bensin i dag kan du regne med at motorene ikke er "enkle". Alle relativt nye biler er proppfulle av elektronikk så for å sette det helt på spissen kommer du lenger med en laptop enn en skiftenøkkel når du skal se på dagens motorer. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Takk for konstruktiv tilbakemelding Bjerknez. Jeg personlig bruker bilen veldig lite og den står fpr det meste parkert i underjordisk garasjeanlegget. Jeg er ikke så glad i diesel, for det første liker jeg ikke lukten av den og for det andre virker det komplisert. Jeg er enkel menneske og liker enkle ting. For det enkle er ofte det beste. Bjerknez, kunne du fortelle mer om din erfaring av Touran, jeg liker Cross og høye biler. Min erfaring så langt er bare positiv. Har ikke hatt noe som helst problemer og bilen er sterk som en bjønn. 0-100km/t går unna på rundt 8sek, noe som ikke er så galt for en bil i den størrelsen synes jeg. Jeg hadde ikke engang vurdert Verso fremfor Touran, men det er nå bare meg. Prøvekjør begge bilene og gjør deg opp en mening selv. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Halib: Ta en titt her: http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=652 Endret 9. februar 2010 av Sluquet Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Den bilen du linker til er jo en VW Touareg, ikke en Touran Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå