Gå til innhold

Ene disk på eee901 er snart full. Hva kan fjernes for å frigjøre plass?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Asus 901 med Ubuntu 9.04. Denne har to disker, en på ca 4 og en på ca 8 gb. Den har humpet og gått perfekt siden en kompis installerte ubuntu i mai 09.

Men nå trenger jeg litt hjelp....

Jeg fikk en melding om oppdateringer. Jeg trykket ja, men da får jeg vite at disken snart er full. Jeg går inn og sjekker "systemmonitor" og ser jeg har to disker:

Den ene heter dev/sda1, det står ingenting på katalog,type er ext2, av totalt 3,7 gb er 446 mb ledig og 245 mb tilgjengelig.

Den andre heter dev/sdb1,katalogen heter home, type er ext 2, har totalt 14,8gb kapasitet og 7,6 ledig og 6,2 gb tilgjengelig.

Det er tydeligvis slik at alle oppdateringer og slikt legges på den som heter sda1. Det står i feilmeldingen at jeg kan slette filer og rydde plass. Hvordan gjør jeg dette? Hva kan fjernes uten å tulle det til? Går det evt an å bruke plass på sdb1-disken?

Hvordan fikser jeg i så fall dette? Jeg fikk som sagt en kompis til å gjøre dette for meg, men han er ikke tilgjengelig for tiden. Jeg er IKKE så veldig inne i ubuntu-tweaking, så jeg trenger en steg-for-steg-hjelp.

Mvh

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg har du sannsynligvis et par-tre gamle kjerner som du kan fjerne. Disse finner du ved å gå til Synaptic Package Manager, og søke etter linux-image. Der kan du fjerne alle bortsett fra den nyeste (sannsynligvis linux-image-2.6.28-18-generic) og dummy-pakken kalt linux-image-generic. Bare ta screenshot av Synaptic hvis du er usikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...