Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tobakk fra utlandet - Hvor mye kan jeg bestille?

Møreboy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg røyker, noe som er veldig usunt.. Både for min kropp og min helse. Nok om det :p

Jeg fant en internettside hvor man kan kjøpe sigaretter fra utlandet som man kan få sendt hjem i posten. Det jeg da lurer på er hvor mange kartonger man kan bestille? Er det som å kjøre til sverige også har du en kvote på en kartong, eller kan man bestille flere kartonger siden man får det i posten?

Det har seg det at det blir billigere om du kjøper f.eks 3 eller 6 kartonger med røyk, enn om du bare kjøper en. Tenkte å smelle til med 6 kartonger (Jeg sparer faktisk 20 kr pr røykpakke, det er med toll), men er det lovlig? Eller kan jeg som spurt tidligere bare kjøpe en og en kartong?

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvoten på 200 sigaretter gjelder bare om du har oppholdt deg utenfor landet i mer enn 24 timer. Når du bestiller over post, gjelder andre regler.

Da vil alt med verdi over 200 kroner være toll/avgiftspliktig.

En gang jeg bestilte fra utlandet skrev avsender i pakkseddel at verdi var 199 kr, og jeg slapp derfor avgift. Men det er en viss risiko for at varen din blir tatt ut for en stikkprøve.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Trur dette kan bli vanskelig:

alle varene skal oppfylle kravene til merking, unntatt den varekvoten som reisende kan innføre toll- og avgiftsfritt, mindre kvanta som medtas som reisegods eller reelle gavesendinger (Forskrift om innhold i og merking av tobakksvarer § 9)

merketeksten skal være på norsk. Helsedirektoratet tolker dette svært strengt og det gis ingen anledning for fravikelse av bestemmelsen fra deres side.

toll.no

Så skal du importere så må du finne ein produsent som merker sigarettene på norsk, andre språk blir ikkje godtatt (vel, kanskje samisk).

Er usikker på om 200 kroners grensa gjeld på tobakk sidan tobakk er ei særskild vare i norge.

Lenke til kommentar

Men jeg skal bare ha det til privat bruk da. Skal jo ikke selge rundt om og greier..

Er vel ikke vits i å sende en mail til de som selger den røyken og si at de skal klistre på norske lapper heller, for det skjer vel ikke :!:

Ingen måte man kan snike seg unna tollen på da?

Endret av Møreboy
Lenke til kommentar
Men jeg skal bare ha det til privat bruk da. Skal jo ikke selge rundt om og greier..

Er vel ikke vits i å sende en mail til de som selger den røyken og si at de skal klistre på norske lapper heller, for det skjer vel ikke :!:

Ingen måte man kan snike seg unna tollen på da?

Er ikkje umogleg at enkelte produsenter har slike advarsler som dei kan klistre på, men dette må klistrast på av produsenten slik at lappen kjem på pappen og ikkje på krympeplasten rundt. Om klisterlappen er satt på plasten så forsvinner advarselen i det du åpner pakken og det er visst ikkje norske myndigheter så begeistra for.

Når det gjeld å snke seg unna tollen på, så har du to muligheiter:

1) Reise til utlandet og smugle sigaretter over grensa.

2) Få nokon i utlandet til å kjøpe og sende dei i posten merka med "gift" for gave slik at du slepp å betale toll og moms.

Begge delar kan gå, men det blir også foretatt stikkontrollar av begge deler så det er nok ikkje heilt usannsynlig at du blir tatt. Anbefaler deg å sjekke opp strafferammene før du gjer dette, om eg ikkje huskar feil så skal det ikkje så stort parti med smugler tobakk til før du går fra bot til fengselsstraff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...