KattaErDau Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Hei. De siste åra så har jeg merket at synet på venstre øye blir verre og verre. Lukker jeg høyre øye så får jeg problemer med å se detaljer på avstand. Ikke så bra med tanke på at jeg er jeger og skytter, og da har jeg jo bruk for synet. Heldigvis ser jeg som ravnen på høyre-øyet som jeg sikter og skyter med. Kort og godt, så er jeg nærsynt på venstre øye og det ser ikke ut til å bli bedre. Har jeg begge øynene åpne er det derimot ingen problemer Noen som vet hva slikt kommer av? Bør jeg ta kontakt med en optiker, og muligens få briller? Men briller føles litt unødvendig iom. at jeg ser meget godt på høyre øye....Kansje det går an å bruke linser kun på venstre øyet? Monokel er utelukket! Endret 7. februar 2010 av KattaErDau Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Kontakt optiker,og skaff deg briller..easy peasy. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Tror du bør kunne bruke linser bare på det ene øyet ja. Ta en synstest, det hender man har dårligere syn enn man tror (tenker da på høyreøyet ditt) Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Det er ikke verre enn at du går til en optiker og får synet sjekket i en synsundersøkelse . Optikeren finner da din styrke på begge øyne og kan gi deg den korreksjonen som blir riktig for deg. Jeg tror du vil komme til å merke forskjell, for selv om du ser godt med høyre øyet vil svakheten på venstre øyet gjøre at samsynet blir dårligere enn det som er optimalt. Å bruke linse på kun det ene øyet er absolutt mulig ja, så lenge det er en svakhet som kan fikses med linser;). Lenke til kommentar
Thend Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Bruk monokkel. Ypperlig for den distingverte herre. Lenke til kommentar
KattaErDau Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Morsomt Nei, tror heller at jeg går til en optiker og håper på at jeg ikke kommer drassende hjem med monokel! Endret 9. februar 2010 av Haraldson Fjernet sitat av forrige innlegg inkludert sitert bilde. Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Veldig usannsynlig at det gjør det;). Som sagt så kan du mest sannsynlig bruke linse på det venstre øyet, og dermed få et mye bedre samsyn :-). Lenke til kommentar
Gjest Elise Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hei! Jeg har samme problemet, begynte for noen år tilbake da jeg fant ut at synet på venstre øyet bare ble dårligere og dårligere. Jeg dro til øyelege og opptiker og fikk briller, men synes det var unødvendig å bruke dem, siden jeg så bra med det høyre øyet. Nå har jeg nettopp vært hos opptiker igjen og fått vite at nærsyntheten har blitt fordoblet siden sist gang jeg var der og at nå vil det beste alternativet være å bruke linser siden det er 2 forskjell i styrke. Jeg ser tilnærmet lik perfekt på høyre og har -2 på venstre. Visstnok vil prismefunksjonen i brillene gjøre at jeg vil komme til å se dobbelt om jeg bruker briller. Derfor ble det til at jeg skal bruke linse kun på venstre øye. Kanskje det blir det samme med deg. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 KattaErDau: det kan hende at du kan dra fordel av korrigering på høyre øye også - selv om du tror du ser perfekt med det behøver det ikke å være sant. Om det er tilfelle, så kan en skytebrille være snedig. Det er utrolig hvor godt man kan skyte selv med litt nærsynhet - men i konkuransesammenheng så er man avhengig av 100% perfekt syn. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hei! Jeg har samme problemet, begynte for noen år tilbake da jeg fant ut at synet på venstre øyet bare ble dårligere og dårligere. Jeg dro til øyelege og opptiker og fikk briller, men synes det var unødvendig å bruke dem, siden jeg så bra med det høyre øyet. Nå har jeg nettopp vært hos opptiker igjen og fått vite at nærsyntheten har blitt fordoblet siden sist gang jeg var der og at nå vil det beste alternativet være å bruke linser siden det er 2 forskjell i styrke. Jeg ser tilnærmet lik perfekt på høyre og har -2 på venstre. Visstnok vil prismefunksjonen i brillene gjøre at jeg vil komme til å se dobbelt om jeg bruker briller. Derfor ble det til at jeg skal bruke linse kun på venstre øye. Kanskje det blir det samme med deg. Men nå er det ikke sunt for øyet å gå rundt med linse på seg hele tida, så du burde ha en reservemonokkel du bruker av og til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå