Gå til innhold

Back-up av pc!

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk spm fra en onkel om å ta back-up av pc'en hans, i og med at den skal inn til reperasjon for å fikse vifta og han ville ikke risikere å miste noe på pc'en siden det er veldig mye viktig der.

Hovedsaken var å få tatt back-up av en del programmer han hadde. Kan ikke så mye om det her, men er vel lurest å bare kopiere det over på en ekstern harddisk? Er det mulig å kopiere alt innholdet på pc'en over - ev. hvordan gjøres dette? Copy-paste?

Takknemlig for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eksterne hardisker er eit godt valg til bruk av backup.

Håper guiden hjalp deg godt på veg.

Flott! Ja, den hjalp! Men et spm til; skal kopiere over alt som er på pc'en til den eksterne harddisken.. Kan jeg bare kopiere og lime inn?

Lenke til kommentar

Nei det kan du ikkje siden OS kjøre på partionen. Det du er ute etter er diskkloning. Det blir fortalt veldig enkelt og greit i guiden der ein "Ghost-fil" av hardisken. Det finnest flere programe som "Imaginge" hardisken men anbefaler norton til denne jobben.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
Nei det kan du ikkje siden OS kjøre på partionen. Det du er ute etter er diskkloning. Det blir fortalt veldig enkelt og greit i guiden der ein "Ghost-fil" av hardisken. Det finnest flere programe som "Imaginge" hardisken men anbefaler norton til denne jobben.

Ok, men vet du om det finnes et gratis diskkloning program? :)

Lenke til kommentar
Clonezilla er vel det mest brukervenlige gratis programet eg har brukt til diskloning. Link

PC world har skrevet kort om programet her

Ok, takk! Trenger jeg da bare å laste ned zip-filen på en minnepenn, putte denne i pc'en for så å åpne den. Deretter velger jeg å diskklone, og så gjør den resten av jobben selv? Da blir alt av programmer etc kopiert? Den eksterne harddisken skal vel selvfølgelig være koblet til samtidig? :)

Lenke til kommentar

Nesten så enkelt. Du har valget om og bruke cd/dvd eller usb-minne pen.

Letteste er CD/DVD der du brenne ut ISO filen. Så starte du opp cd-en menst du booter maskinen.

Vist du skal ta USB-minne pen må du laste ned zip filen og unpacke den på ein tom USB-minne pen (anbefale du formatere den før du pakke ut zip filene)

Du må kanskje fikse BIOS instilingene med at den skal boote med usb.

Når du starte opp Clonezilla får du opp eit vindu med valg. Det er veldig godt forklart på skjermen så du skal ikkje ha problem der.

Lykke til

Lenke til kommentar
Nesten så enkelt. Du har valget om og bruke cd/dvd eller usb-minne pen.

Letteste er CD/DVD der du brenne ut ISO filen. Så starte du opp cd-en menst du booter maskinen.

Vist du skal ta USB-minne pen må du laste ned zip filen og unpacke den på ein tom USB-minne pen (anbefale du formatere den før du pakke ut zip filene)

Du må kanskje fikse BIOS instilingene med at den skal boote med usb.

Når du starte opp Clonezilla får du opp eit vindu med valg. Det er veldig godt forklart på skjermen så du skal ikkje ha problem der.

Lykke til

Nå har jeg lastet ned zip-filen på USB-minnepennen og unpacked den. Får ikke startet opp Clonezilla!?! Hva vil det si å fikse BIOS instillingene?

Lenke til kommentar

Hei, eg meine du må kanskje fikse "boot order" i bios, sån den "detecte" at du vill bote fra usb.

Får og komme deg inn i BIOS må du trykke Del eller F2 enter SETUP

Der du vill ha ein meny som heiter trulig boot. Der du kan forandre "boot order"

EDIT: Her har du ein liten guide

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...