Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høgt fravær pga. mye sykdom - hva gjør eg?

Gjest Guest_Jens_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Jens_*

Heisann. Har vært så uheldig at jeg har greid å bli skikkelig syk flere ganger i løpet av skoleåret. (VG1) Først fikk jeg omgangssyke kort etter skolestart og ble borte en uke, deretter ble jeg rammet av svineinnfluensaen, som ga meg ekstra mye fravær grunnet at den hindret meg i å delta på en skoletur. 21 dager gyldig fravær har eg da totalt siden skolestart i august.

Liker svært dårlig å ha såpass høyt fravær allerede, selvom ingenting skyldes skulk og alt således er oppført som gyldig. Har fått beskjed om at høyt fravær er dumt når man skal søke jobb i fremtiden, alt kommer jo på vitnemålet - gyldig som ugyldig.

Noen som har noen tips til noe eg kan gjøre? Hvordan konsekvenser tror dere eg kan vente meg? Er det på noen måte mulig å fjerne noe? Mener å ha hørt at man kan fjerne 14 dager fra vitnemålet på en eller annen måte.

Kommer jo til å bli syk igjen også, er som dere sikkert har forstått ikke av typen som aldri blir syk.

Det er det nok heller også lite å gjøre med, da både hygiene, kosthold og fysisk aktivitet er i orden..

Takker for alle tips :)

Hilsen bekymret 17 åring :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det i hvert fall skal kunne hjelpe noe om du får en bekreftelse fra legen din på at du har vært syk. Husker ikke hvordan, men jeg tror det var noe der. Du kan jo høre med skolen/legen din.

Kronisk sykdom har sine egne greier hvor du kan ha opptil en måned, tror jeg?

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Tenkte jeg skulle spørre skolen ja, må bare få kontaktet de med den informasjon jeg trenger. Forrige gang var de ikke der tror jeg..

Vet du hvordan det med bekreftelse fra lege funker? Gjør det vitnemålet mitt penere?

Har jo ikke noe kronisk sykdom nei, til vanlig er jeg frisk som en fisk!

Uansett, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Liker svært dårlig å ha såpass høyt fravær allerede, selvom ingenting skyldes skulk og alt således er oppført som gyldig. Har fått beskjed om at høyt fravær er dumt når man skal søke jobb i fremtiden, alt kommer jo på vitnemålet - gyldig som ugyldig.

Tar du høyere utdanning er dette i relativt stor utstrekning ikke tilfellet. Noen arbeidsgivere tar det nok til betraktning, men jeg har aldri opplevd noe slikt eller hørt om noen som har måttet vise vitnemålet sitt fra videregående når man har høyere utdanning.

Hvis du har legeerklæring kan vel 14 dager slettes fra vitnemålet på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Hvis du har legeerklæring kan vel 14 dager slettes fra vitnemålet på en eller annen måte.

Det skal gå an ja. Anbefaler at trådstarter leser litt her.

Lenke til kommentar

skal også virke inn positivt på lærlingplass/jobb om du går yrkesfag om du har legeerklering. sjefen er menneskelig han også, og om du med legeerklæring kan vise at ditt høye fravær var grunnet sykdom vil mange ikke bry seg i det hele tatt om ikke det er sykdomm som vil hindre seg senere (om du har sykdom som gjør du vil få mye fravær videre i arbeidslivet vil det jo være negativt for arbeidsgiver). alle kan bli syke, noe en arbeidsgiver vil skjønne med mindre du har 60+ dager :p det de filtrerer bort er som regel de som vil ha veldig høyt fravær i arbeidsperioden og de som ikke gidder å møte opp flere dager uka.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Må det være sammenehengedes dager? Og må det bevises at man var syk?

Om ikke har jeg 10-11 dager jeg gjerne skulle fått fjernet.

Du må nok få en legeerklæring på at du har/har hatt en sykdom. Men tviler på at det har noe å si om det er sammenhengende eller noen dager inni mellom, f.eks. 21.februar og så 5.mars osv. Men folk får rette på meg om jeg tar feil.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...