Gå til innhold

Sushi - må det spises med en gang? Edit: Prøvd sushisi?

Pinup

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å lage sushi til kjæresten min på Valentines, men vil ikke stå i tre timer fra fem til åtte, da gjør vi sikkert noe annet. Kan jeg lage dette om morgenen i stedet også evt. sette det kaldt og spise det til kvelden? Hvor lenge kan det evt. stå?

Endret av Pinup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var jeg deg så ville jeg spist den helt fersk. Risen blir hard om den utsettes for kulden fra kjøleskapet, og om den oppbevares for lenge så siver saft fra fisken ned i risen, og jeg kan ikke tenke meg at det smaker særlig godt. Men i teorien så burde det gå helt fint, så lenge den plasseres et sted hvor det er såpass kaldt at bakteriene ikke formerer seg hurtig (jeg tror de formerer seg hurtigere over 2 grader celcius, men her er jeg ikke helt sikker).

Det med at risen blir hard er noe jeg har opplevd selv, og det med kjøttsaften har jeg hørt fra en kokk, men det kan jo hende at noen andre har noen lure tips ang. oppbevaring av godsakene.

Lenke til kommentar
Sushisi er ikke allverdens. Da lager du det mye bedre selv dersom du vil spise sushi i sofakroken. Ellers har de aller fleste sushiresturanter en bra takeaway som alltid blir bedre enn frosset - tint opp-sushi.

Fisk som skal brukes til sushi skal fryses i noen dager og så tines, for å drepe bakterier i fisken. Ganske sikker på at det er et krav fra helsemyndighetene, så jeg ville ha vært skeptisk til takeaway som IKKE har "frosset-tint opp-sushi". Om det er dette du mener, da.

Lenke til kommentar

Jepp, stemmer det. Fisken er nesten alltid nedfryst før man får den på sushi tallerkenen. Tror de plassene som bruker oppdrettsfisk ikke er pålagt til å fryse fisken pga. minimalt/ingen parasitter(slik som Salma - Jam Jam til hjemmelaget sushi! :) ), men vet at det er mange som gjør dette selv om det er snakk om oppdrettsfisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...