Gå til innhold

Canon 500D Kit-alternativ

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestemt meg for å kjøpe Canon 500D, og lurer på å kjøpe med kitobjektivet 18-55is.

Men lurer på å bare kjøpe hus, og heller rett på en bedre allround linse. Hvor mye må jeg ut med for å få et objektiv som er synlig bedre enn det nevnte kitobjektivet? Og hva ville i såfall vært en naturlig oppgradering? (Vet dette er et spørsmål som det er snakket mye om i forskjellige retninger, men fant ikke helt svaret etter søk, så derfor lagde jeg ny tråd). Vil ha en allround linse da jeg vet med meg selv at jeg ikke kommer til å "drasse" med meg flere linser når jeg har med kameraet..

Har også et spørsmål nummer 2: I selskaper og andre festligheter med dunkel og vanskelig belysning, har jeg skjønt at det kan lønne seg med et fastobjekt som er litt mer lyssterkt enn de fleste allroundobjektiver (hvis jeg tar uten blits f.eks.), og er åpen for en ekstra linse til slike anledninger. Hva slags objektiv burde jeg gå for da? Blir mest portrett og gruppeportretter. Er canon 50mm f.1,8 et godt alternativ? Den er jo billig og har fått gode omtaler har jeg sett. Andre, ikke alt for dyre, objektiver som er verdt en titt for bruksområdet jeg sikter til?

Kan jo legge til at dette blir mitt første speilrefleks, og er derfor amatør på området:)

Takk for all help!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tamron 17-50mm f/2.8 er en gjenganger som oppgradering fra kit objektivet. Finnes i to versjoner, en med og en uten bildestabilisator.

Sigma 30mm f/1.4 er et alternativ til fastoptikk, men den koster kanskje for mye.

Ellers så har Canon nettopp lansert en 15-85mm f/3.5-5.6 IS som virker interessant. Koster noen lapper og kunne med hell vært litt mer lyssterk i mine øyne.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Canons 18-55 IS er et helt greit objektiv optisk, og jeg tviler på at du vil se forskjell på bildekvalitet hvis du oppgraderer til noe annet - hvis du da ikke har tenkt å lage mange store kopier.

Det er imidlertid andre grunner enn bildekvalitet for å oppgradere fra 18-55 IS, dette objektivet er ganske plastikkaktig, noe mange synes er en ulempe selv om det tåler "vanlig" bruk helt OK. En annen ulempe er relativ svak lysstyrke. Dette er en ulempe inne, og det er vanskelig å få til diffus bakgrunn på portretter. Et siste argument for å kjøpe noe annet enn 18-55 er zoomområde, og er du for eksempel interessert i sportsbilder og ikke kan komme nærme har 18-55 for lite tele.

Jeg er fristet til å anbefale 18-55 som en start, bli kjent med det og finn ut hva du savner. Et alternativ er Tamronen phax nevnte (17-50mm F2.8). Da får du bedre lysstyrke, men ennå litt mindre zoomområde. Versjonen uten stabilisator har fått noe bedre karakterer enn den med, men jeg ville nok valgt den med uansett. Canon har en 17-55 F2.8 IS og det er et veldig bra objektiv, men fortsatt bare 3x zoom og mye dyrere.

Canons 15-85 IS synes jeg virker som et bra alternativ. Det er dessverre lite å hente på lysstyrken i forhold til 18-55 IS, men du får større zoomområde og bedre byggekvalitet. Ulempen med 15-85 er først og fremst pris. Dette er et ganske nytt objektiv, og Canon har priset det relativt høyt i forhold til hva du får, men lavere enn 17-55 F2.8 IS.

Canons 50mm F1.8 vil fungere bra til portretter, men vil nok ha litt for mye teleeffekt for gruppebilder, spesielt inne. Jeg ville uansett startet med ett objektiv og blitt kjent med det først.

Et siste spørsmål, hvorfor kjøper du ikke Nikon D90 med Nikon 16-85 VR i steden? Jeg er Canon bruker selv, og synes 500D er et rimelig bra kamera, men jeg synes likevel at en D90 med 16-85 gir veldig mye for pengene i øyeblikket hvis du ønsker en allround startpakke litt over det aller billigste.

Endret av se#
Lenke til kommentar

se#: Jeg har vært inne på Nikon D90 som du nevner, men har andre i familien med Canon, og tenkte det kunne være en fordel med Canon da. Kan dele info og eventuelt bytte litt objektiver o.l. med hverandre hvis ønskelig. I tillegg liker jeg grepet på Canon.

Da tror jeg at jeg prøver med kit-objektivet først. Men noen alternativer til portrett- og gruppeportrettobjekter som er gode under vanskelige/dårlige lysforhold? (som jeg nevnte første post).

Lenke til kommentar
se#: Jeg har vært inne på Nikon D90 som du nevner, men har andre i familien med Canon, og tenkte det kunne være en fordel med Canon da. Kan dele info og eventuelt bytte litt objektiver o.l. med hverandre hvis ønskelig. I tillegg liker jeg grepet på Canon.

Da tror jeg at jeg prøver med kit-objektivet først. Men noen alternativer til portrett- og gruppeportrettobjekter som er gode under vanskelige/dårlige lysforhold? (som jeg nevnte første post).

500D kit+ 50mm f/1.8
Lenke til kommentar

I ålreit innendørsbelysning kan du slippe unna blitsbruk med et lyssterkt objektiv. 500D takler jo høy ISO relativt bra, så du kan stille den opp en del uten at det blir for ille.

Men husk at når du bruker lyssterke objektiver med dets største blenderåpning så begrenser dette dybdeskarpheten i bildet (altså hvor mye som er i fokus). Med et portrett med 50mm f/1.8 stilt inn på f/1.8 kan man fort risikere å ikke få hele ansiktet i fokus. F.eks kan nese og øyne bli bra, mens ørene faller utenfor skarphetsområdet og blir blurry.

F/1.8 kan redde mange fotomuligheter innendørs/i dårlig belysning, men til portretter bør man gjerne blende ned en ørliten dæsj. Dette for å sikre at hele ansiktet til den man tar bilde av kommer i fokus.

Fotograferer man dog litt mer på avstand er det selvfølgelig lettere å få hele motivet i fokus (selv på f/1.8).

Canon EF 50mm f/1.8 gir veldig mye for pengene og er et lite og hendig objektiv som man absolutt kan kjøpe. Men som et lyssterkt objektiv til generell fotografering innendørs blir det for trangt. (For mye tele).

Jeg råder deg også til å kjøpe med kitobjektiv. Det koster jo en slikk og ingenting ekstra i forhold til huset alene. Samtidig kan du da erfare hva slags brennvidde du vil trives med når det gjelder lyssterk optikk til innendørsbruk. Eventuelt andre ting.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hva synes dere om 550D som ble lansert i går, i forhold til 500D? Er denne verdt ventetiden og en prisøkning? Var vel snakk om en pris på ca. 8000 for det?!? (mens 500D koster 5890,- med kitobjektiv)..

Lenke til kommentar

Prisen vil vel ganske raskt etter lansering falle ned mot 7000,-. Om det er verdt prisøkningen og ventetiden er det kun du selv som kan svare på.

Må også huske på at mens du venter på at prisen på 550d skal synke så vil 500d synke tilsvarende.

Lenke til kommentar

Da får jeg vente og se da. Har jo klart meg frem til nå uten speilrefleks, så et par måneder til burde vel gå:p På canon.no står det riktignok tvetydig info om lansering. Fant ett sted at det var 24.februar, mens på "hovedsiden" til 550D står det april 2010. Så da får vi se da. Kjedelig med venting, men heller det enn å gjøre et kjøp jeg angrer på om 2-3 måneder. Har jo tenkt å ha kameraet et par år...

Lenke til kommentar
Fant ett sted at det var 24.februar, mens på "hovedsiden" til 550D står det april 2010. Så da får vi se da.

Selv om jeg kommenterte at 550D er verdt å vente på og verdt noen kroner ekstra i forrige innlegg så er jo mars - april fine fototider. 500D er jo fortsatt et bra kamera, men har du tenkt å bruke videofunkjsonen litt er 550D en vesentlig oppgradering. Sammen med ny og bedre skjerm, oppdatert lysmåler og en del andre småting virker 550D som et klart bedre kamera. Ser du kun på bildekvalitet vil det nok være små forskjeller i vanlig bruk, muligens med unntak av oppdatert lysmåler kan takle noen situasjoner bedre.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det nevnes 50mm her, men jeg mener 50mm vil bli for trangt på et kamera som ikke har fullformat. Det vil etter min mening ikke egne seg til gruppebilder. (må stå langt unna) 28-35mm vil vel kanskje gjøre seg bedre.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Kjøp 500D og heller bruk de pengene som er til overs til ordentlig optikk :)

550D vil koste rundt 8500,- og kommer til norge 23-24 feb.

Så kan du heller oppdatere til en 50D evt andre nye kamera som vil komme i fremtiden. Det du vil score på da er å sitte inne med god optikk og derfor oppdatere kun nytt hus.

Lenke til kommentar

Kan se for meg at 50mm kanskje blir litt trangt til det jeg ser for meg. Tenker jeg prøver litt med kit-objektivet og ser ann etter å ha brukt det litt.. Tenkte å gå for 500D når prisen falt litt der, for trodde 550D kom til å koste ca. 8000 - 8500,-, men ser jo at Elkjøp og Lefdal har lagt det ut for forhåndsbestilling i dag til 6995,-, og da er det jo bare 1000 opp fra deres (nåværende) pris på 500D. Får ta en vurdering når 550D slippes..

Endret av DKH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...