nree Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Ford focus 1999 1.6, kjørt ~160 000km. Når "ruser" bilen under kjøring "hakker" og rykker den til under akslerasjon. Bilen har alle servicer fra 1999 til 2006, i følge serviceheftet har den ingen etter det. Hva kan dette komme av? Sist jeg fyllte hadde jeg kondensfjerner i tanken. Bør jeg levere bilen på en service? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Prøv å skift pluggene først. Du bør få den på en service snart ja om du har kjørt på den samme olja i 4 år. ## unødvendig quoting fjernet av ilpostino ## Endret 8. februar 2010 av ilpostino Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Er det ikke byttet pluggledninger på en god stund prøv det. Hadde samme problemet med min bil(ikke en Ford), og etter bytte var dette helt borte. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Tipper plugger jeg, evt påbegynnende tett bensinfilter/døende bensinpumpe eller evt dårlig fordeler/rotor/pluggledninger. Men ville uansett ha spandert på den ny olje og oljefilter! Ikke byttet siden 2006?! Høres ut som galskap for meg. Bytter konsekvent hver 12 000km /5mnd. Lenke til kommentar
nree Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Det er elektronisk fordeler så vidt jeg kan se. Skal forsøke å få byttet plugger i første omgang, det har komt seg en del siden jeg startet denne tråden. Muligens det var skylddeling med kondens? At oljen var skiftet sist i 2006 var Gryterett sine ord, ikke mine Fargen på oljen er på grensen mellom blank og brun, så jeg synst det er merkelig hvis den er så gammel. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Dersom du ikke har hatt bilen på service siden 2006 burde du jaggu få gjort det. Olje bør byttes minimum en gang i året. Bytt filtrene og plugger i samme slengen. Kondensfjerner er også lite gunstig å bruke på biler med elektronisk innsprøytning, og kan være årsaken til rykkinga du har merket. Ved mye bruk av kondensfjerner kan det skade drivstoffsystemet. Endret 11. februar 2010 av >Jonas< Lenke til kommentar
nree Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Hva er grunnen til at man ikke skal bruke kondensfjerner ved elektronisk innsprøytning? Vil tro det kan skade å bruke mye, men har aldri hørt at man ikke bør bruke det. Kondens må jo fjernes på et vis? Byttet plugger i dag, oljen og luftfilter skal byttes i nærmeste fremtid. Rykkingen forsvandt ved pluggskifte, men jeg tror faktisk den ene kabelen var delvis eller helt av pluggen. Når det kom til plugg nr. 4 var kabelen på siden av pluggen, men jeg kan ikke huske den ble løsnet. Uansett, ingen rykking i bilen nå Endret 11. februar 2010 av Goggen90 Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Fordi kondensfjerner "samler" vannet i større klumper som kan skade dysene. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hva er grunnen til at man ikke skal bruke kondensfjerner ved elektronisk innsprøytning? Vil tro det kan skade å bruke mye, men har aldri hørt at man ikke bør bruke det. Kondens må jo fjernes på et vis? Byttet plugger i dag, oljen og luftfilter skal byttes i nærmeste fremtid. Rykkingen forsvandt ved pluggskifte, men jeg tror faktisk den ene kabelen var delvis eller helt av pluggen. Når det kom til plugg nr. 4 var kabelen på siden av pluggen, men jeg kan ikke huske den ble løsnet. Uansett, ingen rykking i bilen nå Dersom man har vann i tanken vil dette legge seg nederst, og ikke gjøre noen skade (i hvert fall ikke på plasttanker som benyttes på nyere biler). Når du har kondensfjerner på tanken blandes vannet med bensinen. Dette kan føre til korrosjon i drivstoffsystemet, og skade blant annet dysene. Vannet forbrenner også dårlig. Da er det bedre å sørge for å ha godt med drivstoff på tanken og ikke kjøre den helt tom. Slik som du beskriver det nå så kan det virke som om dårlig kontakt på en av pluggene var årsaken til rykkinga. Dersom man mister en synder mister man både ytelse og takta til motoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå