Ziera Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Hei, jeg har FAT32 på den eksterne hardisken og da er det jo 4gig som grense. Noen som har en enkel guide på norsk til hvordan jeg bytter filsystem til NTFS. Mvh Fredrik edit; jeg har vista Endret 7. februar 2010 av Ziera Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Ikke uten å vite hvilket filsystem du vil ha og hvilket operativssytem du har. Hvis du har Windows kan du formatere i NTFS eller konvertere til NTFS (convert). Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Når jeg gjør det, mister jeg de filene som er på hardisken fra før av? Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Ingen som vet om man mister filene når man endrer filsystem? Og hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Med convert mister du ikke filer. Dette under forutsetning av at det ikke feil ved filstrukturen på harddisken. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Åpne CMD, skriv Convert:x /fs:ntfs - dette vil formatere disk x. Og ja, du mister alle filene innpå. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Åpne CMD, skriv Convert:x /fs:ntfs - dette vil formatere disk x. Og ja, du mister alle filene innpå. Convert konverterer filsystemet. Den formaterer ikke. Benytt kommandoen "Convert /?" for å se hvilke parametere som kan benyttes. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Da er det vel bare å høyreklikke på disken og formatere manuelt, da vil vel alt forsvinne fra disken. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Da er det vel bare å høyreklikke på disken og formatere manuelt, da vil vel alt forsvinne fra disken. Trådstarter (ut fra spørsmålene hans) ønsker ikke å miste filene. Dermed er convert riktig metode. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Da er det vel bare å høyreklikke på disken og formatere manuelt, da vil vel alt forsvinne fra disken. Trådstarter (ut fra spørsmålene hans) ønsker ikke å miste filene. Dermed er convert riktig metode. Riktig, jeg ønsker ikke å miste filene. Så da er det convert jeg skal gå for?! Dette under forutsetning av at det ikke feil ved filstrukturen på harddisken. Hvordan vet jeg at det ikke er feil ved filstrukturen? Og hvis det ikke går an og vite, hva er sjangsen for at det er feil? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Man kan sjekke filstrukturen med chkdsk. http://support.microsoft.com/kb/315265/no Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Riktig, jeg ønsker ikke å miste filene. Så da er det convert jeg skal gå for?! Hvis du ikke ønsker å miste filene bør du absolutt ta backup til en annen disk først. Det er uansett en god ide å ha minst dobbelt opp av filer du ikke ønsker å miste, og hvis noe går galt mens convert kjører så vil du i verste fall miste alle dine data. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Riktig, jeg ønsker ikke å miste filene. Så da er det convert jeg skal gå for?! Hvis du ikke ønsker å miste filene bør du absolutt ta backup til en annen disk først. Det er uansett en god ide å ha minst dobbelt opp av filer du ikke ønsker å miste, og hvis noe går galt mens convert kjører så vil du i verste fall miste alle dine data. Vet, men den eksterne hardisken er dobbelt så stor som den jeg har i pcen, så blir vanskelig å ta backup på alt. Så tror faktisk jeg dropper hele converteringen til jeg får mulighet til å ta backup Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå