Gå til innhold

Fjerme støy pga dritt på sensor

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har gode forslag for å automatisere jobben med å fjerne flekker i bilde pga dritt på sensor i SW? Jeg vet jo at dette kan gjøres manuellt per flekk i LR (som jeg har). Men jeg øsnker å bruke et refeanse bilde tatt mot nøytral grå bakgrunn hvor flekker vises for å automatisere å identifisere støy flekker i bilde og fjerne de.

Takknemlig for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I LR kan du godt fjerne støv fra et bilde og så kopiere disse punktene over på en hel serie bilder. Problemet er hvis bildene er for forskjellige slike at source-punktet må justeres for hvert bilde. Typisk kan dette virke bra på himmel og andre ganske jevne flater, men ikke nødvendigvis på områder med mye detaljer. På den annen side er det ikke sikkert støv synes godt på mørke områder og områder med detaljer, tror bare du må eksperimentere litt.

Lenke til kommentar
I LR kan du godt fjerne støv fra et bilde og så kopiere disse punktene over på en hel serie bilder. Problemet er hvis bildene er for forskjellige slike at source-punktet må justeres for hvert bilde. Typisk kan dette virke bra på himmel og andre ganske jevne flater, men ikke nødvendigvis på områder med mye detaljer. På den annen side er det ikke sikkert støv synes godt på mørke områder og områder med detaljer, tror bare du må eksperimentere litt.

Takker,

du har self rett. Desverre fins det ingen vidunderkur utenom å holde sensor ren :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du tar et bilde først hvor du ser alle støvflekker og lager oppsett for det, kopier dette over de andre bildene og så fjerner eller justerer punkter hvor source ikke er bra nok vil jeg tro du får en relativ effektiv prosess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...