telealf Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hei, Noen som har gode forslag for å automatisere jobben med å fjerne flekker i bilde pga dritt på sensor i SW? Jeg vet jo at dette kan gjøres manuellt per flekk i LR (som jeg har). Men jeg øsnker å bruke et refeanse bilde tatt mot nøytral grå bakgrunn hvor flekker vises for å automatisere å identifisere støy flekker i bilde og fjerne de. Takknemlig for alle tips! Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 I LR kan du godt fjerne støv fra et bilde og så kopiere disse punktene over på en hel serie bilder. Problemet er hvis bildene er for forskjellige slike at source-punktet må justeres for hvert bilde. Typisk kan dette virke bra på himmel og andre ganske jevne flater, men ikke nødvendigvis på områder med mye detaljer. På den annen side er det ikke sikkert støv synes godt på mørke områder og områder med detaljer, tror bare du må eksperimentere litt. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 I LR kan du godt fjerne støv fra et bilde og så kopiere disse punktene over på en hel serie bilder. Problemet er hvis bildene er for forskjellige slike at source-punktet må justeres for hvert bilde. Typisk kan dette virke bra på himmel og andre ganske jevne flater, men ikke nødvendigvis på områder med mye detaljer. På den annen side er det ikke sikkert støv synes godt på mørke områder og områder med detaljer, tror bare du må eksperimentere litt. Takker, du har self rett. Desverre fins det ingen vidunderkur utenom å holde sensor ren Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hvis du tar et bilde først hvor du ser alle støvflekker og lager oppsett for det, kopier dette over de andre bildene og så fjerner eller justerer punkter hvor source ikke er bra nok vil jeg tro du får en relativ effektiv prosess. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hva med å kjøpe denne? Fjerner støv før du går inn i LR og må fjerne flekkene... Fungert SUPERT for meg iallefall. En annen ting kan være å se litt nærmere på dine objektiv og evt støv inni/på disse. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Referansebilde er også en mulighet, da gjør kamera dette automatisk for deg. Capture NX2 fra Nikon har også mulighet til å benytte referansefoto tatt etterpå som man prosesserer bildet på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå