Gå til innhold

ENK mva. spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg har startet et enkeltmannsforetak der jeg er salgsagent for et annet firma. Jeg får kun provisjon. Jeg er ikke mva. pliktig enda.

 

Spørsmålet mitt er som følger:

 

Jeg får et salg til et firma b for 10 000 kr eks mva. Firma a (som jeg yter tjenesten for) skal ha 8000 kr eks mva. for salget. Altså jeg skal ha 2000 kr av dette.

 

Men ettersom jeg ikke er mva. pliktig enda kan jeg ikke sende faktura inkl mva. til firma a. Hva er riktig da?

 

a) Jeg får 2000 kr i provisjon. (10 000 - 8000 = 2000 eks mva)

 

b) Jeg får 2500 kr i provisjon. 12500 - 10000 = 2500 inkl mva)

 

 

---

 

Begynte å tenke på dette da det er jeg som betaler for frakten av varene, altså jeg får regning inkl. mva. for frakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et foretak som ikke er mva-registrert som et mellomledd mellom to andre som er det hørtes rett og slett ikke gunstig/lønnsomt ut.. Tror faktisk det vil bli slik: c) du tjener 0 kr. Du må nemlig betale mva på varen du kjøper, uten fradragsrett på denne (du får ikke fradrag på inngående mva før du er registrert), og kan heller ikke legge på mva når du selger den. Altså ender du opp med å betale 10.000 (inkludert mva), og selge videre for 10.000 (uten spesifisert mva). Forutsatt at utsalgsprisen din allerede er avtalt, altså...

 

Når kunden din er et firma med fradragsrett for mva (regner jeg med), så er det nemlig en vesentlig forskjell mellom å betale 12.500 totalt hvor 10.000 er for varen og 2500 er mva, eller totalt 12500 for varen, uten mva. En privat sluttkunde uten fradragsrett bryr seg ikke om den forskjellen, så da kunne du solgt varen videre for 12500. Om firma b faktisk er villig til å betale 12500 uten å få noe mva-fradrag for de 2500 er spørsmålet, og det kommer jo helt an på varen du selger og konkurranseforholdene, og om du allerede har inngått en bindende salgsavtale..

 

Henger du med? Dette ble litt vanskelig å forklare...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et foretak som ikke er mva-registrert som et mellomledd mellom to andre som er det hørtes rett og slett ikke gunstig/lønnsomt ut.. Tror faktisk det vil bli slik: c) du tjener 0 kr. Du må nemlig betale mva på varen du kjøper, uten fradragsrett på denne (du får ikke fradrag på inngående mva før du er registrert), og kan heller ikke legge på mva når du selger den. Altså ender du opp med å betale 10.000 (inkludert mva), og selge videre for 10.000 (uten spesifisert mva). Forutsatt at utsalgsprisen din allerede er avtalt, altså...

 

Når kunden din er et firma med fradragsrett for mva (regner jeg med), så er det nemlig en vesentlig forskjell mellom å betale 12.500 totalt hvor 10.000 er for varen og 2500 er mva, eller totalt 12500 for varen, uten mva. En privat sluttkunde uten fradragsrett bryr seg ikke om den forskjellen, så da kunne du solgt varen videre for 12500. Om firma b faktisk er villig til å betale 12500 uten å få noe mva-fradrag for de 2500 er spørsmålet, og det kommer jo helt an på varen du selger og konkurranseforholdene, og om du allerede har inngått en bindende salgsavtale..

 

Henger du med? Dette ble litt vanskelig å forklare...

 

 

Beklager for dårlig forklaring. Men jeg kjøper ikke varer for så å videreselge de, jeg finner kunder for firmaet -agenturvirksomhet- og får provisjon av eventuelle salg.

 

Alternativ a) er selvfølgelig riktig. Det var veldig mye å sette seg inn i oppstarts perioden av ENK, men informasjonen har nå fått synket inn og har kontroll.

 

Uansett takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...