Tomprofil Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jeg skal kjøpe nytt utstyr nå som det endelig er bursdag-tid, men er usikker på hva jeg bør velge. Jeg skal bruke rundt 10-12 000 på objektiver, og vil gjerne ha et vidvinkel-objektiv og et zoom eller makro-objektiv. Tar mest naturfoto og makro, men vil også prøve meg på portrett fremover. Er klar over at det er vanskelig å finne noen objektiver som dekker alle bruksområder til den prisen, men de jeg har sett på til nå er: Canon EF 24mm f/2.8 Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM Har disse fra før: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 og Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 Er det noen som har tips til objektiver, eller kan si noe om de to jeg har sett på til nå? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 28mm er et fint objektiv,men vil ikke gi deg allverdens vidvinkel hva med sigma 10-20. Hva har du tenkt og ta macrobilder av ? 60mm'tern fungerer best til blomsterbilder. Du har Canon 50mm f1.4 og 50mm f1.8 som fungerer veldig fint til portretter. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) 55-250 er et bra objektiv, til tross for den labre byggekvaliteten så ser ingen vits i å bytte ut dette. Canon 10-22 er knallbra, eventuelt kan du jo kjøpe 10-20 fra sigma, men den har jeg ingen erfaring med. den gamle Tarmon 17-50mm F/2,8 di II uten stabilisering skal vist også være bra som normalzoom. Kjøper du brukt så tror jeg du har råd til begge disse objektivene samt fastoptikk i tilegg. Endret 7. februar 2010 av to88he Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 24mm er jo mindre vidvinkel enn det du allerede har, og som Nautica sier ikke spesielt vidvinklet på et 450D, og bare en halv blender mer lyssterkt enn normalzoomen din. Er du på jakt etter bedre bildekvalitet og litt vidvinkel kan sikkert 24mm gjøre nytten, men gitt at du allerede har dekket det området vil muligens noe med ennå mer vidvinkel være nyttigere. Lenke til kommentar
Tomprofil Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Takk for gode svar! Jeg tar makrobilder av det meste, men jeg skal se på forslagene dere har kommet med! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Takk for gode svar! Jeg tar makrobilder av det meste, men jeg skal se på forslagene dere har kommet med! Da er nok kanskje et Canon 100mm,Tamron 90mm eller sigma 105mm macroobjektiver et bedre valg,da disse ligger midt på treet.Rundt 100mm blir for kort til insekter og for lang til blomster,men kan brukes til begge. Disse fungerer også fint som et teleobjektiv/portrettobjektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå