Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan oppdateringer skade skjermkort?

Anbefalte innlegg

Mandag for 2 uker siden oppdaterte jeg noe (automatisk oppdatering), mens det kom et brudd. Fra tirsdag virket ikke skjermbeskytter; skjerm blir svart på kontrollpanel-skjerm-skjermkort, java-sider og media player. Har oppgradert alt: Har XP 2002 home edition Service Pack 3 (etter oppdatering). Nyeste flash, nyeste java, nyere skjermdriver og nyere windows installer. Selve datamaskinen ble kjøpt våren 2005.

Er etter denne oppdateringa jeg fikk disse skjermproblemene. Så lurer på om brudd i oppdatering kan føre til skjermproblemer, og hvor fikser jeg så en slik feil?

Håper jo fortsatt å slippe å kjøpe nytt skjermkort. Vet jo heller ikke om det vil løse problemet.

På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lQle7N2M

Så lenge det bare var et brudd og ikke et lynnedslag skal det nok ikke være noe galt med skjermkortet ditt. Jeg vil råde deg til å først avinstralere skjermkort-driverne. Last ned nyeste driver fra Nvida eller ATI(avhenging av vilket skjermkort du har) og instraler driverne på nytt igjen.

Hvis dette ikke fungerer kan du i verste fall reinstralere Windows, det er høyst sansynelig at dette vil fikse problemet ditt.

Lenke til kommentar

Driver oppdatering kan som regel ikkje skade hardware.

Trulig er det eit problem med at oppdaterte driveren og dei gamle driverene. Vill anbefale at du uninstall gamle drivere før oppdatering til nyere drivere.

Først bør du uninstall driverene til skjermkortet og laste ned nye drivere fra produsenten sine sider.

Håper det hjelper

Lenke til kommentar

Går jeg inn på kontrollpanel-skjerm-skjermbeskytter, så blir skjermen svart.

Går jeg inn på kontrollpanel-skjerm-nvidia, så blir det diagonale striper på skjermen.

Har nå klart å fjerne den gamle Nvidia, der man trykket for å laste inn.

Har lagt inn ny windows installer da den gamle krasjet ved oppgradering fra XP 2002 home edition Service Pack 2 til 3. Har nyeste versjon av Flash og Java. Har lagt inn Fire fox siste versjon, i tillegg til siste versjon av internet explorer. Tror ikke skjermfeilen oppsto i forbindelse med oppdatering til siste Internet Explorer, for tror jeg oppdaterte den etterpå skjermfeilen (men husker ikke helt).

Noen ganger låser skjermen seg, hvis jeg bruker Fire Fox eller Internet Explorer. Da ordner det seg hvis jeg klikker på den nettleseren som ikke er i bruk. Litt pussig det også.

Takker for alle innlegg og svar. Tror nok det er feil på skjermkort, for synes jeg har prøvd alt. Men en innstilling kan jo ha blitt feil etter en automatisk oppdatering; det vet jeg ikke. Om dette har skjedd ved et brudd under oppdatering av Internet Explorer husker jeg ikke helt. La ikke merke til feilen før jeg kom inn på java-sider.

Lenke til kommentar

Antar at du har et litt eldre Nvidia Skjermkort? Kanskje et 8800?

Av erfaring så har disse kortene en forventet levetid på ca 2 år (eldre nvidia kort) , alt over dette er en bonus.

Men for å konkludere om det er skjermkortet må du teste det i en annen pc og få de samme feilene, hvis du ikke får det så er det nok software / driver problemer (eller eventuelt en psu som bikket halveis under etter strømbruddet).

Lenke til kommentar
Antar at du har et litt eldre Nvidia Skjermkort? Kanskje et 8800?

Av erfaring så har disse kortene en forventet levetid på ca 2 år (eldre nvidia kort) , alt over dette er en bonus.

Men for å konkludere om det er skjermkortet må du teste det i en annen pc og få de samme feilene, hvis du ikke får det så er det nok software / driver problemer (eller eventuelt en psu som bikket halveis under etter strømbruddet).

8800 er vel minst to år for nytt sammenlignet med alderen på pcen (2005 som han skrev).

Kan det være at pcen er veldig støvete internt, og hardwaren din blir for varm/har blitt for varm tidligere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...