Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innførsel av veteranbil


Yavel

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål rundt import av veteranbil, så lurte på om noen har erfaringer rundt dette.

har funnet denne kalkulatoren men er dette hva jeg må betale totalt eller er dette kun toll, moms osv?

http://toll.no/templates_TAD/RegistrationT...;parentid=63313

isåfall så kan det vel ikke være noe problem og endre prisen på kjøretøy noe sånn at det blir billigere med momsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler ikke toll på en veteranbil, men engangsavgift og vrakpant (velger du veteranbil på siden du linket til kommer det fram at det ikke er vektavgift, CO2-avgift eller avgift for motoreffekt). Moms på bilen kommer i tillegg og gjelder også fraktprisen på bilen. Hvis du f.eks. henter en bil fra statene der bilen koster 75000kr og frakta kommer på 25000kr må du betale mva på totalsummen du har lagt ut for å få bilen hjem til Norge, altså 25% av 100000kr. Mulig du kan klare å få skrevet bilen til en lavere verdi enn du egentlig betalte for den, men tollvesenet er ikke dumme. De er kjapt ute og sjekker markedsprisen på bilmodellen (ut fra tilstand, motorvalg, alder, osv.). Så du kan risikere å gå på en skikkelig smell om de finner ut at du har justert prisen til din fordel. Hvis prisen er usannsynlig lav vil de bare estimere en antatt kjøpesum selv og ta betalt moms for summen de kom fram til. Men hvis du nå skulle komme over DET store kuppet og kan vise kvittering (som de kan akseptere som gyldig) på at du har betalt lite skal det ikke by på problemer.

 

Etter visning hos veivesenet og godkjenning av bilen betaler du engangsavgiften og vrakpanten (for øyeblikket 4686kr), velger skiltnummer (hvis bilen er eldre enn 1971) og bestiller skilt og ordner med forsikring av bilen.

 

Viktig: hvis bilen er eldre enn 1971 (altså 1970-modell og eldre) bør du få godkjent bilen som bruktimport, ikke som bevaringsverdig kjøretøy! Finnes mange eksempler på at veivesenet har registrert bilen som bevaringsverdig når eieren ikke har vært obs på dette. Blir den registrert som bruktimport står du mye friere når det gjelder eventell ombygging, hjulvalg, senere fargevalg ved omlakkering, eksos, montering av ekstrautstyr, motorvalg, osv. Blir den registrert som bevaringsverdig kjøretøy har du i prinsippet ikke lov å skifte farge på den en gang.. I prinsippet skal bilen da ikke bli godkjent ved periodisk kontroll og ved teknisk kontroll langs veien. Heldigvis er det ikke ofte slike ting skjer, men det har dessverre skjedd, opptil flere ganger. En veteranbil som er registrert som bruksimport vil være mer attraktiv i forhold til en lik bil som er bevaringsverdig ved et eventuelt framtidig salg av bilen.

 

Hvilken bil du er ute etter?

Lenke til kommentar

De er stilige :). Kunne godt tenkt meg en slik selv, gjerne med peace-tegn under framvinduene og med psykedeliske motiver rundt om.. Men de er absolutt flotte også som originale biler. Den lokale Biltema-butikken (Sandnes) har en slik lakkert i Biltema-farger som representasjonsbil. Vekker oppsikt! Lykke til med anskaffelsen :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...