Gå til innhold

Forklaring på benevnelser på objektiver til Nikon

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt på objektiv på JapanPhoto sin side. Jeg har kikket på følgende objektiv:

Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.4G (2985,-)

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D (1224,-)

Nikkor AF-D 50mm f/1.4 (2590,-)

Er det noen som vil forklare meg forskjellen på AF-S, AF-D og bare AF. Jeg lurer også på hva G'en og D'en står for bak de ulike kameraene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er en sticky-tråd for dette, og du finner det garantert ved å google - men jeg er så snill at jeg forklarer det allikevel :)

-AF betyr at det er et autofokusobjektiv, som autofokuseres med motoren i kamerahuset (hvis tilstedeværende, se AF-S)

-D, for Distance, betyr at det har avstandsmåling, altså at det forteller kamerahuset om hvilken avstand det fokuserer på. Skal så vidt jeg husker visstnok forbedre automatisk eksponering med blits. Alle objektiver som er G er også D. D-en betyr det samme enten den er etter AF-betegnelsen (for maksimal forvirring) eller etter blendertallet .

-G, for Gelded, betyr at objektivet ikke har blenderring, hvilket medfører at man velger blenderåpning på kamerahuset i stedet for på objektivet. Objektivet lar seg derfor ikke på praktisk vis bruke på eldre filmbaserte hus. Intet problem på digitale kameraer eller nyere filmhus.

-AF-S betyr at det er et autofokusobjektiv som har SWM (Silent Wave Motor) - det kan dermed autofokusere også på kamerahus som ikke har egen motor - det vil si D40(x), D60, D3000 og D5000. AF-I er en litt annen og mindre utbredt variant av det samme.

EDIT: Her er tråden jeg prata om. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=845036

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
-G, for Gelded, betyr at objektivet ikke har blenderring

Jeg tror ikke Nikon er helt enig i den betegnelsen. Det er nok et vittig tunge som syntes det passet å kalle et objektiv uten blenderring for gjellet. Er ikke helt uenig i betegnelsen selv. Men noen offisiell betegnelse er (Gelded) det altså ikke.

Lenke til kommentar
-G, for Gelded, betyr at objektivet ikke har blenderring

Jeg tror ikke Nikon er helt enig i den betegnelsen. Det er nok et vittig tunge som syntes det passet å kalle et objektiv uten blenderring for gjellet. Er ikke helt uenig i betegnelsen selv. Men noen offisiell betegnelse er (Gelded) det altså ikke.

Det er sant. Jeg har sett den uoffesielle betegnelsen så mange steder at jeg til slutt glemte å tenke over hva den egentlig betyr. :p

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...