mac_gyver Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hei. Har kommet inn på Molde (tidligere Rauma) folkehøgskole, men oppdaget nå at det er en kristen folkehøgskole... I utgangspunktet er jeg veldig negativ til dette og er på ingen måte religiøs selv. Men har lest litt rundt og folk sier det egentlig er ganske likt? Noen flere erfaringer fra kristne folkehøgskoler eller spesielt Molde? takk takk Lenke til kommentar
Pjaltwar Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Antar at det er veldig forskjellig fra skole til skole, men jeg gikk på en kristen fhs(Bjerkely) og for meg(ateist) gjorde det ingen ting. 5min "ord for dagen" som kunne være kristent budskap, og ellers var det meste frivillig. Men jeg ville googlet litt og kanskje sjekka om f.eks det var grupper på facebook om skolen der du kunne spørt. Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Ville sjekka litt! Ingen kristne folkehøgskoler har kun kristne elever, og svært få av de er spesielt interessert i å prakke på deg noe som helst. Det handler ofte mer om hvordan skolen ble startet, og hvem de er eid av. Gikk selv på Fredtun i stavern, en kristen folkehøgskole. Som pjaltwar sier, så var det et raskt ord for dagen på morgenen, men dette handlet vel så mye om generelle verdier og ting verdt å tenke på uansett hva en tenker om kristendom. Alt utover det var frivillig, og takhøyden høy. Du blir ikke stempla som noen hedning! Jeg syntes faktisk det bare var interessant, og selv om en ikke tenker på seg selv som religiøs, så er det ingen grunn til å frykte andre som er det. Kompisen min som gikk frilynt var også fornøyd, men sa det var "vel" mye folk som skulle bevise et point med å velge frilynt fremfor kristen-fhs, og at det ble noe slitsomt. Velg den fhs du syntes ser bra ut, så driter du bare litt i den religiøse/ikke religiøse biten... det er min anbefaling! Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 ord for dagen, eller morgensamling, hvor elever må ha forbredt noe (hva som helst) er jo en artig del av folkehøyskole. Så lenge det ikke MÅ være kristent budskap. Gå for frilynt! Det vil du ikke angre! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå