Gå til innhold

Win7 med 2 stk Raid 0

Defus

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg leker med tanken på å oppgradere maskinen min litt, da noen deler av den begynner å bli gamle.

Planen min er å ha to små disker (SSD eller SATA) i Raid0 som bare skal ta seg av Win7 og spill og programmer, mens jeg har mine to WD 500GB disker i Raid0 til å ta seg av Mine Dokumenter og alt som skal lagres.

Om det untenkelige skulle skje, vil disse Raid0 med Mine dokumenter kunne leses etter en reinstalering, eller fungere de bare med den første instalasjonen?

Og hvordan fungerer SSD disker til spilling og slikt? Og vil en OZC vertex serie være bra? For jeg forstod ikke om det var at alle OZC disker var dårlige, eller at OZC i vertex serie er greie?

Endret av Defus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på å bruke dette oppsettet:

En stk intel SSD 80 GB

To stk WD 500 GB i Raid0 (Hvor spill og filmer og mine dokumenter blir lagret.)

En stk WD 1TB (For back up av 80 GB og så mye av Raid0 som mulig, blir sikkert hele raiden i praksis da.)

Ser dette ut som et bra og effektivt setup?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på å bruke dette oppsettet:

En stk intel SSD 80 GB

To stk WD 500 GB i Raid0 (Hvor spill og filmer og mine dokumenter blir lagret.)

En stk WD 1TB (For back up av 80 GB og så mye av Raid0 som mulig, blir sikkert hele raiden i praksis da.)

Ser dette ut som et bra og effektivt setup?

Jeg har dette oppsettet og det fungerer fint. Litt avhengig av størrelsen på spillene får du lagret noen av de på SSDen.

Når det er sagt er hastigheten på en god 1TB enkeltdisk noe bedre enn én 500GB disk. Dermed blir ikke et RAID0 oppsett med to 500GB disker voldsomt mye bedre enn én 1TB enkeltdisk.

Et bedre (men dyrere) oppsett er muligens 160GB ssd (da får du plass til mange spill) samt 2stk TB singeldisker til lagring.

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å finne de nyeste driverene til AMD for 700 series raid kontrollere.

Jeg finner bare exe filer, og de hjelper meg jo ikke i det hele tatt når jeg skal instalere hele maskinen på nytt igjen. Det er ikke noen som kan hjelpe meg med å finne raid og ahci drivere i en fin mappe jeg bare trenger å pakke ut?

Lenke til kommentar

Har Asus kort i HTPCen min og det er faktisk veldig lite drivere tilgjengelig under W7 valgene. Under Vista derimot så ligger både raid og ahci driver.

Foreslår at du installerer med dem og så kjører du oppdatering med full catalyst driver fra januar etterpå. Da bla oppdateres ahci og raid driverene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...