My_Ride Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hei Jeg har store probleme rnår det gjelder matte... Jeg har det som etter kunskapsløfte blir kalt S1, den neste vanskeligste matematikken på vgs. Jeg går da i andre klasse på studiespesialisering og har da matte som jeg sliter med. Jeg jobber mye med faget, regner effektivt i timen, og gjør lekser. Men alikevell kommer ikke resultatene... Jeg får 3 på prøver og det er ikke noe jeg kan leve med, når jeg får 5-6 i alle andre fag... Noen som har noen studie tips, eller noen forslag til hva jeg kan gjøre for å skjønne matte og får de resultatene jeg vil ha? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Dette virker jo litt rart. Jeg fikk 5 i S1 uten å gjøre noen lekser, det eneste jeg gjorde var å følge med og gjøre oppgavene vi fikk i timen. Vi hadde verdens beste mattelærer så det har jo mye å si Han heter Finn Hanisch og har vært med på å lage boka Nå har vi forøvrig verdens verste såå.. Men øv deg på å gjøre de aller vanskeligste oppgavene boka har å tilby, dobbelsjekk gjerne rettingene til lærern på prøvene, de kan gjøre feil de også. Jeg har klart å få opp karakteren med å dobbelsjekke rettingen til læreren. Du virker ikke som noen dumsau, tvert i mot, men synes du oppgavene på prøvene er så greie at du regner ut veldig fort uten å dobbelsjekke svarene dine? Det kan fort ødelegge alt.. Endret 7. februar 2010 av Kjetil_91 Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Matte er en fag som trenger tid. En ting er å skjønne det når man sitter å hører på læreren, men en annen ting er å gjøre det selv. Læreren har utrolig mye å si på forståelsen i faget. Spesielt matte og fysikk. En ting jeg vil nevne. Matte er et fag man skal gjøre oppgaver i. Man setter seg ikke ned å leser i boka. Man kan selvfølgelig lese også, for å få litt mer forståelse. Men er det tiden som er problemet har man mer igjen av å regne oppgaver. Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Tid er en av hovedfaktorene ja. Du må fordype deg i det, og du kan jobbe med matte i mange timer uten å skjønne noe hvis du ikke får med deg grunnreglene fra starten av. EN liten minus foran en parentes forandrer alt inni parentesen, og er veldig lett å overse. Endret 7. februar 2010 av Kjetil_91 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Det beste er å regne oppgaver å få disse til. I tilleg til å få en grundig forklaring på hvorfor ting er slik de er. Jeg fikk også dårlige mattekarakterer selv om jeg jobbet. dette var fordi jeg bare slukte formlene og tingene vi fikk rått uten og spørre hvorfor. Hvorfor fungerer dette, hva er det egentlig jeg regner ut ? Om du trenger noen å spørre så er denne siden et genialt sted. Du får nesten garantert ikke bare svarene rett i lommen, men en haug med dedikerte matematikere som hjelper deg hjelpe deg selv. (Å gud for en klisjè) http://www.matematikk.net/ Selv hører jeg ikke på et ord av det læreren sier, men sitter heller å regner oppgaver. Men hver person sin smak. Jeg vil også anbefale deg. http://www.wolframalpha.com/ Viser også utregning, svært nyttig. http://www.geogebra.org/webstart/dev/geogebra-pre.jnlp Hjelpte meg mye med analysering av grafer http://www.khanacademy.org http://www.mathtutordvd.com/ (Ingen over ingen vedsiden av, desidert den flinkeste personen jeg har sett til å lære bort matematikk) Om du vil kan du også spørre meg;) Går R1 oisov(a)broadpark.no Endret 7. februar 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
My_Ride Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Tusen takk Matte læreren er 70 år og begynner å høre dårlig og han har dårlig hukommelse hehe så han er nok ikke verdens beste... Men er akuratt det jeg sliter med, jeg er liksom den raskeste til å regne i timen og folk rundt meg spør om hjelp og jeg hjelper de... Så når jeg snakket med matte læreren etter den første prøve så var han skuffet, fordi han hadde forventet topp karakter av meg, og det hadde jo jeg også... Mange kloke ord her og for å ta med seg videre Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Kanskje matte lærern din er litt sløv til å rette da Lenke til kommentar
operg Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Hvis du klarer å løse oppgavene i timene, kan du vel se på hvilke oppgaver det er du ikke klarer på prøvene? Er det oppgaver du vanligvis klarer, men som du "glemmer" hvordan du løser når du sitter på prøvene? Får du helt andre typer oppgaver enn du har løst tidligere? Eller forstår du hvordan du løser oppgavene, men roter deg vekk i fortegnsfeil og annet slurv? Endret 7. februar 2010 av operg Lenke til kommentar
My_Ride Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Det er det jeg blir så frustrert over.. Jeg gjør mest slurve feil også er det oppgaver jeg klarer lett som bare det når vi går igjennom prøven i etter tid... Lenke til kommentar
finkk Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hvordan har det gått med matten din tidligere år? Dersom det grunnleggende under ikke sitter godt nok, kan det være en ide å ta et tilbakeblikk. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 En ting som har hjulpet med, i tilleg til forståelse. Er at jeg kjører militærføring i boken min. Ingen slurv, alle oppgavene står på linje. Linjenummer, avstand mellom tegn, osv alt er på linje. Tok lang tid i begynnelsen men nå går det fint. Har minket slurvefeil prosenten min dramatisk mye. Veldig behagelig når man bare kan følge stykke linje for linje for å se hvor man har gjort feil. Så er jeg sluttet omtrent helt å bruke kalkulator og å ta ting i hodet. Skriver heller ned alt slik at jeg kan gå tilbake før en prøve å skjønne hva jeg har gjort tidligere En ting som har hjulpet med, i tilleg til forståelse. Er at jeg kjører militærføring i boken min. Ingen slurv, alle oppgavene står på linje. Linjenummer, avstand mellom tegn, osv alt er på linje. Tok lang tid i begynnelsen men nå går det fint. Har minket slurvefeil prosenten min dramatisk mye. Veldig behagelig når man bare kan følge stykke linje for linje for å se hvor man har gjort feil. Så er jeg sluttet omtrent helt å bruke kalkulator og å ta ting i hodet. Skriver heller ned alt slik at jeg kan gå tilbake før en prøve å skjønne hva jeg har gjort tidligere Lenke til kommentar
mr-niceguy Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 har hatt s1 og gått ut med karakteren 4, greia i matte er gjør drit mange oppgaver selv om du klarer de lett, dette kommer til å hjelpe deg mye etter på når du har prøven. har s2 nå og følger samme mønster som før, men husk gjør oppgaver som du har gjort før om i gjen, osv for da minsker slurve feil betraktelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå