Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]hjelp til oppstart av min pc (BOIS hjelp muligens)

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har en ganske ny gamer pc, som har vært brukt siden mai 2009. Denne står som regel på hele dagen, uten problemer. Da jeg skulle sette meg ned for å teste ut et nytt spill i går, fikk jeg en sjokkartet opplevelse da jeg så at det var en bluescreen som møtte meg.

Windows started to dump memory to prevent damage etc etc.....

Jeg restartet maskinen, og windows prøvde å starte opp igjen. Dette resulterte i en ny bluescreen, uansett åssen jeg prøvde å starte opp, safemodes..

Her er bluescreenen beskjeden (jeg kommer med anmerknigene mine med rødt):

"A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

BAD_POOL_CALLER (hva er dette?)

If this is the first time you`ve seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

check to make any new hardware or software is properly installed. If this is a new installation, ask the hardware or software manufacturer for any windows updates you might need.

If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing.(jeg tittet i BIOS men fant ikke dette, hva står det under?)

if you need to use safemode to remover or disable components, restart your computer, press F8 to advanced start up optioins and then select safemode. (ja jeg prøver safemode, men denne bluescreenen dukker opp)

technical Information:

***STOP: 0x0000000CR....etctect

Jeg har også prøvd "vista cd`en" også, for å kjøre "repair", slik som startopp menyen på F8 sier, og den begynner og loade windows-filene, men så kommer denne bluescreenen igjen :(

Noen som kan hjelpe meg? Jeg er så desperat nå!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Gå over kabler osv.

2. Fjern evt støv osv

3. Sjekk at minnet får rett spenning i bios

4. Prøv med en enkel minnebrikke i ulike slotter

5. Sjekk minnet med memtest

6. Oppdater bios.

Bad_Pool_Caller indikerer ofte programvare inkompabilitet f.eks antivirus eller lignende. HAr du lagt inn noe nytt?

Om du da ikke får startet maskinen i safe mode er det kanskje like greit å legge inn OS på nytt.

Lenke til kommentar
1. Gå over kabler osv.

2. Fjern evt støv osv

3. Sjekk at minnet får rett spenning i bios (hvordan gjør jeg dette?)

4. Prøv med en enkel minnebrikke i ulike slotter

5. Sjekk minnet med memtest

6. Oppdater bios. (hvordan gjør jeg dette?)

Jeg er ikke så BIOS-kompatibel, for jeg har vel aldri turd å fikle så mye med instillingene der.

Bad_Pool_Caller indikerer ofte programvare inkompabilitet f.eks antivirus eller lignende. HAr du lagt inn noe nytt?

Om du da ikke får startet maskinen i safe mode er det kanskje like greit å legge inn OS på nytt.

Eneste jeg har lagt inn den siste tiden er en ny mus (Roccat Kone) og noen nye spill.

Det sto en minnepenn i en usb port da den gikk i bluescreen da men det kan vell ikke ha noe å si?

Jeg kjører Vista Cden som Boot, men jeg får jo ikke lagt inn OS på nytt når jeg ikke får bootet med den?

Lenke til kommentar

Vel akkurat hva som kan være installert av software og som skaper problemer er det jo lite å gjøre med så lenge du ikke får startet noe operativsystem

Vil anbefale at du kobler vekk alle unødvendige enheter (lydkort, eksterne hdd, minnepenner, ekstra hdder, osv). Hvis du har en annen harddisk enn os disken liggende prøv også å koble fra selve os disken, og se om boot cden er mer villig til å installere systemet på en annen disk (pass på viktige data ofc).

Ellers kan du laste ned en bootbar memtest86 cd og kjøre denne. Gjør kanskje dette først slik at du kan oppdage eventuelle minnefeil. Last ned en ferdig bootbar iso fra denne linken:

http://www.memtest.org/#downiso

og brenn denne på en cd.

Edit: Eventuelt kan du også laste ned en livecd med en passende linux distro, bare for å se om du kan få systemet opp å kjøre slik at du om nødvendig kan hente ut viktige filer. Det skal være mange tråder om dette på forumet allerede.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Takker for gode råd :)

Skal teste ut det du nevner i dag. Jeg har utstyr slik at jeg får henten ut eventuelt viktig data før jeg prøver etc. :)

EDIT: Fant en tråd her med samme problem: Bad_pool_caller Feilmelding .

Skal ta ut den ene RAM-brikken og starte opp maskinene, hvis ikke det blir bedre, bytter jeg på kortene... Håper problemet ligger her.

Endret av Xandathrii
Lenke til kommentar

Fjernet en minnebrikke skjedde ingenting, fjernet den andre isetden, å da startet den.

Hva kan ha skjedd med briken? Den er jo ikke gammel, og kabinettet er ikke flyttet på siden kjøp..

Har plassert brikken der den sto igjen, men er nå på OS, er det noe jeg burde gjøre nå? evnt. før jeg restarter?

Lenke til kommentar

Dersom du får problemer med den brikken er nok noe ødelagt inni. Akkurat hva er vanskelig å si, det kan være dårlig kontakt et sted, eller at bare noe elektronikk har takket for seg. Selvfølgelig kan det jo også være at det bare var dårlig kontakt med hovedkoret og at brikken ikke er ødelagt. Dersom du nå klarer og starte også med den "dårlige" brikken ville jeg kjørt memtest på maskinen over natten for å være på den sikre siden. Viser memtest feil så kaster du brikken og kjøper ny.

Hva ellers du bør gjøre er vanskelig å si, bortsett fra å passe på at du har backup av all nødvendig data.

Lenke til kommentar
Dersom du nå klarer og starte også med den "dårlige" brikken ville jeg kjørt memtest på maskinen over natten for å være på den sikre siden. Viser memtest feil så kaster du brikken og kjøper ny.

Skal teste ut å starte opp med den "dårlige" brikken senere i dag etter jeg har tatt backup av data. Men ang. memtest er dette et type programm man starter opp pcen på, ikke et som kan gå i windows f.eksp, mens maskinen står som vanlig med OS?

Lenke til kommentar

Ja.

Du brenner ut iso filen på en cd. (hvis du ikke vet hvordan finnes det mange tråder om hvordan man brenner iso filer på forumet).

Så setter du cden i og restarter pcen. PCen vil da starte programmet direkte fra cden, på samme måte som når du setter inn installasjons cden til Windows. Du kan altså ikke bruke pcen til noe annet mens memtest kjører, så det er ganske vanlig å sette memtest til å gå over natten.

Lenke til kommentar
Ja.

Du brenner ut iso filen på en cd. (hvis du ikke vet hvordan finnes det mange tråder om hvordan man brenner iso filer på forumet).

Så setter du cden i og restarter pcen. PCen vil da starte programmet direkte fra cden, på samme måte som når du setter inn installasjons cden til Windows. Du kan altså ikke bruke pcen til noe annet mens memtest kjører, så det er ganske vanlig å sette memtest til å gå over natten.

Toppers, takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...