Gjest medlem-1432 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Ja, hvor skal man egentlig hive dyner? I vanlig søppel? Men man får jo ikke plass til en stor dyne i en søppelpose. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Joda. Bruk en svart søppelsekk, stapp dyna nedi, og sug lufta ut med en støvsuger. Blir ganske mye mindre. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Brenn den ute i en tønne! Da blir den helt borte... Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hvis ikke må du selv ta den med til søppeldynga. Eller, resirkuleringsanlegg? Eller kanskje det er samme greia nå for tiden? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hvis det er en dun-dyne er vel egentlig fyllet matavfall... Til og med søppel er blitt vanskelig nå. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Legg dyna flatt på gulvet or rull den saman, då forsvinn det meste av volumet. Putt den i ein søppelpose og trykk meir luft ut. Til slutt er den ikkje større enn ei pute. Kastes i restavfall. Dun er kanskje matavfall, eg veit ikkje, men trekket er ikkje organisk. Endret 7. februar 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Ja det var det jeg tenkte på, om dem skal kastes som vanlig resteavfall, er om dem skal resirkuleres, og i såfall som hva. Tror ikke og brenne dem er noen god løsning her, kunne ha gjort det hvis jeg bodde på landet. Uansett, jeg greide å trøske en dyne ned i en coop obs pose, så tror jeg lurer det i resteavfallet. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Ja det var det jeg tenkte på, om dem skal kastes som vanlig resteavfall, er om dem skal resirkuleres, og i såfall som hva. Hvis det er ei god dundyne, finnes det firmaer som resirkulerer dem - tar ut duna, renser den og trekket hver for seg, og fyller duna i nytt trekk hvis det trenges, eller fyller duna + litt ekstra tilbake i renset trekk. Så får du "ny" dyne tilbake. Men det koster, du kan lett kjøpe fabrikkny dundyne til samme eller lavere pris. Skal du kaste den, så er det dårlig med resirkuleringsordninger for tekstiler - unnattat det som er så bra/fint at Fretex vil selge det i butikkene sine, så da blir det restavfall. Tror ikke og brenne dem er noen god løsning her, kunne ha gjort det hvis jeg bodde på landet. Amen. Det er i prinsippet forbudt å brenne avfall, om man ikke driver et godkjent søppelforbrenningsanlegg. Men kommuner kan gi tillatelse til brenning av enkelte typer avfall, da særlig utenfor tettbygd strøk. Endret 7. februar 2010 av Svinks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå