Gå til innhold

EM 2012 i Polen/Ukraina - Den store tråden!

Latias

Anbefalte innlegg

Dokumentaren er ikke måten man skal vurdere det på.

Såklart vurderer man ikke hele østeuropa som en gjeng med høyreekstreme rasister pga en dokumentar, lengre har vi vel kommet? Men dokumentaren er veldig bra, og tar opp ett viktig problem i Polen/Ukrania. Nemlig disse gruppene, selv om de såklart er i en lav prosent. De er villige til å gå langt, og tanken på kansellerte kamper, slagsmål på stadiumene, eller i værstefall dødsfall ville vært katastrofe? Synes dokumentaren tar opp ett viktig problem, og skjønner ikke hvorfor den blir sett ned på.

Og PS, gleder meg til i kveld!

Dokumentaren blir rettmessig sett ned på fordi det er en ren propagandafilm, laget for å skape sensasjon og sverte Polen/Ukraina. Noe den forsåvidt har klart. Det interessante er jo at rasisme er et betydelig større problem i Sør-Afrika. Siden 1994 er 3000 hvite rasedrept... Drap per 100.000 innbygger er også nedslående: Polen 1.29, Sør-Afrika 32(!). Men dette passet kanskje ikke inn i den gemene hops virkelighetsoppfatning, og det er selvsagt mye farligere å dra til Polen og Ukraina enn SA. Ewh...

Propagandafilm? For hva? Og hva har rasismeproblemer i et annet land med denne saken å gjøre? (ja jeg skjønner linken til VM men jeg forstår ikke hvorfor fortiden er relevant)

Fakta er at dette er et problem, hva er så ille med at det belyses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hvis det belyses med overdrivelser og opphausing så er det jo ikke bra.

Vi får nå se under EM nå. Har jo startet bra med apelyder allerede...

Jeg er helt enig i at tabloid rapportering er et problem men det jeg ikke forstår er hvordan en reportasje som tydelig viser hva som skjer kan bli sett på som negativt. Hadde det vært påstander uten bevis hadde jeg vært enig men det er jo flust av det (bevis), ikke bare i denne dokumentaren.

Synes formen på dokumentaren var grei nok og ikke i overkant sensasjonsskapende, bortsett fra biten med Campbell. Den biten var unødvendig, spesielt siden mannen mangler grunnleggende forståelse for hva rasisme virkelig er. Han tror jo fortsatt den dag idag at Spurs-supportere hater ham fordi han er mørkhudet og (angivelig) gay.

Lenke til kommentar

Dokumentaren er ikke måten man skal vurdere det på.

Såklart vurderer man ikke hele østeuropa som en gjeng med høyreekstreme rasister pga en dokumentar, lengre har vi vel kommet? Men dokumentaren er veldig bra, og tar opp ett viktig problem i Polen/Ukrania. Nemlig disse gruppene, selv om de såklart er i en lav prosent. De er villige til å gå langt, og tanken på kansellerte kamper, slagsmål på stadiumene, eller i værstefall dødsfall ville vært katastrofe? Synes dokumentaren tar opp ett viktig problem, og skjønner ikke hvorfor den blir sett ned på.

Og PS, gleder meg til i kveld!

Dokumentaren blir rettmessig sett ned på fordi det er en ren propagandafilm, laget for å skape sensasjon og sverte Polen/Ukraina. Noe den forsåvidt har klart. Det interessante er jo at rasisme er et betydelig større problem i Sør-Afrika. Siden 1994 er 3000 hvite rasedrept... Drap per 100.000 innbygger er også nedslående: Polen 1.29, Sør-Afrika 32(!). Men dette passet kanskje ikke inn i den gemene hops virkelighetsoppfatning, og det er selvsagt mye farligere å dra til Polen og Ukraina enn SA. Ewh...

Propagandafilm? For hva? Og hva har rasismeproblemer i et annet land med denne saken å gjøre? (ja jeg skjønner linken til VM men jeg forstår ikke hvorfor fortiden er relevant)

Fakta er at dette er et problem, hva er så ille med at det belyses?

Det har noe med saken å gjøre i form av at det var helt tyst fra massemedia hva gjelder rasisme for to år siden. Mens det nå, i et land hvor rasisme er et betydelig mindre problem, blir skapt sensasjonoverskrifter. Med tanke på at det kun er to år siden synes jeg det fremdeles er relevant. At det på langt nær er politisk korrekt (..og akseptert) å snakke om rasisme mot hvite er en annen sak - selv om det definitivt burde belyses, spesielt etter Jacob Zumas opptreden tidligere i år. (Se link i bunnen av posten)

----

Det er selvsagt bra at problemet belyses. Som med alle andre samfunnsproblemer. Men måten det blir gjort på er jeg sterkt uenig i. Jeg mener det er en propagandafilm når BBC er såpass selektive med hva de velger å vise. (henviser til the Guardian artikkelen jeg postet i går). De gir med andre ord et ufullstendig bilde av virkeligheten. Hva BBCs agenda er blir egentlig bare synsing, men det kan jo tenkes at man enda er bitter for at man ikke fikk VM 2018? Denne dokumentaren rammer jo indirekte Russland også - i form av at BBC fokuserer på at dette er et stort problem i Øst-Europa. Og problemet er bare større i Russland.

----

http://www.youtube.com/watch?v=6fzRSE_p1Ys

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva slags pakke du har. I Norgespakken blant annet følger ikke Cana l9 med.

Har Norgespakken. Pokker. Trodde alle pakkene inkluderte Canal 9.

Edit: Heldigvis selger Dagbladet.no de ti kampene Canal 9 sender for bare 179,-.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

@LL: Men saken er jo den at rasisme/anti-semitisme er et problem i Polen og Ukraina, på et helt annet nivå enn det vi er vant med fra nordvest-Europa. Hvorfor skal man unnlate å rapportere om det? Og det er jo ikke akkurat sånn at media har tatt helt av på dette området heller, det er jo stort sett bare resirkulering/vidererapportering basert på denne ene dokumentaren.

Når det gjelder Sør-Afrika tror jeg grunnen til at det i forkant av VM (angivelig) ikke ble rapportert så heftig om rasisme har med landets noget spesielle historie å gjøre. Rasisme i Sør-Afrika liksom, hvor er nyhetsverdien? Og det blir rett og slett banalt å klage på rasisme mot hvite i et land der den svarte befolkningen har vært så til de grader undertrykt frem til for få år siden. Jeg sier ikke at det er rett og rimelig at det finnes, men det er forståelig, og rasismen er fortsatt svært tilstedeværende i begge leire.

Tar man Ukraina og spesielt Polens historie i betraktning er det derimot fullstendig uforståelig at det finnes så sterkt innslag av disse ekstremistene i befolkningen, det er rett og slett ingen logisk grunn til det (annet enn fattigdom og manglende utdannelse).

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

@Solaar

Jeg har aldri sagt at man ikke skal rapportere om det. Det eneste jeg har sagt er at jeg reagerer på fremstillingen - som i ettertid har vist seg å være svært ubalansert og i enkelte tilfeller direkte feil. Og nei, media har kanskje ikke tatt helt av, men det er jammen ikke langt ifra. Mitt inntrykk er at denne dokumentaren har fått svært mye spalteplass i norske medier.

Angående Apartheid ser jeg poenget ditt. Likevel er 3000 drepte et relativt stort tall med tanke på at det "bare" var 7000 drepte svarte mellom 1948-1989. Dødstallene var ironisk nok mye større under de Klerk, men det er verdt å merke seg at over 90% av disse drapene kom som et resultat av interne stridigheter mellom svarte. (Dette er offisielle tall). Poenget mitt er at dagens ANC-styre på ingen måte er like "snille" og inkluderende som de ofte fremstilles som. Dette illustreres jo greit med at Sør Afrikas president synger om å drepe hvite. "We are going to shoot them with the machine gun, they are going to run"

Dette er jo på ingen måte noe veldig 'nytt' fenomen heller(selv i Polen/Ukr), noe BBC også fremstiller det som. Dette har da alltid vært et problem selv om det har eksplodert de siste 20-30 årene. Det representerer også noe som kan være framtiden i store deler av Europa. (Se bare på Jobbik i Ungarn)

E: Rettet litt opp i uklarheter og feilformuleringer.

Endret av Lucky Luciano
Lenke til kommentar

Eg hadde det fant eg hvertfall ut. Og skal jo visstnok være en gratis kanal, så du har den helt sikkert om du har en vanlig CD pakke.

Ikke spesifikt til deg, men generelt hvis andre skulle lure på det samme. Canal 9 er å finne her:

Altibox - 10

Canal Digital kabel – kanalplass 16

Canal Digital parabol – kanalplass 29

Get – kanalplass 31

NextGenTel – kanalplass 9

RiksTV – kanalplass 28

Telenor IPTV – kanalplass 40

• Liker 1
Lenke til kommentar
/snip

Nei du sa vel for så vidt ikke det, jeg bare tolket det slik. Vi har nok ganske likt syn på saken bortsett fra at jeg ikke synes det er så farlig at man vinkler en historie for å få skape litt blæst om saken så lenge det gjøres uten alt for tabloide grep. Her synes jeg ikke skaperne har gått for langt, det er vel heller de som vidererapporterer saken som kan beskyldes for det. At det har stått mye om dokumentaren i norsk media har nok med å gjøre at den var planlagt å sendes på nrk.

Uansett, håper EM er med på å vise at den største andelen av fotballsupportere i disse landene ikke oppfører seg på den måten som ble vist i dokumentaren. Den beste måten å kvele slikt på er å vise idiotene at de tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...