Frode99 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Hei! Jeg hadde to vifter som fulgte med kabinettet (80mm bak og oppe) Jeg syntes temperaturene var høyere enn de burde, så jeg kjøpte to til vifter (to 80mm framme) Temperaturene virket ikke som de bevegde seg så mye, så jeg begynte å lure på om det kanskje var noe feil. Som kom jeg til å tenke på airflow. Bak og oppe skal jo være exhaust, mens framme (og evt. side) skal være intake, men alle mine vifter var jo SAMME VEI... Blåser luft, right? Suger luft, right? Har jeg rett her eller? I så fall får jeg bare prøve å flytte litt vifter å se om temperaturene blir bedre Endret 7. februar 2010 av Frode789 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 nå vet ikk ejeghelt sikkert om det er noen standard på hvilken vei en vifte blåser i forhold til bildene du viser der. spesielt sidn viften du har tatt bilde av faktisk går rundt. har du kikket på siden av viften og sett om det står en pil på en av dem som kan indikere veien luften flyter. Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Ah ok. Nei, det står ingen piler på viftene som jeg kan se. Bare dette mønsteret på ene siden (som vist på bildet over) Annen måte jeg kan finne ut hvilken vei de blåser? Er det ikke bare å se på retningen på bøyen på viftebladene? Endret 7. februar 2010 av Frode789 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 jeg kan ikke lese det som står på det bildet så det gir meg ingentin iallefall... men uansett. hvis du vet hvilken vei vifta snurrer så er det stort sett ikke noe problem å finne ut hvilken vei lufta dyttes når man ser på krummingen på viften. eventuelt kan du jo prøve papirtesten. sett opp viften og gi den power. så leger du en lett bladbit intil så ser du om den suges inn eller frastøtes vifta. pleier å funke. Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Beklager, her er bilde hvor viften ikke spinner =) Viftene bak\oppe har denne siden ut i kabinettet: Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) ? den står hvordan inn mot kabinettet sa du? det er en vifte på helt hvit bakgrunn... og du sier ikke noe om hvilken vei viften spinner uansett hvis den går mot klokka(som jeg tror den gjør)så går luften "inn" på siden med zalman merket og "ut" på andre siden. Endret 7. februar 2010 av stich_it Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Zalman klistremerket som vises peker INN i kabinettet. Ah, da er det vel de framme som står feil, ikke de bak. =) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 På generelt grunnlag er luftstrømmen gjennom ei vifte fra topp til bunn der bunnen er opplagringa og festene til selve vifta. Tror for øvrig ikke du kommer til å merke oe nevneverdig effekt på blåse eller suge, snarere en dårligere kjøling med sug ettersom vifta kan suge luft som ikke går gjennom kjøleribba. Når den blåser har lufta en høyere hastighet ut og får det værre med å snike seg utenom kjøleribben men det er bare å teste. Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Takker for svar. Got it now. Lenke til kommentar
bad__ip Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Den enkleste metoden for å sjekke det er å ta ett ark og holde foran vifta, enten blir den sugd inntil, eller så blåser den papiret vekk! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 man ser jo veldig godt på en vifte hvilken vei den blåser ved å se på viftebladene. den viften på bildet over(med hvit bakgrunn) blåser lufta nedover. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 På omtrent alle viftene jeg har testa (og det er endel), så blåser viftene mot den siden hvor festene til rotoren er. Altså, vifta på bilde 1 blåser ned mot ribba Lenke til kommentar
eXclusive1337 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 På omtrent alle viftene jeg har testa (og det er endel), så blåser viftene mot den siden hvor festene til rotoren er. Altså, vifta på bilde 1 blåser ned mot ribba Vifter vil alltid blåse ut bak, dvs der det er feste til selve vifte bladene. Det er viktig med airflow.. Har tatt feil av dette mange ganger, og merker god forskjell på gjennomstrømmning. En vifte suger faktisk like mye luft som den dytter.. eks på en bil så er radiator vifta alltid bak radiatoren, så den suger luft igjennom radiatoren.. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Nei, ikke alltid. Har vært borti vifter hvor det har vært omvendt. Disse har dog en litt merkelig festeanordning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå