Gå til innhold

Forumsoftware og ekstern brukerautentisering

Anbefalte innlegg

Jeg driver og jobber med et nettsted, og har kommet ganske godt i gang. Jeg har gjort ferdig brukerdatabasen med registrering, autentisering og brukerbehandling. Har alltid hatt planer om å bruke et ferdiglaget forumsoftware (type vBulletin), men har støtt på et problem jeg ikke har tenkt på tidligere. Disse forumene bruker jo sin egen autentisering av brukere, og dermed antar jeg at jeg må "hacke" et forum til å tilpasse seg min database, noe som jeg anser som ukurant dersom jeg må oppgradere forumet e.l.

Fordi jeg ikke har tilgang til f.eks. vBulletins databaselayout og autentiseringsprosess, er det dessuten vanskelig å omskrive store porsjoner av kodene mine til å basere seg på forumets brukerdatabase. Prosjektet har så å si stoppet litt opp nå, fordi jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal jobbe videre. Skal jeg fortsette sånn som jeg holder på nå, med brukersystemet jeg har laget, eller punge ut for f.eks. vBulletin for å omskrive brukersystemet mitt til å basere seg på vBulletin?

Noen med erfaringer om dette som kan gi noen pekepinn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, så den, og mange andre tråder om emnet. Men det er ingen av de trådene jeg har funnet som forklarer detaljer rundt problemet. Brukerdatabasen min inneholder en del informasjon som jeg gjerne vil skal gå på kryss mellom forum og nettstedet for øvrig, og jeg vil jo aller helst ikke måtte legge inn samme brukerverdier i to eller flere tabeller (min og vBulletin sin(e)). Det er altså hvordan folk har løst et slikt problem i praksis jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

For å enkelt kunne implimentere ekstern autentisering så må forumet være laget for det.

Det jeg ville gjort om jeg skulle skrevet et forum var å ha en konfigurasjonsinstilling som inneholdt hvilken database og tabell som inneholdt brukerene samt navnet på feltet hvor brukernavnet og passordet står samt et par valg for hvordan passordet var kryptert/obfuskert/hashet. (med valg for ren md5, md5+salt og da hvilket felt som inneholdt saltet).

...men det hjelper lite hvis ikke forumet du har ment å bruke inneholder slik funksjonalitet, men da er det fritt frem å kontakte utviklerene av forumet og anbefale slik konfigurerbarhet.

Lenke til kommentar

Kom fram til at de ikke hadde støtte for slik autentisering uten å måtte modifisere store porsjoner av koden. Det vil bli mye enklere å bygge nettstedet opp rundt vBulletin, og heller bruke min egen userdatabase som slave, og vBulletin sin som master.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...