Gå til innhold

Norge - verdens beste land å bo i?

Er Norge verdens beste land å bo i?  

68 stemmer

1. 1. Er Norge verdens beste land å bo i?

• Ja
      45
    • Nei
      17
    • Ingen formening
      6
  2. 2. Er FNs kriterier gode?

• Ja
      34
    • Nei
      18
    • Ingen formening
      16
  3. 3. Er Norge en "Nanny State"?

• Ja
      23
    • Nei
      28
    • Ingen formening?
      17
  4. 4. Føler du deg fri i Norge?

• Ja
      51
    • Nei
      14
    • Ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

Hvert år dukker kan vi lese på forsiden av de store avisene av "Norgeer verdens beste land å bo i". Dette brukes flittig av sosialistene som et argument for at "sosialisme fungerer". Men hvem er det egentlig som står bak disse kåringene, og hvilke kriterier er lagt til grunn?

Svaret er at det er FN som står bak, og at kåringen er gjort på sosialistiske premisser. Norge er kun verdens beste land å bo i hvis en legger sosialistiske mål til grunn, nærmere bestemt HDI (Human Development Index). 07-08-rapporten hadde for eksempel "Fighting climate change: Human solidarity in a divided world" som undertittel! Ellers bygger HDI hovedsaklig på materialistiske mål som levealder, lesedyktighet, og den mildt sagt problematiske BNP. BNP sier ingenting om hvorvidt befolkningen i landet er fri; spesielt gjelder dette det lille landet Norge der hele 1/4 av BNP utgjøres av den tungt statsstyrte petroleumsindustrien.

De fleste nordmenn lever kanskje i en illusjon om at de er fri, men faktum er at Norge er blitt en såkalt nanny state. En barnehage med nesten fem millioner umyndiggjorte skrikerunger som blir passet på av en stadig overbeskyttende barnepike.

La oss ta fram noen quotes fra diverse artikler o.l.

Norwegians have tended to embrace state control with the equanimity of children who sleep soundly knowing that their parents are just outside the bedroom door.

The Norwegian government continues to drag its feet on privatization, thus thwarting investment into the country. Additionally, the Scandinavian welfare state hinders productivity by enabling otherwise healthy workers to stay at home.

If you do the simple math from oil production stats, Norway pumps 2/3 barrel of oil per day per person. Notwithstanding that, it's a wreck.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å bedømme for oss om Norge er verdens beste land å bo i egentlig, når svært få av oss vet hvordan det er andre steder. FNs kriterier setter jo en ganske fin ramme rundt det hele, så jeg vil si jeg er passe fornøyd med kravene.

Jeg føler meg garantert fri i kongeriket Norge! :)

Lenke til kommentar

Det som overasker meg er at så mange tror FNs kriterier er gode. Har dere tittet på dem en gang? La meg vise hvordan de regner ut om Norge er verdens beste land å bo i.

Levalder: teller 3/9 av resultatet (logformel sånn at forskjellen mellom 80 og 82 år er ikke særlig stor)

BNP: teller 3/9 av resultatet.

Analfabetisme: teller 2/9 av resultatet, men alle vestlige land har 100%.

Antall elever/studenter delt på antall i skolepliktig alder: Teller 1/9 av resultatet, men forskjellene mellom land er mye større her og dermed er denne som påvirker statistikken mest.

Har Hong Kong et bedre helsevesen enn oss, fordi de har et bedre kosthold? Levealder i vestlige land er mest påvirket deres kosthold, ikke deres helevesen. Hadde Norge hatt et bedre skolesystem hvis vi hadde tvunget alle elever til å ta videregående? Norge havnet tross alt ganske dårlig ut ifra PISA, men her er de nesten best i verden og gjør det bedre enn både Finland og Singapore. Begge to havnet på toppen i PISA-undersøkelsen. Oh hva med kriminalitet, frihet, kvaliteten på skolevesnet og helsvesnet, etc. Er ikke det viktig for å bestemme hvilket land som er best i verden?

Det irriterer meg at folk har blitt hjernevasket til å tro at denne undersøkelsen viser at Norge er verdens beste land å bo i. Det eneste som gleder meg er at vi kommer til å bli slått i 2008 og vil aldri klare å nå toppen igjen. Da vil nok media slutte å sitere den undersøkelsen.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Ettersom jeg aldri har bodd i noen andre land, så føler jeg det blir merkelig å si at dette er verdens beste land å bo i. Veldig mange nordmenn har funnet lykken i andre land hvor de føler seg langt friere enn her.

Derfor vil jeg egentlig bare svare ja til at jeg føler meg fri her i Norge.

Lenke til kommentar

Vel, Norge er difinitift et av de beste landene å bo i, sosialt, kulturelt, politisk, trygghet ect..

Men Norge er langt i fra perfekt. En perfekt stat vil aldri oppnås fordi noe kan alltids forbedres. Eks:

Norge er kåret som det 47 landet med beste veier, Polen har bedre helsesystem en Norge, Lave og milde straffer, dårlig skolesystem(resultater) sammenlignet med andre land i Europa, ect.. ect..

Lenke til kommentar
I USA er holdningen at man skal klare seg selv og gjør man ikke det så havner man utenfor.

I Norge havner man i fengsel.

Så opplyst du er!

Du har fått med deg dette at norge har en enorm fengselskapsitet og veldig streng oppfølging av loverket.

Når man går rundt i gatene i norges nyer ser man politiet patruljere og bøtelegge alle som overtrer lover, i trafikken er politiet på plass å tar envær som forbryter seg på vegtrafikkloven §3 som resulterer i fengsling

:tease:

Sist jeg sjekka så hadde politiet for liten kapasitet til å rykke ut på "småting" som innbrudd og fengselsvesenet har så dårlig kapasitet at de setter fanger fri før dommen er sonet.

Lenke til kommentar

Vi sliter med helsekøer, arbeidsledighet og dårlig infrastruktur. Still, å bli født Norsk er en av de største gavene man KAN få.

Lave og milde straffer,

Dette blir en veldig subjektiv vurdering. Jeg mener straffenivået i Norge er veldig bra.

Lenke til kommentar

Har vert tonnevis av eksempler på idiotiske straffer. Eks, en svensk jeger er på jakt etter rype og skyter en elg slik at den dør. Han melder ifra til viltnemnda fordi han følte skyld og for en pengestraff på over 40.000. mens en vennegjeng som er på jakt og uheldigvis skyter en bærplukker i ræva for 5-6000 i bot. Logikken? :dontgetit:

Straffene i Norge er lav, for lav på voldtekt, drap osv...

Lenke til kommentar

Norge er er ekstremt bra land å bo i. Ingen tvil om at vi er i en særstilling.

Disse "kåringene" syns jeg blir for dumme. YEEEY, vi vant !!! wohoo. Men fakta er, at det er alltid ting vi kan bli bedre på. Det er alltid ting andre land er bedre enn oss på. Slik vil det alltid være.

Men sett utifra det SMÅ problemene vi har. Som er "de store sakene" i media og innen politikken. Er det bare bagateller sett hva andre land sliter med.

Nordmenn syter for mye! Rett å slett. For høye skatter, for mange bomringer, for mange rundkjøringer, ferja mellom Stavanger og Tau går for sagte, buhuuu, får ikke lov å røyke inne, ungdomen er noen latsabber, folk klager på ALT.

Det å bli født og bo i Norge er som å vinne i lotto.

Her blir vi tatt hånd om, uansett hvor dårlig selvdisiplin og ræva man er - så får man penger, kost og losji slengt etter oss av staten. Faktisk så mye penger at det overgår en normal månedslønn bare en liten time med fly utenfor Norge.

Så vidt jeg husker ligger Nigeria på siste plass utifra FN sin liste. Tror du de er like stolte over denne "kåringen"? Skal Norge liksom godte seg på andre sin bekostning da?

CNN presenterte en annen liste, gjort av en-eller-annen-etat/organisasjon etc. Der var det Sveits og Frankrike som toppet. Mens Norge var på 15-ende plass eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Har vert tonnevis av eksempler på idiotiske straffer. Eks, en svensk jeger er på jakt etter rype og skyter en elg slik at den dør. Han melder ifra til viltnemnda fordi han følte skyld og for en pengestraff på over 40.000. mens en vennegjeng som er på jakt og uheldigvis skyter en bærplukker i ræva for 5-6000 i bot. Logikken? :dontgetit:

Straffene i Norge er lav, for lav på voldtekt, drap osv...

Har ikke sittet meg inn i slike episoder, men nå er det slik at de fleste som har sittet seg inn i fengselsomsorgen er enig i at straffenivået er greit. Det vil alltid være noen tilfeller som er på kanten. Med tanke på rettssikkerhet er vi også et bra land, lite korrupsjon osv.

Lenke til kommentar

Jeg er prinsippet for at minimumstraffen for voldtekt skal være 5 år, er mot at det skal være så lett å få redusert straff, samt at utenlandske kriminelle opplever nærmes våre fengsel som et hotell.

Har faktisk en kjenning som kjørte i 90 i ei 60 sone og måtte være i fengsel over to dager. Da han kom ut beskrev hat sitt opphold som det beste hotellet han hadde vært i... :dontgetit:

Må si at den preventive effekten våre fengsel gir er ikke akkurat lovende, dog så skal heller ikke straffer være for høy. Men de burde vært litt høyere

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...