Gå til innhold

noen som har vært i dyreparken?

Anbefalte innlegg

Dersom han har ski har jeg faktisk et tips som jeg selv har gjennomført, så valgte å bare nevne det her. Ta T-bane opp til Frognerseteren, med kamera, ski og staver. Deretter er det bare nedoverbakke til Ullevålseter (her er mange fine motiver. i fjor var det bl. a. en hvit hest som gikk fritt der, som jeg fikk et par fine bilder av, finner de desverre ikke nå). På ullevålseter er det mulighet for varmt å drikke + bolle, kake og andre fristelser. Bare slakt nedover til Sognsvann fra Ullevålseter også. Der kan du sikkert få noen flotte bilder ved vannet. Nærmeste T-bane fra Sognsvann var ikke vanskelig å finne, husker jeg ..

Det er lysløyper hele veien, så du kunne kanskje fått noen stemningsfulle bilder om kvelden også, men det ville kanskje blitt litt ensidig etter hvert. Det aller fineste er jo i morgenstimene , eller ved solnedgang..

Det egner seg som du skjønner ikke å bruke bil, da du slutter et annet sted enn du starter, og hvis du skal tilbake blir det jo oppoverbakke som jeg mener er litt upraktisk når du skal fotografere. Så; dersom ski i marka er et alternativ, er dette en veldig fin rute å ta. Du kan kjøre bil til nærmeste T-banestasjon og så ta T-bane opp til Frognerseteren, det var sånn jeg gjorde det.

Masse fine motiver i Oslo, og du trenger ikke å dra langt for å komme til marka, hvor motivene er vel så fine som dyreparken i Kristiansand. Det finnes stier hvor man kan gå til fots også, men dersom du har staver som er lett å ta av og på, er det ikke noe problem å fotografere med ski på beina ;)

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom han har ski har jeg faktisk et tips som jeg selv har gjennomført, så valgte å bare nevne det her. Ta T-bane opp til Frognerseteren, med kamera, ski og staver. Deretter er det bare nedoverbakke til Ullevålseter (her er mange fine motiver. i fjor var det bl. a. en hvit hest som gikk fritt der, som jeg fikk et par fine bilder av, finner de desverre ikke nå). På ullevålseter er det mulighet for varmt å drikke + bolle, kake og andre fristelser. Bare slakt nedover til Sognsvann fra Ullevålseter også. Der kan du sikkert få noen flotte bilder ved vannet. Nærmeste T-bane fra Sognsvann var ikke vanskelig å finne, husker jeg ..

Det er lysløyper hele veien, så du kunne kanskje fått noen stemningsfulle bilder om kvelden også, men det ville kanskje blitt litt ensidig etter hvert. Det aller fineste er jo i morgenstimene , eller ved solnedgang..

Det egner seg som du skjønner ikke å bruke bil, da du slutter et annet sted enn du starter, og hvis du skal tilbake blir det jo oppoverbakke som jeg mener er litt upraktisk når du skal fotografere. Så; dersom ski i marka er et alternativ, er dette en veldig fin rute å ta. Du kan kjøre bil til nærmeste T-banestasjon og så ta T-bane opp til Frognerseteren, det var sånn jeg gjorde det.

Masse fine motiver i Oslo, og du trenger ikke å dra langt for å komme til marka, hvor motivene er vel så fine som dyreparken i Kristiansand. Det finnes stier hvor man kan gå til fots også, men dersom du har staver som er lett å ta av og på, er det ikke noe problem å fotografere med ski på beina ;)

ok takk for tipset. Må vell ta linje 3, ikke sant? Da er det vell gå avstand fra stasjonen til sognsvannet?

Kjipt at det er så sykt kaldt nå, men litt må man vel ofre for et brukbart vinterbilde:)

Har ikke ski, så må bli til fots!

Er det forresten noen fossefall/bekker i dette området som kan være muligens fine motiver til våren/sommeren?

hmm...kom til å tenke på at det er sikkert fult av fotspor og slikt i snøen der nå, så kan vell kanskje være køddent å fine litt urørt natur uten å måtte kravle over masse snø?

Endret av dan83
Lenke til kommentar

ok takk for tipset. Må vell ta linje 3, ikke sant? Da er det vell gå avstand fra stasjonen til sognsvannet?

Kjipt at det er så sykt kaldt nå, men litt må man vel ofre for et brukbart vinterbilde:)

Har ikke ski, så må bli til fots!

Er det forresten noen fossefall/bekker i dette området som kan være muligens fine motiver til våren/sommeren?

hmm...kom til å tenke på at det er sikkert fult av fotspor og slikt i snøen der nå, så kan vell kanskje være køddent å fine litt urørt natur uten å måtte kravle over masse snø?

Dersom du går

Rundt skiløypene er det ikke fotspor, men du bør (dersom du går) stå i skiløypene å ta bilder, hvis ikke blir det litt krokete å komme seg fram i snøen, men funker greit å stå i løypa. Du kan evt gå et par meter i snø hvis trærne skjermer for vannet for eksempel..

Ski

Det er i disse situasjonene det er så praktisk å ha ski, da synker du i hvert fall ikke så mye ned i snøen dersom du vil bevege deg litt utenfor løypa (men husk å ha løypa som hovedvei, og ikke gå for langt vekk). Med ski trenger du ikke å bruke hele dagen heller, men heller stoppe og fotografere ved de fineste områdene. Det kryr jo ikke av fine motiver hele veien heller. Så jeg ville absolut vurdert å invistere i et par ski av billigste sort, kanskje på et bruktmarked, siden du bare skal bruke det som framkomstmiddel.

Edit: Sognsvann stasjon er endestasjon som ligger nær der skiløypene ender, ligger i strøket Kringsjå, det er ikke langt å gå i det hele tatt. Hvis du vet hvor Norges Idrettshøyskole ligger, så finner du stasjonen, den er like ved...

Personlig syns jeg marka er finest om vinteren, men har ikke vært i den så mye om sommeren da, det bør være fine muligheter for å ta bilde av bekker og vann (nok av det i marka), men gå heller i marka på våren eller høsten enn om sommeren, da er motivene langt finere enn på sommeren.

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar

I nordenden av marka - ikke langt fra der jeg bor - er det ikke mye åpent vann å finne. Det blir mye bedre nærmere påske, eller når snøsmeltingen begynner. Regner med at det meste er frosset igjen og snødd ned nærmere Oslo også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...