Gå til innhold

Lære seg å spille gitar

Anbefalte innlegg

Hei har nå lenge villet spille gitar. Men har aldri hatt mye tid til det.Men tinget er jeg vil lære å spille noen sanger som jeg tror kommer til å sette meg i gang med resten.

Hvor lang tid vil jeg bruke på å lære meg å spille feks.

hey there delilah eller the godfather eller ayo technology ? Dette er sanger som gir meg lyst til å starte. Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har spilt gitar i 5 år. Det er vanskelig å vite hvor lang tid akkurat du kommer til å bruke på å lære nye sanger, det finner du ut etterhvert.

De eneste bra tipsene jeg kan gi, er å finne noen musikervenner eller bruke internett (youtube, ultimate-guitar.com) så mye du kan for å lære av andre. Alternativt kan du gå til gitarlærer, men det er fult mulig å lære seg gitar uten(det er jeg et levende bevis på)

eksempel på tutorial:

Dette er en vanskelig sang for en nybegynner, jeg anbefaler heller nothing else matters av metallica

Lenke til kommentar

Om du er ute etter en akustisk gitar, så finnes det to typer: Klassisk(nylonstreng) eller stålstreng

Forskjellen ligger i lyden fra gitaren, klassiske gitarer har en mye mykere/rundere lyd, mens stålstreng har en skarpere lyd. Det er også vondere for fingrene å spille på stålstrenggitar.

Om jeg hadde vært i dine sko, ville jeg startet med en billig nylongitar for så å bevege meg videre til stålstrenggitar etterhvert(mange blir plaget av strengene på stålstrenggitaren).

Selv kjøpte jeg en elektrisk gitarpakke til 1000 kr og beveget meg videre til ny(brukt) el-gitar etter 1 år. I dag har jeg to dyrere elektriske gitarer og en stålstrenggitar. Har brukt ca 15.000 kroner på denne hobbyen, med litt støtte fra fri-fond! Så ja, prøv deg frem før du blar opp pengene :grin2:

Lenke til kommentar

Selv om man er nybegynner, ville jeg ha lagt noe over tusen kroner i en gitar. Det er ikke mye penger for en gitar, og du vil få en gitar som er mye mer lettspilt for la oss si et sted mellom 1000 og 1500 kroner.

Et par tips til- kikk på sidene til Justin Sandercoe. I motsetning til mange andre gitarlærere på nettet er han flink til å lære fra seg, og forklarer nøye og veldig bra.

http://www.justinguitar.com/

For veldig mange grundige svar på "hjelp, jeg skal kjøpe nybegynnergitar" har du også www. gitarnorge.no. Masse info for deg der.

Lenke til kommentar

Vil på det sterkeste anbefale deg å skaffe deg gitar og det å lære seg litt.

Skaff deg en oversikt over de fleste akkordene, print de ut og heng de opp der hvor du eventuelt måtte spille gitar, og skaff ett gitarstativ eller la den ligge tilgjengelig, da er det mye lettere å bare plukke den opp og spille :)

Begynn med å klimpre på forskjellige akkorder, og få de inn i fingrene, da blir det mye lettere å plukke opp sanger osv. Nettet er fullt av sider med akkorder til sanger, tablatur og beskrivelse på hvordan man kan spille de sangene du liker. Det går veldig fort å lære seg akkordspilling. Begynte selv i år med det, og nå går det glitrende lett! :D

Lenke til kommentar

Er det klassisk gitar som er nylon streng og akkustisk som er stålstreng?

Kan noe være så greie å se over disse gitarene her og si meg hvilken som er best:

http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=4610

http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=4609

http://www.sound1.no/portal/asp/produktlis...siske%20gitarer

http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=4941

Og hva slags gitar er det som passer best for meg om jeg skal spille de sangene jeg nevnte over der?

Takker for svar, kjøper en så fort jeg får svar

Lenke til kommentar

Hvis du vurderer å begynne med el-gitar etterhvert, ka du kjøpe en billig en til å lære seg grunnleggende. En venn av meg kjøpte Smart Club kasse for å bli kjent med strengene, før han gikk over til en el-gitar i middels prisklasse og startet på el-gitarkurs. Han er kjempegod nå!

Lenke til kommentar
Ja kan nok tenke el gitar senere. Vil først få til slik.

Du skal vite at det er en del forskjell på elgitar og akustisk, bare sånn at du ikke skal få dårlig samvittighet hvis du kjøper en kvalitetssikker elgitar relativt tidlig. Foreslår at du på kassegitar trener mest på å bruke plekter og fingerspill, dersom du skal gå over til elgitar...

Lenke til kommentar

Men disse sangene her: hey there delilah eller the godfather eller ayo technology er de sanger som man kan spille på klassisk gitar? Det jeg nå vil ha en gitar som jeg kan ha 1-2 års tid så kjøpe noe dyrere eller gå over til el-gitar. De gitarene jeg listet litt lengre oppe de fra sound1 er de noe særlig?

Lenke til kommentar

Du bør jo naturligvis dra til en musikkforretning, forklare hva slags type musikk du vil spille osv., den turen koster deg ikke noe mer enn å handle over internett.

Når det gjelder å lære seg sanger, burde du allerede nå prøve å lære deg tabs på Ultimate-Guitar, (tok nothing else matters som eksempel). Personlig synes jeg videotutorials er litt upraktisk og umotiverende faktisk, da det går fort og du skjønner ikke hva h*n gjør. Skriv heller ut tabs på ark, og spill av sangen på mp3-spilleren i øret for å høre rytmen.

Skal se om jeg til i morge finner noen fine nybegynnersanger som jeg fikk av musikklæreren min, som jeg lærte veldig mye av!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...