Oslo4 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Jeg setter D90 til å ta opp på RAW + JPG-FINE, men den tar opp to JPG isteden....(?) Om jeg setter den til KUN å ta opp i RAW, tar den opp i RAW-format. Jeg bruker ULTRA-SD-kort, så det skulle være kjapt nok.... Noen som aner? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hvordan sjekker du hva som faktisk er lagret på minnekortet? Lenke til kommentar
Oslo4 Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Hvordan sjekker du hva som faktisk er lagret på minnekortet? Jeg flytter bildene over til PC. Og der ligger det to og to jpg-filer som er like store i byte. Den ene fila får et noe annet navn. F.eks DSC_0019.jpg og DSC_0019(1).jpg Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Hva bruker du til å flytte filene? Lenke til kommentar
Oslo4 Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Hva bruker du til å flytte filene? Spiller vel ikke noen rolle hva jeg bruker for å flytte filene. Ligger det ikke raw-filer deg, ligger det ikke raw-filer der. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Jo det spiller en stor rolle hva du bruker til å flytte filene, faktisk. Noen programmer flytter ikke over råfiler, osv osv. Lenke til kommentar
Oslo4 Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Jo det spiller en stor rolle hva du bruker til å flytte filene, faktisk. Noen programmer flytter ikke over råfiler, osv osv. Jeg bruker ikke noe "program", men drar filene over i filbehandlinga. Og der ser jeg at filene er like store og heter JPG. Om jeg tar bilder KUN i raw, ser jeg at det ligger raw-filer der, og jeg får flyttet dem over til PC uten problemer. Så problemet mitt er at kameraet IKKE tar bilder i RAW+JPEG-FINE samtidig, men det tar to bilder i JPEG istedet. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Etter en kjapp googling fant jeg dette Google er din venn Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Spiller vel ikke noen rolle hva jeg bruker for å flytte filene. Ligger det ikke raw-filer deg, ligger det ikke raw-filer der. Er du alltid så avvisende når folk prøver å hjelpe deg? Grunnen til at jeg spurte var at det er forskjell på å koble til kameraet med kabel og å bruke minnekortleser, og at det er forskjell på å bruke Nikon Transfer og å bruke f.eks Windows utforsker. Hadde du inkludert slik informasjon i den opprinnelige posten skulle jeg for all del ikke plaget deg med oppfølgingsspørsmål. Lenke til kommentar
BL Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Spiller vel ikke noen rolle hva jeg bruker for å flytte filene. Ligger det ikke raw-filer deg, ligger det ikke raw-filer der. Er du alltid så avvisende når folk prøver å hjelpe deg? Grunnen til at jeg spurte var at det er forskjell på å koble til kameraet med kabel og å bruke minnekortleser, og at det er forskjell på å bruke Nikon Transfer og å bruke f.eks Windows utforsker. Hadde du inkludert slik informasjon i den opprinnelige posten skulle jeg for all del ikke plaget deg med oppfølgingsspørsmål. Etter å ha læst innleggene, vil jeg kalle det Nikon-tull. Selvfølgelig skal man kunne overføre RAW-filer til PC uten å være avhengig av unødige ekstra programmer Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Etter å ha læst innleggene, vil jeg kalle det Nikon-tull. Selvfølgelig skal man kunne overføre RAW-filer til PC uten å være avhengig av unødige ekstra programmer Kall det tull - Canon har også hatt det slik på mange modeller. Lenke til kommentar
Oslo4 Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Spiller vel ikke noen rolle hva jeg bruker for å flytte filene. Ligger det ikke raw-filer deg, ligger det ikke raw-filer der. Er du alltid så avvisende når folk prøver å hjelpe deg? Grunnen til at jeg spurte var at det er forskjell på å koble til kameraet med kabel og å bruke minnekortleser, og at det er forskjell på å bruke Nikon Transfer og å bruke f.eks Windows utforsker. Hadde du inkludert slik informasjon i den opprinnelige posten skulle jeg for all del ikke plaget deg med oppfølgingsspørsmål. Hei.... Ser at dette kunne virke avvisende, og var på ingen måte meningen. Jeg var bare frustrert og oppgitt over det hele. Sorry, og tusen takk for hjelp. Det ble glede til slutt her, for det er ihvertfall ikke noe feil på mitt nye kamera. Nå får jeg både raw og jpg til PC Med Nikons tyransfer..... Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Etter å ha læst innleggene, vil jeg kalle det Nikon-tull. Selvfølgelig skal man kunne overføre RAW-filer til PC uten å være avhengig av unødige ekstra programmer Tja, hvorfor er det egentlig så viktig? Du får jo ikke gjort noe med RAW-filene på PCen uten ekstra programmer heller. Jeg har forøvrig slitt mye med diverse Canon kompakt-kameraer hvor du ikke engang får ut jpg-filene uten å ha installert driver/software. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Etter å ha læst innleggene, vil jeg kalle det Nikon-tull. Selvfølgelig skal man kunne overføre RAW-filer til PC uten å være avhengig av unødige ekstra programmer Tja, hvorfor er det egentlig så viktig? Du får jo ikke gjort noe med RAW-filene på PCen uten ekstra programmer heller. Jeg har forøvrig slitt mye med diverse Canon kompakt-kameraer hvor du ikke engang får ut jpg-filene uten å ha installert driver/software. Med en kortleser så skal man normalt klare å laste alle typer filer inn i pc'n, om man har et program til å åpne filene i eller ei har ingen betydning. Det samme gjelder kompaktkameraer, det du snakker om er usb-driveren som brukes når en laster fra kameraet og ikke via en kortleser. Tor Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Helt klart, jeg tolket innlegget til BL til at det handlet om hva man kunne eller ikke kunne få til med bare kameraet og den kablen som følger med, kortleser er det jo ikke alle som har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå