Gå til innhold

RAW + JPG på D90 Nikon FEIL!

Anbefalte innlegg

Jeg setter D90 til å ta opp på RAW + JPG-FINE, men den tar opp to JPG isteden....(?) Om jeg setter den til KUN å ta opp i RAW, tar den opp i RAW-format. Jeg bruker ULTRA-SD-kort, så det skulle være kjapt nok.... Noen som aner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan sjekker du hva som faktisk er lagret på minnekortet?

Jeg flytter bildene over til PC. Og der ligger det to og to jpg-filer som er like store i byte. Den ene fila får et noe annet navn. F.eks DSC_0019.jpg og DSC_0019(1).jpg

Lenke til kommentar
Jo det spiller en stor rolle hva du bruker til å flytte filene, faktisk. Noen programmer flytter ikke over råfiler, osv osv.

Jeg bruker ikke noe "program", men drar filene over i filbehandlinga. Og der ser jeg at filene er like store og heter JPG. Om jeg tar bilder KUN i raw, ser jeg at det ligger raw-filer der, og jeg får flyttet dem over til PC uten problemer.

Så problemet mitt er at kameraet IKKE tar bilder i RAW+JPEG-FINE samtidig, men det tar to bilder i JPEG istedet.

Lenke til kommentar
Spiller vel ikke noen rolle hva jeg bruker for å flytte filene. Ligger det ikke raw-filer deg, ligger det ikke raw-filer der.

Er du alltid så avvisende når folk prøver å hjelpe deg?

Grunnen til at jeg spurte var at det er forskjell på å koble til kameraet med kabel og å bruke minnekortleser, og at det er forskjell på å bruke Nikon Transfer og å bruke f.eks Windows utforsker.

Hadde du inkludert slik informasjon i den opprinnelige posten skulle jeg for all del ikke plaget deg med oppfølgingsspørsmål.

Lenke til kommentar
Spiller vel ikke noen rolle hva jeg bruker for å flytte filene. Ligger det ikke raw-filer deg, ligger det ikke raw-filer der.

Grunnen til at jeg spurte var at det er forskjell på å koble til kameraet med kabel og å bruke minnekortleser, og at det er forskjell på å bruke Nikon Transfer og å bruke f.eks Windows utforsker.

Hadde du inkludert slik informasjon i den opprinnelige posten skulle jeg for all del ikke plaget deg med oppfølgingsspørsmål.

Etter å ha læst innleggene, vil jeg kalle det Nikon-tull. Selvfølgelig skal man kunne overføre RAW-filer til PC uten å være avhengig av unødige ekstra programmer

Lenke til kommentar

Hei.... Ser at dette kunne virke avvisende, og var på ingen måte meningen. Jeg var bare frustrert og oppgitt over det hele. Sorry, og tusen takk for hjelp.

Det ble glede til slutt her, for det er ihvertfall ikke noe feil på mitt nye kamera. Nå får jeg både raw og jpg til PC :) Med Nikons tyransfer.....

Lenke til kommentar
Etter å ha læst innleggene, vil jeg kalle det Nikon-tull. Selvfølgelig skal man kunne overføre RAW-filer til PC uten å være avhengig av unødige ekstra programmer

Tja, hvorfor er det egentlig så viktig? Du får jo ikke gjort noe med RAW-filene på PCen uten ekstra programmer heller.

Jeg har forøvrig slitt mye med diverse Canon kompakt-kameraer hvor du ikke engang får ut jpg-filene uten å ha installert driver/software.

Lenke til kommentar

Tja, hvorfor er det egentlig så viktig? Du får jo ikke gjort noe med RAW-filene på PCen uten ekstra programmer heller.

Jeg har forøvrig slitt mye med diverse Canon kompakt-kameraer hvor du ikke engang får ut jpg-filene uten å ha installert driver/software.

Med en kortleser så skal man normalt klare å laste alle typer filer inn i pc'n, om man har et program til å åpne filene i eller ei har ingen betydning. Det samme gjelder kompaktkameraer, det du snakker om er usb-driveren som brukes når en laster fra kameraet og ikke via en kortleser.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...