Pjotter Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 hei (: vurderer innkjøp av nytt kamera hvor zoom og video er viktig. selvfølgelig også bildekvaliteten. har sett at Fujifilm FinePix HS-10 snart er på markedet og ser utrolig bra ut. men så kommer jo også nikon p100 som også skal være veldig bra. noen som har noen tips eller meninger om disse kameraene eventuelt andre lignende kameraer. noen som vet hvor bra videokvaliteten er på kameraer som disse? Lenke til kommentar
balrog72 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 hei (: vurderer innkjøp av nytt kamera hvor zoom og video er viktig. selvfølgelig også bildekvaliteten. har sett at Fujifilm FinePix HS-10 snart er på markedet og ser utrolig bra ut. men så kommer jo også nikon p100 som også skal være veldig bra. noen som har noen tips eller meninger om disse kameraene eventuelt andre lignende kameraer. noen som vet hvor bra videokvaliteten er på kameraer som disse? Hei, du. Jeg også er mer enn nyskjerrig på dette kameraet. Foregående modell fikk bra omtale på digit.no. Litt kritikk for kromatisk feilbrytning, men ikke værre enn at det gikk ann å leve med dette. Det jeg lurer på er kvaliteten på den nye bakgrundsbelyste bildebrikken som er fysisk mindre i HS-10 og selvfølgelig kvaliteten på Full-HD mulighetene. Tenk om det skulle bli mulig å klare seg med en dings. Har surfet rundt og lest en del om speks og forventninger til HS-10, og jada, har sett på Fuji-gutta på youtube også... Hs-10 ser bra ut, har mye bedre speks enn forgjengeren og en imponerende lukker-tid. Og DIGER zoom. En eller annen mente på at man kan se ringene på Saturn eller en mygg gjespe på 100 meter. Vurderer også SLR. Nikon d-5000 som fås rimelig nå. Men da må man ut med noen kroner i minst et objektiv til. Da blir det en ryggsekk med kamera-ting å drasse på. Ender vel opp med å kjøpe HS-10 før noen har rukket å tenke "test". Lenke til kommentar
Pjotter Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 haha, kommer nok til å kjøpe dette kameraet jeg og. ser jo veldig bra ut. har også sett på fuji-gutta og sett på nettet jeg og. men på hjemmeseiden til fuji og der stårt det at kameraet kommer i mars/april men her i akam sto det februar. har du noen aning og når det egentlig kommer ut? og det kan vel zoome mens det filmer? : )) Lenke til kommentar
balrog72 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 haha, kommer nok til å kjøpe dette kameraet jeg og. ser jo veldig bra ut. har også sett på fuji-gutta og sett på nettet jeg og. men på hjemmeseiden til fuji og der stårt det at kameraet kommer i mars/april men her i akam sto det februar. har du noen aning og når det egentlig kommer ut? og det kan vel zoome mens det filmer? : )) Nikon sitt nye superzoom, coolpix p-100, klarer dette. Den kommer med samme bildebrikke-prinsipp, så vidt jeg har forstått. Dette kameraet har 26xzoom, men ikke støtte for raw(gjør det noe?). Videre tar det opp FullHD med 30 fps og gir brukeren anledning til å zoome og benytte autofokus samtidig. DVS, veldig likt HS-10 som jeg synes virker hakket vassere. Jeg forventer at HS-10 har dette også. Nikon selges på komplett for 3600kr. Slett ikke dumt kamera og pris. Personlig ser HS-10 bedre ut og har bedre speks. Har prøvs å plukke opp noe på nettet om dette, men finner ikke noe utdypende foreløpig. Når det gjelder dato for salg så ser jeg både februar,mars og april som muligheter. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Det er vanskelig å spå når en ny modell faktisk er i butikkene, ofte går det lenger tid enn de håper på lanseringsdatoen. Når det gjelder HS10 og zooming mens man filmer så kan jeg ikke se hvordan de skal forhindre det i og med at kameraet har en zoomring som du kan skru på akkurat når du vil. Den kan være elektrisk koblet, men at de skulle disable zooming virker veldig lite sannsynlig. Generelt virker HS10 som et kamera med bedre spesfikasjoner enn Nikon P100. Større zoomområde trenger ikke være noen fordel med tanke på bildekvalitet, men blitssko og RAW-støtte gir HS10 litt større muligheter. Generelt har Fuji vært bedre på superzoomer enn Nikon de siste årene og S100fs som Akam testet for et par år siden var et meget bra kamera - med en del feilbrytningsproblemer. Etterfølgeren til det S200 exr har jeg ikke sett noen omfattende tester av, men jeg ville uansett ikke lagt stor vekt på foregående modeller da både Fuji og Nikon har tatt i bruk ny sensorteknologi og Fujis nye modell er også en helt ny konstruksjon (mekanisk) i forhold til S100/S200, det veier for eksempel rundt halvparten. Det blir uansett interessant å se disse modellene, og Olympus har også lansert en SP800 med 30x zoom, men det filmer "bare" i 720p. Et annet interessant kamera i denne klassen er Canons SX1 IS som Akam også har testet. Det har 20X zoom, men filmer også i 1080p og får skikkelig konkurranse i de nye modellene fra Fujifilm og Nikon. SX1 IS har vært på markedet i snart halvannet år så kanskje Canon oppgraderer også. Ellers har jo Sony også en superzoom med nesten full HD og den er også klar for en oppdatering. Lenke til kommentar
ebr Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Tror Fujifilmen blir uslåelig, den har absolutt alt, bare man ikke forventer alt for mye ang. ISO støy. Men jeg vet fra tidligere hvor avhengihetskapende en superzoom er, du misser aldri ett bilde... og det er jo noe av det viktigste mange ganger. Lenke til kommentar
Pjotter Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 hmm, blir et vanskelig valg, men må innrømme at Fuji frister mest. må jo uansett vente litt med å bestemme meg, siden det tar litt tid før de slipper på markedet og kanskje det da dukker opp noen nye. finner ikke så veldig mye specs om olympusen, og den har jo 30 zoom og filmer i 720 p. noen som har funnet noe mer specs på denne,og forskjellen til fuji? liker gpdt aå ta macro bilder også, noen som vert hvor gode de er til det? takker for svar jeg har fått! : ) Lenke til kommentar
balrog72 Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 hmm, blir et vanskelig valg, men må innrømme at Fuji frister mest. må jo uansett vente litt med å bestemme meg, siden det tar litt tid før de slipper på markedet og kanskje det da dukker opp noen nye. finner ikke så veldig mye specs om olympusen, og den har jo 30 zoom og filmer i 720 p. noen som har funnet noe mer specs på denne,og forskjellen til fuji? liker gpdt aå ta macro bilder også, noen som vert hvor gode de er til det?takker for svar jeg har fått! : ) Når det gjelder kvalitet på bilder, så må jo HS-10 danke ut mesteparten av kompaktklassen. De ivrigste snakker om en "bridge-model", dvs den modellen som smelter kompakt og SLR sammen. Jeg har gått noen runder med meg selv og blitt enig, med meg selv, om at den bruken jeg jakter på finner jeg mer enn nok av i HS-10. Jeg tror ikke dedikerte hobby-fotografer, semi-proffe engang vil snuse på denne. Snarere fnyse. Men å ha alt i ett på under 500 gr, og lukkertid som knapt er målbart gleder jeg meg til. 30xzoom, god vidvinkel, god iso...come to papa. Vel, når det gjelder filming så går det selvfølgelig å benytte zoom. Den er jo mekanisk. Det er også fokusen, hvis man vil, men jeg håper den kan benyttes i "auto" også. Så at amazon hadde en pre-prize på ca 300dollar(fant ikke tegnet) Andre steder har jeg sett den til ca 500. Macro...nesten helt nedi bordplata. 1 cm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå