Gå til innhold

Bestille til Sverige fra et land utenfor EU

Goliath

Anbefalte innlegg

Utfra det jeg har forstått, slipper man unna med toll og moms om man bestiller et produkt fra et EU land til Sverige men hvordan er dette om man bestiller fra et ikke-EU land til Sverige? Noen som kjenner til reglene rundt det, eventuelt hvor mye som er frigrensen i Sverige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man betaler moms og tollavgift på varer som kommer utenfra EU. Frigrensen er som i Norge 200 spenn, eller 500 om pakken blir sendt som gave. Om du tar med deg greier fra utlandet og inn selv, kan du ta med varer opp til 1700 kroner tollfritt.

Lenke til kommentar

Ja, dette gjelder Sverige. Du kan motta gave toll- og momsfritt sålenge pakka ikke overstiger verdien 500SEK.

Har bestilt flere ganger fra hong-kong og Usa (ja, jeg bor i Sverige) og jeg betaler moms og toll sålenge verdien overstiger 200 kroner.

Gå inn på www.tull.se så finner du ut om alle regler som gjelder import av varer via postordre/internett

Lenke til kommentar
Ja, dette gjelder Sverige. Du kan motta gave toll- og momsfritt sålenge pakka ikke overstiger verdien 500SEK.

Har bestilt flere ganger fra hong-kong og Usa (ja, jeg bor i Sverige) og jeg betaler moms og toll sålenge verdien overstiger 200 kroner.

Gå inn på www.tull.se så finner du ut om alle regler som gjelder import av varer via postordre/internett

Merkelig, det du sier om 200kr stemmer ikke med det som står her, og som jeg har hørt/lest flere steder, nemlig at det er moms og fortollingsgebyr fra første krone i Sverige. "Om försändelsens sammanlagda värde är högst 1600 svenska kronor och inte innehåller alkoholhaltiga drycker, tobaksvaror, parfym eller luktvatten, behöver du inte betala någon tull. Däremot måste du alltid betala moms och speditionsavgift."

Lenke til kommentar
Internethandel med ett EU-land

Varor som du beställer från ett EU-land räknas, i de flesta fall, som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tullavgift.

• Momsen betalar du i avsändarlandet. Hur stor momsen blir beror på land och vara.

Däremot finns det områden inom EU som har särskilda avtal med EU. Detta innebär att när du köper varor från något av dessa områden måste du betala moms, och ibland även tull, på varorna4.

Du kan även få betala moms, tull och postens avgifter om du beställer en vara från ett EU-företag, som i sin tur gör en beställning av varan från ett land utanför EU, till exempel USA. Skickar företaget din vara direkt till Sverige från ett land utanför EU ska den förtullas.

När du beställer, ta reda på varifrån din vara kommer!

Endret av datating
Lenke til kommentar
Det var ikke helt det jeg spurte etter men ok. Forresten, frigrense på gave med verdi 500kr? Noe nytt jeg ikke har fått med meg?

Jeg ønsker å vite hvordan regelverket er i Sverige..

Hva trodde du han svarte på? :)

Jeg leste litt feil :blush:

Takk for informasjonen sålangt folkens

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...