OlafMil Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Jeg er en skikkelig nerd som snart skal begynne på allmenn (studiespesialisering) videregående skole, 1. år. Under 2. og 3. år får vi "programfag" og lignende. Her var det som sto på nettsiden til en tilfeldig skole med studiespesialisering: Elevene må velge minst 10 timer pr. uke pr. år innenfor eget programområde. Innenfor eget programområde må elevene velge to ulike programfag bestående av to ulike programfagenheter á 5 uketimer pr. år Minst 5 timer pr. uke pr. år kan velges fra andre studieforberedende utdanningsprogram. De elevene som velger matematikk (matematikk S1 eller R1) følger ikke undervisningen i det obligatoriske matematikkfaget på 3 timer, og må derfor velge enten et 3-timers ”X-fag” fra programområdet realfag eller et realfag på 5 timer, eller et programfag innenfor eget programområde Så det blir minst 30 skoletimer per uke per år. Det jeg lurer på er om noen vet om det går an å ta flere skoletimer (skulle jo tro det, siden det står minst 5 timer pr. uke), og hvor mange timer som er maksimum? Jeg lurer også på om man får noen fordeler når det kommer til videre utdanning etter videregående hvis man tar flere fag. Noen som vet dette? Lenke til kommentar
operg Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Du kan vel ta så mange timer som du vil, men det er jo stor sannsynlighet for at fagene kolliderer. På min skole var det i alle tilfeller ikke mulig å ta mer enn fire programfag, på grunn av timeoppsettet. Dette varierer dog fra skole til skole, og jeg tipper at jo større skolen er, jo flere muligheter er det vanligvis for timeoppsett. Hvis skolen din har en dag i uken der du har et helt fag én dag, er det derimot svært stor sannsynlighet for at du ikke kan ta mer enn fire programfag, og jeg har fått inntrykk av at dette gjelder mange skoler. Når det gjelder om man får bonus av å ta mer enn 30 timer i uken er jeg ganske sikker på at svaret er nei. Snittet som legger grunnlaget for poengsummen til opptak på høyere utdanning regnes tross alt ut som gjennomsnittet av alle karakterene dine. På den annen side, hvis du i utgangspunktet ønsker å ta noen samfunnsfag men likevel har lyst på realfagspoengene fra realfagene, kan du jo ta ekstra realfag for å få noen av de poengene. Endret 6. februar 2010 av operg Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Det finnes ikke noe maks for hva du har lov til å putte på vitnemålet, men timeplaner har en tendens til å kræsje etter hvert. Du får ingen fordeler for opptak til høyere utdanning av å ha hatt flere fag, hvis du ser bort i fra realfagspoeng (som du får maks 4 av uansett). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå