King-Nothing Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Jeg har lenge konsekvent brukt ISO 100 når jeg har tatt innebilder med blits. Det er for det meste slike bilder jeg tar. Men den siste tiden har jeg heller gått opp til 1600-2000 og så lang lukker som mulig (før det blir uskarpt) for å få med mest mulig naturlig lys. Har et Nikon D300 som jeg syntes gjør det bra på 1600-2000 ISO, men er litt spent på hva andre velger. Det skal sies at jeg ikke har fremkalt noen bilder i vanlig 10x15cm-størrelse med ISO 2000 ennå, men når jeg ser relativt små versjoner av bildene på pcen, ser det ihvertfall veldig bra ut. Hvilken ISO-hastighet bruker du? Kanskje det også er noen som kan si litt om når D300 får synlig ISO på vanlige 10x15cm-bilder? Kan nok tenke meg at også 3200 kan se greit ut. Fyr løs. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Pusher gjerne mitt 50D opp til ISO 2000 med akseptable lukkertider (1/50) uten blits. Dersom jeg må bruke blits setter jeg gjerne ISO til 400-1000 (og eventuell ned blitseksp.komp.) for å få med litt naturlig lys. Endret 6. februar 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Du går ikke høyere på ISO med blits fordi? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) På D300 brukte jeg ofte 800, og på D700 bruker jeg ofte 1600 - nettopp for å blande inn litt av det varme innendørslyset. Det er isoverdier jeg kan bruke uten å føle at det går på bekostning av kvalitet. ..men alt kommer jo an på hvilken effekt jeg ønsker å oppnå. Edit: Og selv D70 så strålende ut i 10x15 ved iso 1600. Fra D300 har jeg gjort 10x15-prints på iso 6400 som så helt ok ut og prints ved rundt 4000 som var ubrukelige. Endret 6. februar 2010 av Anew Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Bruker 1600 - 3200 på min 1d mk ii, og 1/40 lukker + ttl blitz ^^ Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Du går ikke høyere på ISO med blits fordi? Det er vel for å unngå bildestøyen. Misforstå meg ikke. Den er for all del brukbar ved ISO 2000 (selv 2500 og 3200 kan brukes). Det er også grunnen til at jeg tillater meg bruk av denne verdien uten blits fremfor med blits. Men såklart ser man bildestøyen. Når jeg først føler jeg må over på blitsbruk kan jeg like så godt eliminere denne bildestøyen helt ved å gå ned til det høyeste ISO-området hvor jeg syns kameraet leverer tilnærmet støyfrie bilder. I mine øyne er dette ISO 800-1000. På den måten får jeg kombinert husets beste lysfølsomhet uten noe (særlig) bildestøy med blitslys, og føler dermed jeg får mest mulig naturlig lys i bildet, samtidig som at bildestøyen holdes borte. Endret 7. februar 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
fototim Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Det varierer en del. Prøver ofte å holde ISO nede på ca 400-800 for å ha mest mulig dynamikkområde å gå på. Men kvier meg heller ikke for å bruke 3200 om det naturlige lyset er verdt ta vare på. Støy plager meg stort sett lite på blitsbilder, siden skyggene da som regel er tilstrekkelig opplyst, eller ikke inneholder viktig informasjon (da er det enkelt å maskere ventuell støy med litt justering av svartpunktet). Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Bruker ISO800 og f/1.4 innendørs. Bruker jeg en zoom bruker jeg f/2.8 og ISO800. Dersom jeg bruker blits bruker jeg ISO800, 1/30s og f/2.8. Om det dekker brorparten av det ambiente lyset. Dersom det ikke gjør det går jeg opp til 1/10s. Hvem bryr seg om bevegelsesuskarphet i områder som uansett ikke er i fokus? Du skyter vidåpent siden du er inne, blitsen fryser bevegelser, det som ikke fryses av blitsen, det er ikke i fokus, og ingen bryr seg om det uansett. Prøv å kjøre en balanse mellom blitslys og ambient lys. Det er ikke vanskeligere. Og husk å kjøre manuell. Blitsen står for brorparten av belysningen uansett. Edit: Ikke manuell blits. Som en av mine gamle lærere sa; manuell blits er for machositer. Manuell eksponering på kamera, TTL på blitsen. Endret 7. februar 2010 av Simon Aldra Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Kommer an på hva jeg skal ta bilde av. Bruker jeg studioblits holder jeg meg på ISO 50-100, skal jeg ta bilder på et utested hvor det er mye fargerikt lys i omgivelsene skrur jeg ned til ISO 320 (mest for å spare på batteriene ), men ellers holder jeg meg på lave verdier ved blitsbruk. Uten blits justerer jeg ISO til jeg får den lukkertiden jeg trenger. Om jeg bruker TTL-blits har jeg alltid kamera på manuelt. Endret 7. februar 2010 av gorpium Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 (endret) Edit: Ikke manuell blits. Som en av mine gamle lærere sa; manuell blits er for machositer. Manuell eksponering på kamera, TTL på blitsen. Nuff said. Personlig pleier jeg forøvrig å skyte vidåpent (som ikke er spesielt stort med gluggene mine), ASA rundt 800 (men opp til 1600 går faktisk helt fint), lukkertid på det som trengs for å slippe inn passe med ambient (som regel rundt 1/60 til 1/30, noen ganger ned i 1/15 eller deromkring) og blitsen på TTL. Helst reflektert i taket og med internt bounche card for å få litt catchlights. EDIT: Eller ASA-400 og f/1.8 om jeg bruker Olympusen. Måler lukkertida for ambient og bruker trysistorautomatikk på blitsen. Men unngår det helst, siden jeg ikke er helt komfortabel med det enda og ikke liker å risikere å føkke opp når jeg bruker film. Endret 7. februar 2010 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå