Gå til innhold

Hva er liberalismen? FAQ


  

107 stemmer

  1. 1. Hvor liberalistisk er du?

    • Overhodet ikke liberalistisk
      15
    • I svært liten grad liberalistisk
      17
    • Litt liberalistisk
      13
    • Ganske liberalistisk
      15
    • I betydelig grad liberalistisk
      11
    • Svært liberalistisk
      19
    • Gjennomført liberalistisk
      17


Anbefalte innlegg

Nøyaktig hvilken mekanisme er det som vil gjøre at det vil falle fra hverandre? At det ikke kommer inn nok penger til å drive staten?

Kort fortalt, fordi folk flest ikke er særlig rasjonelle, ikke objektive og ikke tenker særlig langsiktig, vil de grafse til seg alt de kan og etter hvert fører det til allmenningens tragedie på en rekke viktige områder.

 

Ideologien, og jeg antar DLF-samfunnet, baserer seg på rasjonell egoisme, men uten rasjonalitet faller de fleste argumenter sammen.

 

Dette er oversiktbildet over mitt syn på objektivismen, og ikke ment som et argument i seg selv, så ta det for hva det er. Detaljene ser vi allerede på i diskusjonen ellers.

 

Ideologien baserer seg på urealistiske forutsetninger om menneskets natur, og er derfor i beste fall en utopi.

Dette har du nå gjentatt til det kjedsommelige, uten å forklare nøyaktig hva du mener .

Jeg har da bare sagt det én gang, så vidt jeg er klar over. Men det kan godt hende at andre har sagt det samme. Det er ellers forklart ovenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygynner å bli fornærmet at du aldri husker meg

 

Skaff deg en avatar.

 

jeg gir allikevel ikke så ille mye

 

Det trengs ikke heller. I et fritt samfunn vil svært få være avhengige av hjelp fra andre. Langt flere vil være i arbeid.

 

jeg er tross alt en materialist med dyre vaner.

 

Det er bra, for da skaper du godt lønnet arbeid for andre.

 

hvor mye er gjennomsnittelig giversum under disse NRK kampanjene? 30 spenn per person, eller noe? Er dette nok?

 

Det var vel et par hundre mill som ble samlet inn ved forrige anledning. Ikke nok til å drive staten, noe som vil kreve 3-5% av dagens BNP, altså en tusenlapp eller to per hode i måneden.

 

Husk at vi fremdeles har negerbarna, også, og så skal vi gi til nordmenn i tilegg?

 

Hvorfor skal ikke negere klare seg selv i en fri verden?

 

Fredriksen er milliardær, kan gi bort 99% av formuen sin, og fremdeles vasse i penger..

 

Han VASSER ikke i penger, han INVESTERER dem.

 

Ikke nødvendigvis mindre, men jeg har lyst på BMW..

 

Genialt, da er du jo med å skape arbeidsplasser for hundrevis av ingeniører og forskere!

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar

Finn deg en liberalistisk omgangskrets, og få fordommene dine gjort til skamme. Folk som hjelper andre er alltid populære. Folk som ikke bryr seg, blir heller ikke brydd seg om i særlig stor grad. Dette gjelder uavhengig av om folkene rundt deg er onde altruister eller rasjonelle egoister.

Det er og blir en ubegrunnet påstand, og et rimelig tynt grunnlag å basere en ideologi på. Jeg er ikke villig til å leke med menneskeliv på den måten. Men en kan jo alltids håpe at vitenskapen en gang kan svare på det.

 

Du er dessverre mer trangsynt og en dårligere menneskekjenner enn jeg trodde. Får håpe andre leser denne tråden og kommer til fornuft.

Jeg synker i det minste ikke så lavt at jeg tyr til ad hominem :) Dette er lavmålsargumentasjon, og lover ikke bra for det du argumenterer for.

Lenke til kommentar

Det jeg argumenterer for er uavhengig av hvordan jeg argumenterer for det. Jeg HAR argumentert. Kanskje ikke godt nok til å overbevise deg, men godt nok til å overbevise rasjonelle mennesker som leser tråden. Onde kollektivister kan ha det så godt!

 

Ser du INGEN andre alternativer?

Alternativer til hva?

 

Norsk og amerikansk helsevesen.

Lenke til kommentar

Det jeg argumenterer for er uavhengig av hvordan jeg argumenterer for det. Jeg HAR argumentert. Kanskje ikke godt nok til å overbevise deg, men godt nok til å overbevise rasjonelle mennesker som leser tråden. Onde kollektivister kan ha det så godt!

Vi får se da. Hils Onar :)

 

Ser du INGEN andre alternativer?

Alternativer til hva?

 

Norsk og amerikansk helsevesen.

Joda.

Lenke til kommentar

Det som kan påstås uten bevisføring, kan avfeies uten bevisføring. Han blamer liberalismen for eugenetikk. Er ikke det trolling så vet ikke jeg!

Det er jo svært interessant at du ikke har lest innlegget du anklager for å være useriøst og trolling.

 

Dersom du leser innlegget vil du oppdage at jeg peker på at dette var en trend i tiden, at man fant dette også i Skandinavia, og ellers i Europa. Jeg ga ikke liberalismen skylden for eugenitikk, jeg påpekte at eugenitikken tydeligvis ikke ble hindret av liberalismen.

 

Du kan gjerne være uenig med meg, men om du skal anklage meg for å ha skrevet noe setter jeg pris på at jeg faktisk har skrevet det, og ikke bare anklages for å ha skrevet noe jeg ikke har skrevet. Det er enten uoppmerksomhet, som er greit nok, eller et bevisst forsøk på å sverte meg, sistnevnte vil jeg ha meg frabedt.

Lenke til kommentar

 

Jeg ble button%20liberal.jpg. Så da kan du desverre ikke lenger avfeie mine argumenter som sosialistisk hjernevasking.

Liberal (I USA) betyr at du er venstrevridd.

 

Det var vel et par hundre mill som ble samlet inn ved forrige anledning. Ikke nok til å drive staten, noe som vil kreve 3-5% av dagens BNP, altså en tusenlapp eller to per hode i måneden.

Og du tror folk vil av fri vilje gi fra seg 2000 kroner i måneden? Det er ingen som bryr seg om de betaler eller ikke, og det har ingenting å si.

Lenke til kommentar

[quote name='Simon Aldra' date=' 5. mars 2010 - 14:25' timestamp='1267795543' Jeg ga ikke liberalismen skylden for eugenitikk, jeg påpekte at eugenitikken tydeligvis ikke ble hindret av liberalismen.

 

Feil tankegang.

 

Samfunnet var ikke 100% liberalistisk,men også i betydelig grad fascistisk.

 

Lovene tillot eugenetikk. Altså var ikke samfunnet liberalistisk.

Lenke til kommentar
Og du tror folk vil av fri vilje gi fra seg 2000 kroner i måneden?

 

Absolutt. I dag gir de jo fra seg 10 000 i måneden, pluss en tilsvarende summ i avgifter! De få som ikke gir, bør ignoreres.

 

Hvordan konkret krenker man hverandres frihet når man etterlever liberalistiske prinsipper?

 

Noen spørsmål fra PAMENTAS:

 

Hvorfor er ikke konfiskering av ens verdiskapning, slavedrift?

 

Men når kvaliteten er laber, så er det vel "garantert skoleutdanning" kun symbolikk?

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...