Gå til innhold

Hva er liberalismen? FAQ


  

107 stemmer

  1. 1. Hvor liberalistisk er du?

    • Overhodet ikke liberalistisk
      15
    • I svært liten grad liberalistisk
      17
    • Litt liberalistisk
      13
    • Ganske liberalistisk
      15
    • I betydelig grad liberalistisk
      11
    • Svært liberalistisk
      19
    • Gjennomført liberalistisk
      17


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Marxisten,

 

Det ser ut til at alle diskusjonene du starter, ender i den samme elendigheten. Ingen blir noe klokere av dem. Denne tråden er åpenbart ikke noe unntak.

 

Du kunne sikkert unngått dette (det klarer jo de fleste andre), men når du presterer å skrive følgende, skjønner jeg ikke hva som egentlig er formålet med ditt engasjement her på forumet:

 

Pisspreik!

 

Problemet er ikke DLF-erne, men alle halv-liberalistene som velger å stemme fascistisk.

 

Skjønner ikke at du kan sette din lit til de fascistiske grønnskolingene uansett. Det er bare å ta en titt på liberal.no, så ser du hvor mange useriøse tulleforslag de gulper opp.

 

Du ser ikke ut til å bry deg mye om fakta, når du kommer med alt dette tåkepratet.

 

Dette er ikke kollektivisme. Du ønsker å TVINGE alle med. Ingen skal slippe unna.

 

Nei.

 

Kjeft, a!

 

Hvorfor fører du en slik diskusjonsstil? Hva vil du egentlig oppnå?

Lenke til kommentar

jeg velger å kalle det en nødvendighet som på ingen måte skader et individ enten fysisk eller psykisk. Det kan skade i for stor mengde, men det er ikke tilfelle i Norge.

 

Skatt er en nødvendighet. Det kan også være frivillig. 5% av BNP skulle holde.

 

Det er har vi har forskjellig oppfatning av mennesker. Du tror at mennesker vil betale skatt frivillig, fordi de ser nytten av det. Jeg tror ikke det. Jeg er av den oppfatning at mennesket er korttenkt, og sjeldent ser de langsiktige fordelene ved skatt. Dette er ikke min oppfatning basert på synsing. Mange før meg har sagt dem samme, så tidlig som Niccolo Machiavelli og Thomas Hobbes.

 

Hvis jeg ikke husker feil sto også den tyske filosofen Hegel for et litt spesielt syn på frihet, ihvertfall spesielt i en liberalists øyne. Han formulerte friheten som følgende: Å handle fritt er å handle fornuftig. Dette er nok ikke så rart, men det derimot som strider imot dine liberalistisk oppfatninger er at han mente det var nødvendig at staten påtvang skatt og verneplikt for å realisere den enkeltes frihet. Den franske filosofen Pierre Bourdieu sto vel for det samme om jeg ikke husker feil. Av ren nysgjerrighet, hva synes du om den tanken?

Lenke til kommentar

Med dagens ordning er vi sikret velferd :love:

 

Du tror det, ja.

Vel, ja, for når jeg var syk så kunne jeg åke rett inn på sykehuset. Det er altså ikke bare noe jeg tror, men noe alle vet.

 

Det har du helt rett i, selv om man som du sier ikke kan være sikker på at velferdsstaten er bærekraftig i møte med eldrebølgen.

Lenke til kommentar

Kenworthy skriver:

 

Fascismen pipler frem fra de mest overrakende kanter. Nå er Ole Einar Bjørndalen ute og foreslår statlig toppidrett. Jeg grøsser. Nazistene hadde sin Kraft Durch Freude. Fascistene hadde sin Dopolavoro. Statens kontroll med idretten bak jernteppet er velkjent. Nasjonal Samling rakk også å sette i gang sin “Kraft gjennom glede”, som forsøkte å få kontoll med idretten, mens de hadde makten i Norge under krigen.

 

Herhjemme vikles idretten og staten stadig tettere sammen. Idrettslagene er gjøkunger som mest har i oppgave å samhandle med staten på kommunenivå mens Norges Idrettsforbund er en annen gjøkunge som har i oppgave å samhandle med staten på nasjonalt nivå. Aktiviteten skjer i gruppene og særforbundene. Det begynner å bli uklart om Norges idrettsforbund er en tjener for idretten eller en herre som med pengegaver og vedtak styrer idretten fra oven.

 

Jeg hadde stor respekt for Bjørndalen. Nå er den borte. Enda en smågud som ønsker å kontrollere andre og stikke et sugerør i statskassen. Hvor skal dette ende?

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar

Det er har vi har forskjellig oppfatning av mennesker. Du tror at mennesker vil betale skatt frivillig, fordi de ser nytten av det. Jeg tror ikke det.

 

Det er mulig du har rett i at vi ikke vil betale, og det kan også hende at vil stemme på politikere som vil oss til å betale, selv om det kan virke litt rart.

 

Jeg er av den oppfatning at mennesket er korttenkt, og sjeldent ser de langsiktige fordelene ved skatt.

 

Ja, mange mennesker er korttenkte, men hvordan skal disse korttenkte menneskene kunne vite hvilke politikere som er langtenkte nok til å ta valgene for dem?

 

Å handle fritt er å handle fornuftig.

 

Det har du rett i. Hvis folk bare handler fornuftig, blir verden strake en mye bedre plass å oppholde seg.

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Det er mulig du har rett i at vi ikke vil betale, og det kan også hende at vil stemme på politikere som vil oss til å betale, selv om det kan virke litt rart.

 

Er det liberalisten som snakker, eller snakker du om flertallet? Ville en liberalist stemt på et parti som ville innføre tvungen skatt, hvis han/hun så nytten av det der og da?

 

Ja, mange mennesker er korttenkte, men hvordan skal disse korttenkte menneskene kunne vite hvilke politikere som er langtenkte nok til å ta valgene for dem?

 

Tror du misforstår litt hva jeg mente. Når jeg sier mennesker er korttenkte er det med tanke på skatt, ikke nødvendigvis politikere (selv om det også kan være tilfelle). Hvis vi har politikere som innfører tvungen skatt slipper man frykten for at folk ikke vil betale på grunn av deres korttenkthet (hvis det er et ord)

 

Det har du rett i. Hvis folk bare handler fornuftig, blir verden strake en mye bedre plass å oppholde seg.

 

Problemet er at ikke alle gjør det, og det er det Hegel anerkjenner, og mener da utifra det at man trenger en stat for å opprettholde eller realisere friheten for alle.

Lenke til kommentar

Ville en liberalist stemt på et parti som ville innføre tvungen skatt

 

Noen ville, andre ville ikke.

 

Hvis vi har politikere som innfører tvungen skatt slipper man frykten for at folk ikke vil betale på grunn av deres korttenkthet

 

En god tanke, selv om jeg mener at friheten vår om mulig er en enda viktigere.

 

Problemet er at ikke alle gjør det, og det er det Hegel anerkjenner, og mener da utifra det at man trenger en stat for å opprettholde eller realisere friheten for alle.

 

Mange folk tenker ikke rasjonelt, så vi trenger helt klart sterke ledere som kan ta langsiktige valg for oss. Men hvordan finner vi disse lederne, og hvordan kan vi være sikre på at de vil handle for vårt eget beste?

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar

Så kongen sin utsettende veto skal vekkes til live igjen?

 

1.2 Statsform og maktfordeling

 

1.2 Statsform og maktfordeling

 

DLF ønsker at Norge skal være en grunnlovfestet republikk etter amerikansk modell. Dagens monarki avskaffes, og en republikansk styreform innføres.

 

 

Konstitusjonsmessige forhold er forøvrig en avsporing. Denne tråden bør brukes for diskusjon rundt rettigheter og "Liberalismen - FAQ" bør brukes til andre temaer.

 

 

Rart fordi jeg kan sverge på at det er noe annet en maktfordelings prinsippet fra 1814.

Lenke til kommentar

Hvis vi kan ta en liten digresjon tilbake til temaet, vil jeg gjerne stille trådstarter ett spørsmål: Forestill deg at du enda ikke er født, og derfor ikke vet hvilke forutsetninger du vil ha i livet, hvilke evner du vil få eller om du vil bli født inn i en rik familie eller fattig familie. Med et slikt utgangspunkt, hva er da riktig fra et rasjonelt egoistisk perspektiv?

 

Jeg ville gjerne ha et godt begrunnet svar. Om trådstarter ikke er villig til å gi et slikt svar, antar jeg at han ikke er interessert i å diskutere temaet, og foreslår at tråden stenges.

Lenke til kommentar

Off-topic

 

Ved å velge å bo i Norge må du innrette deg etter norges lover. Slik er det i alle land.
Denne er en tråd for å diskutere rettigheter - ikke stedet for å komme med trusler om vold.
Dette er dog ikke en trusel, les settingen på nytt
Legg fra deg pratmatisten. Stem DLF. Du er enig med dem ideologisk.
Selv om man er enig ideologisk sett så betyr det ikke at man er enig i enkeltsaker
Ville en liberalist stemt på et parti som ville innføre tvungen skatt
Ja det er fult mulig, dog så er din verdensbilde mer svart/hvit når den i realiteten er mer regnbuefarget

 

 

On-topic

 

Jeg og andre norske folk som ønsker helsebehandling i form av skatt vil dog for din del stemme partier som ønsker statsfinansiert helsebehandling.:)

Lenke til kommentar
Det er fremdeles veldig mange DLFere som ikke har meldt seg inn i Friborgerforbundet, og jeg oppfordrer derfor alle til å ta seg de minuttene med arbeid det tar å printe ut og fylle ut 2 skjemaer og sende dem til henholdsvis Kirkerådet og Friborgerforbundet. Det kan gjøres samtidig og tar ikke lange tiden. Alle i DLF burde se egeninteressen av å støtte opp om Friborgerforbundet. En av de viktigste grunnene til at liberalismen står svakt i Norge er at vi ikke har noen som jobber for individuell frihet på heltid. Det er dette Friborgerforbundet er ment å bøte på, et sted å samle folk som kan arbeide for individuell frihet på heltid. Dog kommer ikke dette av seg selv. Det krever at folk med en frihetlig innstilling ikke står giddeløst på sidelinjen. Man må faktisk orke å gjøre noen minutters innsats og melde seg inn.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan det er en negativ ting med statlig finansiering av landslagene..

 

Du ser ikke problemet med å bruke mine penger på å sponse skiskyttere og gi dem jobb i byråkratiet etter endt karriere?

 

Det har du helt rett i, selv om man som du sier ikke kan være sikker på at velferdsstaten er bærekraftig i møte med eldrebølgen.

 

Derfor ønsker jeg oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen

 

Jeg trodde du var klimareligiøs?

 

Privatiser hele landet, med kongehuset, stortinget, regjeringen, domstolene, lovene, hæren og det hele. God idé?

 

Privatiser alt unntatt politi, rettsvesen og forsvar.

Lenke til kommentar

Så kongen sin utsettende veto skal vekkes til live igjen?

 

1.2 Statsform og maktfordeling

 

1.2 Statsform og maktfordeling

 

DLF ønsker at Norge skal være en grunnlovfestet republikk etter amerikansk modell. Dagens monarki avskaffes, og en republikansk styreform innføres.

 

 

Konstitusjonsmessige forhold er forøvrig en avsporing. Denne tråden bør brukes for diskusjon rundt rettigheter og "Liberalismen - FAQ" bør brukes til andre temaer.

 

 

Rart fordi jeg kan sverge på at det er noe annet en maktfordelings prinsippet fra 1814.

 

 

maktfordelingsprinsippet, politisk-juridisk prinsipp som går ut på at statsmakten skal fordeles på tre uavhengige institusjoner: en lovgivende, en utøvende og en dømmende.

 

At kongen fjernes som et ubetydelig symbol kan jeg ikke se at bryter med maktfordelingsprinsippet. "Maktfordelingsprinsippet fra 1814" er nok bare en uheldig formulering fordi det kan tolkes dithen at man ønsker konge, men det er ikke tilfelle.

Lenke til kommentar
Privatiser alt unntatt politi, rettsvesen og forsvar.

 

Hvorfor det? Hvordan kan du forsvare dette? Hva med de som mener at dette også innskrenker deres personlige frihet? Skal politiet kunne varetektsfengsle mistenkte? Skal politiet kunne få få rett til å bryte seg inn på privat eiendom?

 

Hva med forsvaret da? Skal de ha rett til å lage en unntakstilstand i landet for å forsvare det? Skal de kunne manøvrere troppene sine fritt over privat jord for å forsvare landet? Hva med den private jorden til de som ikke engang betaler for forsvaret?

 

Vil du tvinge folk til å være en del av de samme landegrensene som er i dag? Hva om en som eier og bor på en jordflekk i Norge egentlig vil være en del av sverige? Skal han da få lov til det eller må han tvinges til å være norsk og følge norske lover?

 

Har politiet myndighet til å straffe personer for noe som skjer i andre land? Om noen får gjort eiendommen sin om til en del av et annet land hvor drap er lovlig og så lokker folk på eiendommen og dreper dem. Har politiet noen myndighet til å stoppe dette?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...