Gå til innhold

Hva er liberalismen? FAQ


  

107 stemmer

  1. 1. Hvor liberalistisk er du?

    • Overhodet ikke liberalistisk
      15
    • I svært liten grad liberalistisk
      17
    • Litt liberalistisk
      13
    • Ganske liberalistisk
      15
    • I betydelig grad liberalistisk
      11
    • Svært liberalistisk
      19
    • Gjennomført liberalistisk
      17


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norges statsborgere er rike på velferd. Sykehus, skole, uføretrygd bare for å nevne noen som vi for til gjengjeld av skatten vi betaler. Vet ikke med deg, men velferden gjør meg glad, den gir meg lykke og den gir meg en indre fred siden staten er der hvis jeg skal være uheldig i livet. Jeg kan bruke vage argumenter som "Den tryggheten vil du frarøve meg med makt".

 

Angående din plagiat. Jeg er for at man kan støtte seg på eksterne kilder men på bekostningen at du sier at du har brukt dem. Jeg er derimot ikke for at du skal lure andre til å tro at det er ditt svar ;)

 

Edit: smilyen min trengte mellomrom for å fungere

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Nok en gang copypasta fra en tilfeldig side ser jeg.

 

Fant igjen tiraden på http://www.dn.no/forum/?display=topic&forum_id=1&topic_id=30142

 

Er liberalister virkelig så ute av stand til å tenke selv at de må repetere hva andre sier for å kunne fremme noe som helst i debatten?

 

Det tar grusomt lang tid å skrive lange setninger. Jeg har derfor opparbeidet meg et bibliotek på PCen med standard svar på standard innvendinger. Disse tilpasser jeg noe der det er nødvendig.

 

Det er ikke noe galt med denne fremgangsmåten så lenge jeg stiller meg bak det jeg poster. Forhold deg til det jeg skriver.

Lenke til kommentar

Norges statsborgere er rike på velferd. Sykehus, skole, uføretrygd bare for å nevne noen som vi for til gjengjeld av skatten vi betaler.

 

Staten genererer ikke velstand. Den omfordeler ressurser. Og den gjør de svært ineffektivt.

 

velferden gjør meg glad, den gir meg lykke og den gir meg en indre fred siden staten er der hvis jeg skal være uheldig i livet.

 

99% av alle nordmenn tenker som deg. Men 1% blir faktisk ulykkelige av denne velferden. Dette er mennesker du ikke vil la slippe unna. Dette er mennesker du driter i. Alle skal med - ingen slipper unna.

Lenke til kommentar
99% av alle nordmenn tenker som deg. Men 1% blir faktisk ulykkelige av denne velferden. Dette er mennesker du ikke vil la slippe unna. Dette er mennesker du driter i. Alle skal med - ingen slipper unna.

 

Kan ikke denne lille ulykkelige skaren av nordmenn bare flytte til et friere land, som Hong-Kong, USA eller lignende, istedenfor å plage de 99,99% som faktisk liker det slik som det er?

Lenke til kommentar

Kan ikke denne lille ulykkelige skaren av nordmenn bare flytte til et friere land, som Hong-Kong, USA eller lignende, istedenfor å plage de 99,99% som faktisk liker det slik som det er?

 

Er det ikke heller de som initierer tvang som bør flytte?

 

Hvis det plager deg at du ikke kan bruke mine penger, er det ikke strengt tatt ditt ansvarsområde?

Lenke til kommentar

Nok en gang copypasta fra en tilfeldig side ser jeg.

 

Fant igjen tiraden på http://www.dn.no/for...&topic_id=30142

 

Er liberalister virkelig så ute av stand til å tenke selv at de må repetere hva andre sier for å kunne fremme noe som helst i debatten?

 

Det tar grusomt lang tid å skrive lange setninger. Jeg har derfor opparbeidet meg et bibliotek på PCen med standard svar på standard innvendinger. Disse tilpasser jeg noe der det er nødvendig.

 

Det er ikke noe galt med denne fremgangsmåten så lenge jeg stiller meg bak det jeg poster. Forhold deg til det jeg skriver.

 

 

Om vi ser bort i fra plagiatet, som i seg selv er alvorlig nok, så er det rett og slett skivebom i forhold til det jeg spurte om.

Jeg spurte om jeg skulle tolke svaret som at liberalismens innerste ønske er å redusere samfunnet til steinaldernivå, ikke om hva sosialistene ønsker.

Tilbake til plagiatet, så var det en herremann for en stund siden som anklagde alle sosialister for å være indoktrinerte roboter som kun gjentok hva regjeringen hadde fortalt dem - måler man denne påstanden opp mot argumentet "standard svar" ser man fort at det ikke er hold i hverken A eller B.

 

 

For å komme tilbake til topic spør jeg igjen: Skal jeg tolke dette svaret som at liberalismens innerste ønske er å redusere samfunnet til steinaldernivå?

Lenke til kommentar
Er det ikke heller de som initierer tvang som bør flytte?

 

Hvis det plager deg at du ikke kan bruke mine penger, er det ikke strengt tatt ditt ansvarsområde?

 

Nei, fordi de som initierer tvang består av 99,99%, mens de som ikke vil er under 1000 mennesker. Dere må gjerne klage, men dere kan ikke klage på at dere ikke har frihet når dere faktisk kan flytte.

Lenke til kommentar

Kan ikke denne lille ulykkelige skaren av nordmenn bare flytte til et friere land, som Hong-Kong, USA eller lignende, istedenfor å plage de 99,99% som faktisk liker det slik som det er?

 

Er det ikke heller de som initierer tvang som bør flytte?

 

Hvis det plager deg at du ikke kan bruke mine penger, er det ikke strengt tatt ditt ansvarsområde?

Synes du altså at det er rett at et mindretall skal diktere reglene for flertallet som er for initziering av tvang?

 

Med den tankegangen skal liberalister i teorien kunne få verdensherredømme kjapt ettersom de som er for tvang (flertallet) må vike for de frisinnede.

Lenke til kommentar

Liberalistene ønsker frhet, og hvis du ønsker å bruke friheten til å leve like primitivt som i steinalderen, so be my guest. Men ikke forsøk å hindre ANDRE i å skape verdier og bli rike!

Skivebom igjen.

 

Om vi frisker opp litt siden det virker som at det skorter på korttidshukommelsen:

 

Skolegang i seg selv er ikke en fordel. Det er ferdighetene man tilegner seg - lesing, skriving og regning - som er en fordel for alle. Dette er ferdigheter man kan tilegne seg uten å bli sendt til en sosialistisk tvangsinstitusjon.

 

 

Hva er alternativet egentlig her? Spør man enhver unge som går på skolen hva han/hun har lyst å gjøre, lære eller leke, så vil man fort se tomme skolehus landet over.

Så kan man se på langtidseffektene av dette, hvor mange år vil gå før halvparten av befolkningen er analfabeter ute av stand til å drive med noe som er mer avansert enn jordbruk?

 

Ut i fra dette virker det som at liberalister ønsker å avskaffe påbudet om skolegang for Norges befolkning, noe jeg tolker i retning i av at steinaldernivå gir mest mulig individuell frihet med tanke på mangel av krav til individene.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Det er ikke overgrep.

Regner med at Marxisten er norsk statsborger.

Dette innebærer at han har en arbeidstillatelse som gir han rett til å ta seg arbeid og retten til å beholde deler av inntekten for sitt arbeid for seg selv.

Utlendinger som kommer hit til Norge uten arbeidstillatelse har faktisk ikke rett til å ta seg arbeid mot betaling i det hele tatt.

Altså staten har gitt deg lov til å arbeide.

Det er ikke snakk om å ta dine penger men snarere du som får lov til å beholde deler av lønna di.

 

Alternativet er at du ikke arbeider og går på trygd og da er det statens penger du bruker.

For å si det rett fram, Staten eier og bestemmer over deg og gir deg lov til å utøve dine friheter, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Skatt er ikke noe overgrep i den forstand at det er skadelig. Tvertimot hjelper skatt veldig mange, og det skaper et trygt samfunn. Man kan selvsagt diskutere skattenivået, men det er en annen debatt.

 

Hver skattekrone koster samfunnet 20 øre i effektivitetstap, og fratar enkeltindivider muligheten til å bruke sine egne penger slik de selv mener er best. Er ikke dette skadelig?

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Hver skattekrone koster samfunnet 20 øre i effektivitetstap, og fratar enkeltindivider muligheten til å bruke sine egne penger slik de selv mener er best. Er ikke dette skadelig?

 

Dette igjen? For hver skattekroner vi får inn skal vi tjene MINST 1,20 på den for å jevne ut dette, for at det skal gå i null. Overskudd kan det godt bli, men underskudd skal være halveis umulig.

Lenke til kommentar
Hver skattekrone koster samfunnet 20 øre i effektivitetstap, og fratar enkeltindivider muligheten til å bruke sine egne penger slik de selv mener er best. Er ikke dette skadelig?

 

For det første vet ikke alltid enkelt individet hvordan man bruker det best. Vi tenker veldig kortsiktig. For det andre er ikke dette allverdens. Det skader deg ikke, verken fysisk eller psykisk. Og du har fortsatt friheten til å flytte :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...