Gå til innhold

Hva er liberalismen? FAQ


  

107 stemmer

  1. 1. Hvor liberalistisk er du?

    • Overhodet ikke liberalistisk
      15
    • I svært liten grad liberalistisk
      17
    • Litt liberalistisk
      13
    • Ganske liberalistisk
      15
    • I betydelig grad liberalistisk
      11
    • Svært liberalistisk
      19
    • Gjennomført liberalistisk
      17


Anbefalte innlegg

Du antar altså at majoriteten til enhver tid vet hva som er lurt og ikke. Hva hvis flertallet faktisk tar feil og minoriteten har rett, og flertallet har forbudt aktiviteten/stoffet/ytringen/whatever?

 

Videre antar du at forbud automatisk får slutt på den uønskede aktiviteten/stoffet/whatever. Er du klar at krigen mot narkotika er en gigantisk fiasko og et offentlig pengesluk uten sidestykke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videre antar du at forbud automatisk får slutt på den uønskede aktiviteten/stoffet/whatever. Er du klar at krigen mot narkotika er en gigantisk fiasko og et offentlig pengesluk uten sidestykke?

Det antar jeg ikke. Men det er vanlig å illegalisere ting vi ikke vil ha noe av.

 

Forbudet mot blind vold "fungerer" ikke, det er jo vold overalt. Betyr det at vold skal bli legalisert?

Lenke til kommentar

Alle kan ikke ta vare på seg selv.

 

Kanskje ikke, men det er umulig å vite hvem på forhånd. At A mener at B ikke kan ta vare på seg selv, rettferdiggjør ikke at A bruker vold mot B og skrenker inn på friheten hans.

Jo, hvis det er A som må ta vare på B når han har tatt alle de gale valgene.

Lenke til kommentar

Når overtar et barn ansvaret for seg selv?

 

Det er riktig at et mennske blir født ikke er ferdig utviklet, og at det derfor trenger barn særrettigheter. På et tidspunkt må disse særrettighetene stoppe og barnet blir et voksent menneske. Grensen bør settes av høyesterett. Ja, noen utvikler seg og modner raskere eller tregere enn andre, men skal man foreta manndomsprøver av alle i en viss alder?

Lenke til kommentar

Jeg mener at en gradvis overgang med stadig færre særrettigheter og mer ansvar er det beste. I utgangspunktet synes jeg 18 år er greit. Hva mener du?

 

Onar Åm spår kulde i 20 år framover:

 

 

Meteorolog Roar Inge Hansen har gjort noe interessant, nemlig å se på den statistiske sammenhengen mellom vinter og sommerklima i Bergen de siste 150 årene, og han finner ut at kalde vintre ofte etterfølges av kjølige somre. Han kan ikke helt forklare at det er slik, men slår fast at dette er hva statistikken viser, i hvert fall for Bergen.

 

Roar Inge Hansen har helt rett, og det gjelder ikke bare for Bergen. Gjennom den svært kalde perioden på den nordlige halvkule som i dag er kjent som Den Lille Istiden (1400-1900) var det meget vanlig med nettopp sprengkalde vintre og kjølige, fuktige somre. En god del av denne effekten har trolig, som Roar Inge Hansen, noe med snødekke som blir liggende langt utover våren å gjøre, men en annen viktig faktor er trolig solaktiviteten. Klimaendringene er nemlig svært korrelert med endringer i solaktivitet.

 

Ut i fra denne sterke korrelasjonen, som er så sterk at den ikke kan være tilfeldig, kan vi si en hel del om klimaet de neste 20 årene. I det 20. århundret var solen nemlig mer aktiv enn på mange tusen år, noe som førte til global oppvarming. Nå i dag derimot har solen “kræsjet” og beveger seg mot total inaktivitet, ikke ulikt solens aktivitetsnivå i Den Lille Istiden. Det betyr at vi har kaldt klima i vente de neste 20 årene.

 

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar
Så du er enig i at i et liberalistisk samfunn vil noen ligge i rennesteinen da de ikke vil gjøre de riktige valgene?

 

Du kan jo hjelpe dem opp?

 

Onar Åm er ikke meterolog.

 

Nei, men han vet mer om klima enn de aller fleste metereologer. Akkurat som jeg vet mer om moral enn de fleste moralfilosofer og mer om økonomi enn de fleste økonomer, enda jeg verken er filosof eller økonom av yrke.

 

Utrolig hva man kan lære seg på egenhånd ved bruk av internett og sunn fornuft!

Lenke til kommentar

[quote name='Marxisten' date='23. februar 2010 - 23:46' timestamp='1266965202'

Onar Åm er ikke meterolog.

 

Nei, men han vet mer om klima enn de aller fleste metereologer. Akkurat som jeg vet mer om moral enn de fleste moralfilosofer og mer om økonomi enn de fleste økonomer, enda jeg verken er filosof eller økonom av yrke.

 

Utrolig hva man kan lære seg på egenhånd ved bruk av internett og sunn fornuft!

 

Det er vel noe med at dess mindre kunnskap man har, dess mer tror man man vet.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte som deg før, men så begynte jeg å få FORSTÅELSE for økonomi. I dag vet jeg at det beste for alle er om kapitalister får dure frem som de vil (så lenge de ikke bruker vold, selvfølgelig). Stein Erik Hagen, for eksempel, har bidratt faen så mye mer til verdiskapningen i landet enn noen andre. Det dummeste vi gjør er å stikke kjepper i hjulene for mennesker som han fordi vi er misunnelige på luksusen han lever i.

 

Det største problemet er nok kapitalister som ville duret frem som de vil.. Lave lønninger etc.

 

Sett at Stein Erik Hagen og alt han har skapt plutselig forsvinner. Hva vil skje med alle hans ansatte? Tror du de vil få seg bedre eller dårligere betalte jobber?

 

Alle arbeidsgivere hater å betale sine ansatte.

 

Det de hater enda mer er å miste sine ansatte til konkurrenter som tilbyr bedre lønn.

Lenke til kommentar

At du mener du har mer peiling på økonomi enn økonomer tyder bare på dårlig selvinnsikt. At Onar Åm vet mer om meterologi enn meterologer tviler jeg også ganske mye på. Bare det at du bruker internett som din viktigste kilde sier en del.

 

 

 

Så du er enig i at i et liberalistisk samfunn vil noen ligge i rennesteinen da de ikke vil gjøre de riktige valgene?

Du kan jo hjelpe dem opp?

Ja, det kan jeg. Men desverre har vi så mange her som trenger hjelp at jeg synes det er best om ALLE SAMMEN hjelper til.

Lenke til kommentar

HVORFOR har vi så mange som trenger hjelp? HVORFOR har vi 800 000 som ikke gjør en dritt? KAN det ha noe å gjøre med at det politiske systemet vårt - velferdsstaten - belønner latskap og straffer produktivitet?

 

Og hvorfor bør ikke folk få velge selv hvem de vil hjelpe, med hvor mye, og på hvilke vilkår? Hvorfor er du så forpult glad i å bruke vold mot fredelige mennesker? Ikke bare vil du bruke vold til å "hjelpe de fattige", men du vil også bruke vold til å bygge skoler, operaer, vinmonopoler og jeg vet ikke hva!

Endret av Marxisten
Lenke til kommentar

At du mener du har mer peiling på økonomi enn økonomer tyder bare på dårlig selvinnsikt.

 

Nei. De fleste såkalte "økonomer" tror faktisk at økonomien er konsumdrevet, men slik er det naturligvis ikke.

 

At Onar Åm vet mer om meterologi enn meterologer tviler jeg også ganske mye på.

 

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/12/19/521710.html

 

Bare det at du bruker internett som din viktigste kilde sier en del.

 

Internett er den beste informasjonskilden i verden om du er like god til å bruke det som jeg er.

Lenke til kommentar
sjølv om profiten kjem fra "ting" som kan drepe eller skade andre mennesker?

 

Hva er det som ikke kan drepe eller skade andre mennesker?

 

Ja, ting drepe men produkter som er laget for avhengihet og gir eit "kick" for brukeren til døme: Kokain og gjer dei såpass avhengi at dem klare ikkje å slutte. Personen mister rett og slett dømmekraft og klare ikkje og fatte virklegheten. Vist det går så gale som det kan gå dør han av overdose. Vill liberalisme la såne produkter bli produsert som gjer at folk mister friheten til og tenke sjølvstendig uten medvirking av narkotika?

 

 

Er det sån at liberalister tenker kun profit og ikkje menneskeverd?

 

Liberalister vil la deg leve i fred. Mer menneskeverd får man ikke.

 

Fårstår at dem vill la oss leve i fred, men kan du virkeleg si at det er fred når folk dør utenfår i rennesteinene fordi dei klare ikkje og ordne seg arbeid eller levebrød får familien?

 

 

meiner du menneske skal vere fritt til og velge sjølv om dette menneske er såpass ute og kjøre at menneske ikkje kan tenke klart?

 

Jeg mener at sosialistene passer fint inn i denne gjengen. De er både moralske og økonomiske analfabeter, og tenker på ingen måte klart. Men jeg vil ikke nekte dem å ta dårlige valg for seg selv. Jeg vil derimot nekte dem å ta valg for andre.

 

Å, ja sjølvsagt..... And you point your finger But there's no one around ~Metallica.

 

Vill forsatt liberalisme la han til slutt ta sit eiget liv sjølv om det var produktet som var produsert som gjort at han mistet dømmekraft og viljen sin?

 

Alle har rett til å ta sitt eget liv. Hvis du mener noe annet, mener du faktiisk at man har plikt til å leve. Da er du en fascist.

 

Denne personen er såpass ute og kjøre at han ikkje har dømmekraft. Sier eg til han. "Versegod her har du Cyanide dette er meir effektivt en kokain"

 

Han tar det og dør. Eg har ikkje løyet til denne personen, den drep meir effektivt en kokain og han tok det frivilig. Er det sånt denne idelogien din forsvare? Treng ikkje og vere ein person som er avhengi av kokain, Eg kan få folk til og ta sånt frivilig pga dem var uvitene. Uansett kunne dem ikkje vite konsekvensene pga manglene dømmekraft eller rett og slett personen var naive.

 

Forsvare din idelogi såne handlinger der personen tar liv av andre menneske med deire samtyket men personen var får naive til og fårstå konsekvensene av handlingen?

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...